Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

От Гранде Торино до Чапекоензе: Самолетните трагедии с футболисти

Тъжният край на Il Graпdе Torino влиза в аналите като първият фатален инцидент във въздуха с футболен отбор.
Торино, 4 май 1949 г. (31 загинали, Fiat G212CP)
Датата е 4 май 1949 г., а "биковете" се завръщат от приятелски мач с Бенфика. Пилотът Пиерлуиджи Мерони решава да призми самолета въпреки проливния дъжд и ограничената видимост. Със самочувствието на ветеран от войната и един от най-добрите летци в страната, Мерони решава да използва базиликата на хълма Суперга за ориентир. Решението му се оказва фатално и на място загиват всичките 31 пътници на борда.
Манчестър Юнайтед, 6 февруари 1958 г (11 загинали, Airspeed AS-57 Ambassador)
На 6 февруари 1958 година в 15,04 минути местно време, самолетът на Манчестър Юнайтед не успява да излети от мюнхенското летище. Вали силен сняг, пистата е замръзнала, машината не се отлепя от нея и се забива в сгради край аеропорта. Загиват 8 футболисти от отбора, наричан тогава, а и до днес Бебетата на Бъзби. Водени от Мат Бъзби, тези играчи са шампиони на Англия в два от предишните 3 сезона. Повечето са от школата на Юнайтед, обичани от запалянковците още повече за това.
Датски олимпийски отбор, 16 юли 1960 г. (8 загинали, Havilland Dragon Rapide)
Самолетът се разбива, след като пилотът губи контрол заради лошо време. Загиват осем олимпийски национали, които трябва да участват във финалните пресявки за участие на предстоящите игри в Рим.
Грийн Крос, 3 април 1961 г. (24 загинали, Douglas DC-3)
Футболистите на чилийския тим се завръщат в Сантяго след мач в южния град Осорно. Самолетът се разбива в Андите, но в продължение на половин век се смята за мистериозно изчезнал, преди да бъде открит от експедиция на над 5000 метра надморска височина.
Дъ Стронгест, 26 септември 1969 г. (83 загинали, Douglas DC-6)
Два дни по-рано Дъ Стронгест е поканен да участва в благотворителен мач в Санта Круз по случай местен празник. На 26 септември тимът трябва да се прибере у дома, но властите обявяват, че самолетът е изчезнал. В същия ден управлението на Боливия пада след военен преврат. По-късно се съобщава мястото на катастрофата. 16 футболисти на тима загиват при инцидента.
Пахтакор, 11 август 1979 г. (17 играчи и треньори, Ту-134)
Тимът лети за Минск за мач от шампионата на СССР срещу Динамо, но се сблъсква във въздуха с друг Ту-134 на височина 8400 м.
Алианса Лима, 8 декември 1987 г. (Fokker F27)
43-ма загиват - играчи, треньори, ръководители и фенове. Отборът се прибира след мач от вътрешното първенство. Инцидентът се случва в морето само на десетина километра от Лима.
Национален отбор на Замбия, 27 април 1993 г. (De Havilland Canada DHC-5 Buffalo)
Националният тим на Гана лети за световна квалификация със Сенегал. Самолетът пада в море край бреговете на Габон. Загиват всички на борда.
Чапекоензе, 29 ноември 2016 г. (BAe 146)
Самолет BAE 146 със 72 души пътници и 9-членен екипаж, включително и бразилския футболен отбор Чапекоензе, се разбива малко преди да кацне в Меделин, Колумбия.

"Да ме чака горещо капучино, кацаме", обръща се с усмивка към авиодиспечерите в Торино пилотът Пиерлуиджи Мерони.

Ситуацията обаче не е никак забавна. Проливен дъжд се лее над северна Италия и видимостта от пилотската кабина е силно ограничена.

Със самочувствието на ветеран от войната и един от най-добрите летци в страната, Мерони решава да използва базиликата на хълма Суперга за ориентир и да приземи самолета.

Преценката му обаче се оказва ужасяващо дръзка и грешна и минути по-късно машината Fiat G-212 се забива в базиликата, а пламъците изпепеляват считания за един от най-забележителните отбори в историята - Гранде Торино.

Датата е 4 май 1949 г., а "биковете" се завръщат от приятелски мач с Бенфика.

По това време Торо е явление, което громи рекорд след рекорд. 4 кръга преди края води с 4 точки и титлата е въпрос на време, но ужасът на Суперга разделя с кървава граница историята на клуба.

Джон Фуут, изследовател на италианския футбол и един от летописците на времената около Втората световна война в калчото, пише: "Този състав от невероятни характери, който никой не можеше да бие на терена, не просто загина на Суперга. Те прекрачиха за една нощ от света на хората в този на митовете."

Всички 31 пътници на борда загиват на място, а буквално минути след трагедията за нея знае целият град. Катастрофата се случва следобед, а през цялата нощ хора от Торино се катерят на хълма, за да помагат в опитите да бъде спасен някой. Напразно.

Тъжният край на Il Graпdе Torino влиза в аналите като първият фатален инцидент във въздуха с футболен отбор, а по-малко от десетилетие след това прокобата достига още един легендарен тим, известен като Бебетата на Мат Бъзби.

Вижте в галерията трагичната хронология от Гранде Торино до Чапекоензе.

Най-четените