Социалните мрежи за малко повече от десетилетие промениха из основи ежедневието на голяма част от човечеството - мислите ли, че без Facebook, Instagram или TikTok щяхме да прекарваме толкова много време с очи, вперени в смартфоните и с вече по инерция мърдащи се нагоре палци?
Същевременно същите социални мрежи променят и мисленето ни.
Глобалното село, което интернет създаде, чрез тях се превърна в глобален селски площад - място за развлечения, пазаруване, срещи с приятели, хвалби и творчески обмен, но и развъдник на клюки, сцена за публично поругаване и лицемерие, за сеене на омраза и вирусно разпространение на всякакви крайни теории.
Разликата, разбира се, е до колко хора всъщност достига всичко това. И преди век е можело да решиш, че гълъбите са шпиони на Ада, но в най-добрия случай никой на селския площад е нямало да му обърне внимание. В най-лошия - бяла стая с четири стени...
Днес дори написан на шега ред за опасността от нова технология например бързо може да напусне пределите на профила на създателя си, да породи редица още статуси, колажи, статии дори. Обсипани с много препинателни знаци и апокалиптични прогнози ("Риск за децата ни!", "5G-то е като печка за мозъци!!" и "Гейтс иска да ни чипира покрай вируса!!!"), те биват доукрасени до степен, че да са възможно най-плашещи за масите.
А масите се плащат, не се съмнявайте. Защото хората, които искат да им втълпят своя крайна идея, понякога разполагат с финансови ресурси за това, но и с важен инструмент - същите тези социални мрежи.
Което ни води до въпроса: обръщате ли внимание на рекламите във Facebook?
Ако направите малък експеримент и внимателно скролнете няколко пъти в NewsFeed-a си ще се изненадате колко често виждате т.нар. спонсорирано съдържание. Какво ще видите там - дали реклама на магазин за спортни стоки, на храна за кучета, или на автосервиз - зависи от редица фактори: какво харесвате в профила си, какво пишете там, какво търсите в интернет изобщо и пр.
Алгоритмите на Facebook поне на теория ни познават по-добре от самите нас, а е ясно, че тази информация се използва с цел таргетирани реклами и печалби. Това важи и за Instagram и всички останали социални мрежи, които са безплатни, но за които всъщност плащаме със собствените си данни.
И ето как дори едно търсене на "ваксина" в Google може да доведе до неочаквани резултати - рекламни публикации от хора, които вярват, че ваксините са опасни и искат и вие да вярвате. Може да сте напълно убеден, че това няма да даде резултат, но водени от илюзията на собствените ехо-стаи, които приятелските ни листи представляват, забравяме колко ограничени, консервативни и често наивни хора живеят около нас и ползват социални мрежи.
А когато такива хора потънат в дълбините на поредната конспирация, последствията могат да са лавинообразни. Те ще повлекат със себе си своите приятелски кръгове, те - други, и т.н. А накрая ще стигнем до момента, в който притисната от силно обществено лоби властта ще каже, че ваксините за нещо-си-там-което-между-другото-е-опасно няма да са задължителни.
О, чакайте... Властта вече го каза.
И докато в сегашната ситуация на все още разработвани ваксини това не звучи като чак толкова лошо решение, дали утре изискванията за някоя друга ваксина, ползвана от десетилетия, няма да паднат под натиска на някоя Facebook група?
Докато социалните мрежи позволяват оформянето на горещо вярващи в дадена конспиративна идея ядра да се обединяват и да подхранват убежденията си едни на други, останалата част от обществото е незаинтересована и не се ангажира с темата. Но в един момент яростните противници на ваксините, на 5G, "еврейския заговор", чиповете на Гейтс и пр., могат да станат толкова шумни, че да влияят на живота на всички.
Наивността е заразна. И може да доведе дотам общински съвет да се опитва да спре развитието на 5G мрежата на база хорски страхове, придобити и развити онлайн, а не на факти.
Да харесваме социалните мрежи в днешно време е по-трудно. Дори да ни помагат да комуникираме с приятели, дори да помагат за популяризиране на бизнесите ни... В същото време те се превръщат в спомагателен елемент за масова психоза или граничеща с екстремизъм вяра в поредната конспирация, до степен, която в един момент може да повлияе и на твоя живот.
И ще продължат да бъдат, защото... Ами защото пари.
Само усмивка може да предизвика новината, че Facebook забранява "реклами против ваксините". Онези, които вече са потънали в кладенеца на антиваксърските убеждения, няма да излязат от там, защото няма да им се показват реклами.
Публичните постове от групи и лични профили ще продължат да сеят дезинформация и да приобщават още и още от масите. Свобода на словото? Не, не, корпоративен интерес, който често е по-силен от обществения. Защото при истинска цензура заглушените проповедници на апокалипсиса ще намерят друг камък, от който да крещят своите псевдонаучни твърдения, а последователите им може да ги последват.
На кого тогава ще се показват всички други реклами - на храна за кучета, на хотел в планината или на автосервиз?