Сезон 2011 във Формула 1 отива към края си, а настоящият световен шампион Себастиан Фетел е на 1 точка от втората си титла, въпрос на време е и Red Bull да дублира успеха си при конструкторите. Затова и част от тимовете, медиите и дори феновете вече мислят за това какво ще се случва догодина.
Поне на пръв поглед, в отборите във Формула 1 няма много варианти за промяна на пилотите, а в силните тимове асовете са „разпределени" почти идеално.
Бърз поглед към пазара на пилоти и къде може да се случи нещо интересно.
Red Bull
Световният шампион Себастиан Фетел преподписа с тима през март и остава при Кристиан Хорнър поне до края на сезон 2014. Напълно логично решение.
Другият пилот на отбора - Марк Уебър също преподписа, но само за една година - до края на 2012. Съветникът на Red Bull д-р Хелмут Марко пък обяви, че след това австралиецът си тръгва, така че в Red Bull може да има едно свободно място за 2013.
McLaren
Люис Хамилтън има договор до края на 2012, а при Дженсън Бътън положението е малко по-сложно - тимът има опция за следващия сезон и е почти сигурно, че световният шампион за 2009 остава в Уокинг. Така че тук промени в близко бъдеще няма да има.
Ferrari
И двамата пилоти - Фернандо Алонсо и Фелипе Маса имат договори за следващия сезон.
Подобно на ситуацията в Red Bull, Алонсо подписа дългосрочен договор със Скудерията - до края на 2016, а Маса е ангажиран до края на 2012, като кандидатите за мястото му са поне няколко.
Mercedes
Михаел Шумахер навлиза в последния си сезон от 3-годишния му договор с тима. Все още обаче не се знае какво ще е бъдещето на Нико Розберг. Той потвърди, че преговаря с тима за нов договор, но нищо повече.
Renault
По-рано тази година от Renault обявиха, че за следващата година договори имат Роберт Кубица и Виталий Петров, но ситуацията и тук е доста сложна.
Полякът пропусна целия сезон заради катастрофа в рали, сега се чака възстановяването му след поредица операции, като тимът ще отложи крайното си решение за него за ноември. Но дори и Роберт да се върне на пистата за следващия сезон, все още не е ясно дали ще успее да се представи на предишното си високо ниво.
Тук присъства и въпросът как ще продължи развитието на младите пилоти, с които работи Renault и какво ще предприеме шефът на тима Ерик Булие?
Бруно Сена започна с летущ старт от Гран при на Белгия и оценките за представянето му досега са положителни. Спонсорите, които той доведе от Бразилия също ще помогнат на кандидатурата му за догодина.
Шампионът в сериите GP2 Ромен Гросжан, който вече кара за тима през 2009, също се надява на завръщане във Ф1, а освен това французинът е клиент на програмата Gravity Sports Management, ръководена от Булие.
Тук претендентите за две места са доста - 4. Най-вероятно Renault има възможност да постави някой свой пилот в кола на отбор, на който доставя мотори. Но във всички случаи Булие ще трябва да взима тежки решения за догодина.
Williams
Последното посещение на Кими Райконен в базата на Williams в Гроув породи нова вълна спекулации, че финландецът ще се върне във Формула 1 през 2012. Представянето на Кими в световния рали шампионат не върви по план - за тази година Райконен вече е изключен от крайното класиране, тъй като не стартира в Австралия.
В последния кръг от шампионата - Франция - Кими отпадна след катастрофа в прехода към третата скоростна отсечка.
Завръщането му все още е повече слух, но ако се материализира, то на стартовата решетка догодина ще има шестима световни шампиони.
Най-вероятно Кими ще се бори за мястото на Рубенс Барикело, който все още не е подписал новия си договор с тима.
Бъдещето на Пастор Малдонадо в отбора изглежда сигурно, той се представя силно в първия си сезон във Ф1, освен това това осигурява и пари от спонсора си PDVSA.
В Williams се случват доста промени в техническия екип на тима, а отборът вече си осигури и нов доставчик на двигатели - Renault.
За място в отбора може би се бори и Адриан Сутил от Force India, а един от спонсорите на тима - MacGregor се опитва да наложи Гиедо ван дер Гарде от сериите GP2.
Force India
Собственикът на тима Вижгай Малия обяви, че пилотите за 2012 ще са ясни през декември. Истината е, че комбинацията от опитния Адриан Сутил и впечатляващия дебютант Пол ди Реста работи отлично. Така че резервният пилот Нико Хюлкенберг може би ще трябва да си търси нов отбор.
Sauber
Още през юли от Sauber съобщиха, че Камуи Кобаяши и Серхио Перес остават в тима и за 2012. Перес тества през септември болид на Ferrari и може би е един от претендентите за мястото на Маса през 2013.
Toro Rosso
Toro Rosso успя да изненада много специалисти този сезон, след като запази пилотите, с които започна сезона. А и наемането на Дейниъл Рикардо от HRT временно свали напрежението от плещите на Себастиан Буеми и Хайме Алгерсуари.
Потенциално, за 2013 се отваря едно място в Red Bull, което пък означава, че в Toro Rosso може да има нов пилот за 2012 - най-малкото за да трупа опит в тима. По отношение на представянето и резултатите е много трудно да кажем кой се справя по-добре - Буеми или Алгерсуари. Няма да е изненада, ако единият отстъпи, за да даде път на Рикардо за догодина.
Lotus
Наскоро тимът обяви, че Ярно Трули остава за 2012, а Хейки Ковалайнен също най-вероятно ще остане на борда.
HRT
В последните два сезона испанският отбор винаги последен обявява пилотите си, а финансовите аргументи на кандидатите най-вероятно отново ще са изключително важни.
Virgin
Тимо Глок остава, което е добрата новина за тима. Новакът Жером Д'Амброзио се справя добре срещу германеца, но все още не е потвърден за догодина.