Гран при на Испания на пистата „Каталуня" ще е най-голямото изпитание на новите правила за сезон 2011 във Формула 1 - ако тук се окаже, че може да стават повече изпреварвания, то промените работят. Ако не - значи все още не сме намерили универсалното средство, което да направи световния шампионат по-интересен и оспорван.
Световният шампион Себастиан Фетел, съотборникът му Марк Уебър и болидите на Red Bull - RB7 са големите фаворити този уикенд - характеристиките на пистата отговарят отлично на особеностите на колата, трасето предлага поредица от бързи завои, където аеродинамичното притискане към пистата е много важно, а краят на стартфиналната права е единственото място, където може да се изпреварва. Страхотна писта за тестове, но нея твърде често се получават скучни състезания.
И още едно доказателство за това - в последните 10 години Гран при на Испания е спечелена от пилота, стартирал от първа позиция на старта. И още едно - в Гран при на Турция видяхме 79 изпреварвания от старта до финала на състезанието, а в последните три издания на Гран при на Испания общо изпреварванията са били едва 16. Така че...
Но сега нещата може да се окажат по-различни използването на системата DRS (подвижното задно крило) и представянето на гумите Pirelli както обикновено крият козове, които се харесват на зрителите и понякога изненадват неприятно пилотите. Все пак, по време на зимните тестове тук Red Bull бяха категорично по-бързи от съперниците си, а точно за Испания Pirelli ще представи най-твърдия си модел сликове, които трябва да имат по-дълъг живот на пистата.
Световният шампион Себастиан Фетел е в отлична форма и я демонстрира с победата си в Турция - авансът му на финала щеше да е по-голям, ако не беше спрял за по-сигурно още веднъж в бокса за нови гуми. И въпреки че нито един от съперниците му нямаше сериозни проблеми в състезанието, той пак успя да се откъсне напред. Като изключим Китай, досега преследвачите на Фетел не са успели да намерят отговор на бързината му. Това се отнася и за съотборника му Марк Уебър.
Гран при на Турция върна във фокуса на вниманието на медиите 7-кратния световен шампион Михаел Шумахер, а една реплика на германеца подхрани слухове в цял свят, че той може скоро отново да се пенсионира. Михаел остана едва 12-и на финала и проведе много битки на пистата, повечето от които обаче завършиха с поражение и загуба на позиции. Шуми отново отрича тези спекулации и твърди, че в крайна сметка ще изпълни договора си, като междувременно ще превърне Mercedes в отбор, който ще печели състезания във Ф1. Но представянето му в Турция повдигна един интересен въпрос - не толкова дали Михаел още иска да кара във Формула 1, а дали заслужава да се състезава с най-добрите пилоти в света?
Но големият въпрос е: Ще има ли повече изпреварвания в Испания? С оглед на новите гуми от Pirelli - по-твърдите имам предвид - сцеплението, което осигуряват те и по-меките сликове ще е различно, оттам скоростта и стабилността и точно тук се появява възможност за успешни атаки в края на стартфиналната права. Защото на други места на тази писта не може да се изпреварва. А и определянето на зоната за използване на DRS - 830 метра на стартфиналната права е показателно. Тук обаче по-важният фактор ще са гумите и състоянието им, когато пилотът стигне до сериозното спиране за завой №1, докато го атакува някой негов съперник. Там определено ще е интересно.
Естествено, с оглед на политическото напрежение във Формула 1 и този уикенд ще премине под сянката на евентуалното разцепление на световния шампионат - за пореден път инициирано от големите отбори, които искат да получават повече пари от ТВ и търговските права на шампионата. Но предстои подписването на новото споразумение „Конкорд", така че подобни маневри са напълно очаквани.
И още нещо много важно - в Испания по традиция тимовете представят първите сериозни подобрения по колите си за новия сезон - при това не само в аеродинамиката. На практика, тук вече виждаме втората версия на болидите, започнали сезона в Австралия и целта на всички е да са по-бързи и по-надеждни. Пример - в Lotus се надяват, че с подобренията колата им ще стане с 1 секунда на обиколка по-бърза. Ако тези пред тях не успеят да накарат техните промени в колите да заработят в дъното на средата на колоната ще е много интересно. Но май не само там.