Двама българи потеглят днес в рали „Дакар" - за втори път в историята на най-голямото и трудно маратонско състезание ще имаме представители в колоната. Петър Ценков и Младен Вачков ще се състезават в клас ATV - през миналата година Ценков стана първият българин, завършил „Дакар" - на 12-о място в своята група, а Ценков дебютира в състезанието, което тази година ще мине през Аржентина, Чили и Перу.
Двамата ще разчитат на отборната тактика да карат заедно и да си помагат в етапите, които тази година ще са доста по-тежки в сравнение с 2011.
Днес е първата отсечка - от Мар дел Плата до Санта Роса де ла Пампа - 57 състезателни километра и 763 километра преход. Точно около Санта Роса де ла Пампа са част от отсечките, които се използват в рали „Аржентина", кръг от световния шампионат.
Тазгодишното издание на „Дакар" предлага интересна битка и при автомобилите - след над десет години, в които борбата за първото място беше доминирана от заводските тимове на Mitsubishi и Volkswagen, сега за първи път от 2000 година пилот на частен отбор може да грабне победата.
През 2000 това направи Жан-Луи Шлесер, който спечели за собствения си тим срещу пилотите на Mitsubishi.
VW се изтегли от ралито и пилотите на тима подсилиха няколко частни отбора. Миналогодишният победител Насър Ал-Атиях ще защитава титлата си зад волана на Hummer, заявен от тима на Роби Гордън.
Насър се бори за много интересно постижение - той може да стане първият пилот след легендата Ари Ватанен, спечелил „Дакар" в две поредни години с два различни автомобила.
Все пак фаворит си остава германският X-Raid, който е най-близо да статута на заводските отбори и представлява BMW и Mini в „Дакар". Отборът участва с осем автомобила - пет Mini All4 Racing и три BMW X3CC, като лидер на тима е друга легенда в това състезание - 9-кратният победител Стефан Петерханзел.
Французинът има три победи при автомобилите в Африка, но в Южна Америка успехите все още му бягат, въпреки че през 2010 беше близо до победата, но повреда в трансмисията го лиши от този шанс. За Mini ще кара другият фаворит - испанецът Нани Рома, който подобно на Петерханзел направи успешен преход от мотоциклет към автомобил.
За тази година организаторите са подготвили доста по-различен маршрут, като финалът е на 15 януари в Лима.
Мишел Перен, навигаторът на Нани Рома е на мнение, че това ще направи състезанието непредсказуемо до самия финал.
„В сравнение с предишните ралита тук, сега ще се борим с повече пясъчни етапи - обясни Перен. - Мисля, че ралито ще се реши в последните етапи в Перу."
Петерханзел пък похвали решението на организаторите да се откажат от маршрута, според който състезанието стартираше и финишираше в Буенос Айрес.
„Миналата година организаторите сякаш имаха трудности да намерят интересни отсечки по този маршрут - обясни Петерханзел. - Сега обаче навлизаме в напълно нови за всички територии."