Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Всичко или нищо

Алонсо има трудната задача да се пребори с Фетел, въпреки че разполага с по-слаб автомобил Снимка: Getty images
Алонсо има трудната задача да се пребори с Фетел, въпреки че разполага с по-слаб автомобил

Настоящият световен шампион Себастиан Фетел и преследвачът му Фернандо Алонсо ще трябва да определят днес в последното състезание за сезона във Формула 1 кой ще вземе титлата за 2012 година. Фетел записа невероятно силна серия от стартове във втората половина на годината и излезе начело в класирането, а изоставането на Ferrari и лошия късмет на испанеца в поне две състезания му струва много скъпо. И все пак, не всичко е решено. Фетел има 13 точки повече от Алонсо - разлика, която трудно се стопява за едно състезание. Но, както знаем от предишни години в Бразилия, на пистата в покрайнините на Сао Пауло всичко е възможно, особено ако вали.

Във вчерашната квалификация шоуто откраднаха двамата пилоти на McLaren Люис Хамилтън и Дженсън Бътън, които окупираха първа редица. Фетел се класира едва четвърти и призна, че е трябвало да е по-бърз и да рискува повече в решителната трета част на сесията, а Алонсо остана едва осми. Но малко по-късно Пастор Малдонадо беше наказан за това, че е пропуснал да спре при техническите комисари да му измерят колата, беше наказан с 10 места назад и Алонсо си осигури седмото място на старта.

„Имаме нужда от едно хаотично състезание, за да се поразбъркат позициите - обясни Фернандо, който е уверен, че на дъжд ще се справи много по-добре от Фетел. - Може би дъждът ще ни помогне, но не мога да съм сигурен. Ще се борим до последно, ще натискам до самия край, надявам се да стане хубаво състезание и да стигна до подиума."

Веднага след квалификацията се породиха съмнения, че Алонсо е карал с по-малко аеродинамично притискане и екипът му се е ориентирал към настройки, които са подходящи за мокро - все пак, синоптиците са сигурни, че част от състезанието ще мине на дъжд. Но Фернандо отхвърли тези твърдения.

„Това няма нищо общо със скоростта ми, просто нямаше как да съм по-бърз, това са възможностите ни в момента - обясни испанецът. - Доволен съм от квалификацията, в Абу Даби бях седми, в САЩ - девети, тук съм осми, така че няма изненади от наша страна. Но успявах да стигна до подиума, въпреки че тръгвах от дъното на Топ 10, надявам се, че и тук ще стане така."

Фетел ще спечели третата си поредна титла ако днес завърши четвърти или по-напред и задачата му изглежда доста по-лесна от тази на Алонсо.

„В третата част на квалификацията допуснах грешка в първата си бърза обиколка, още в завой №4, след това другият ми тур беше добър, бях доволен, но се оказа, че не съм достатъчно бърз - обясни Фетел, който беше изпреварен от Хамилтън, Бътън и съотборника си Марк Уебър. - За мен това състезание не се различава от изминалите 19, като всеки път ще се боря за максимално добро представяне. Не се притеснявам, че това е най-важният старт за сезона. Смятам, че имаме добри шансове, през целия уикенд се представяме добре."

Фетел и Алонсо се борят и за престижния приз кой от тях да стане най-младият трикратен световен шампион в историята на Формула 1. Така е ще детронират бразилската легенда Айртон Сена, който постигна това в края на 80-те и началото на 90-те години.

Гран при на Бразилия днес ще е и последният старт във Формула 1 на 7-кратния световен шампион Михаел Шумахер, който се върна през 2010 година като пилот на Mercedes, като преди това взе две титли с Benetton, а останалите с Ferrari. Последните три сезона обаче не бяха особено успешни за Михаел и той си тръгва с 91 победи, спечелени до края на 2006, когато напусна Скудерията.

Използването на гумите се очаква отново да е решаващ фактор за изхода на състезанието, като тук ситуацията става по-сложна, тъй като в сметката трябва да се включи и карането с мокри гуми, особено в началото на дъжда и след това на изсъхваща писта. Pirelli осигури на тимовете средно твърди (бял маркер) и твърди сликове (сребърен маркер), което определено е консервативен подход, а с такава селекция гуми пилотите караха Щатите, на „Спа", „Монца" и „Сепанг". Миналата година в Бразилия пилотите използваха меките и средно твърдите гуми, така че сега определено ще има разлика.

Изборът на доставчика за 2012 се дължи на сериозните натоварвания, на които са подложени гумите в бързите завои на бразилската писта. Предполага се, че печелившата стратегия днес ще е с две спирания в бокса, поне за тези в Топ 10 - до първото пилотите ще карат със средно твърдите гуми, с които са завършили квалификацията, след това с новия комплект средно твърди, спестен от вчера и накрая, по-дългата серия обиколки - с твърдите гуми. Тази стратегия дава малко предимство пред варианта с две спирания, но последните две серии от обиколки да се карат само с твърди гуми. И предимството е основно по отношение на позицията на пистата след вторите спирания в бокса.

Има и трети вариант - с едно спиране, което обаче ще е по силите на пилотите, чиито болиди пазят добре сликовете, но това е твърде рискован избор с оглед на прогнозите за дъжд.

 

Най-четените