5 милиона долара джакпот

Как може един автомобилен шампионат, който е позагубил любовта на феновете си през годините и е бил отслабен в битката с другите надпревари, да прикове вниманието на медиите и почитателите на моторните спортове от цял свят? Да пробваме с пари. При това, с много пари.

Точно 5 милиона долара - премията за гост-пилота във финалния кръг от сериите IndyCar в Лас Вегас, който успее да победи титулярните звезди в надпреварата и спечели състезанието. Идеята за този спринт беше оповестена в края на февруари от изпълнителния директор на IndyCar Ранди Бърнард и става все по-популярна.

Най-общо, схемата е следната - босовете на шампионата избират петима пилоти, които получават покана да се състезават във финалната надпревара този сезон в Лас Вегас. При избора им няма ограничения, стига да са известни, бързи и да успеят да привлекат публика. Преди състезанието петимата ще получат възможност да направят тест на овала в Лас Вегас.

Новината успя да привлече вниманието на медиите в цял свят, а анализаторите на IndyCar обърнаха внимание на един много интересен аспект на това решение - с този спринт в края на сезона феновете ще загърбят за малко битката за титлата. Което може да се окаже полезно, защото при възраждането на IndyCar (поредното) се оказа, че големите тимове - Penske и Ganassi, съответно на Чип Ганаси и Роджър Пенске имат сериозен аванс и за предстоящия сезон някой от техните пилоти отново ще е претендент за титлата. Другите отбори просто са много назад. Което не е добра новина за организаторите на надпреварата, която между другото носи и името „световен шампионат", но без да има санкцията на ФИА за това. Все пак, тук става въпрос за шампионат, в който решаващи трябва да са уменията и таланта на пилотите, а не бюджетите на тимовете или инженерните решения на екипите. Защото всички отбори карат с едни и същи шасита, двигатели, гуми и т.н - при максимално изравнени условия.

И тъй като надпреварата в Лас Вегас ще е последната с настоящето поколение шасита на Dallara, то част от тимовете, които разполагат с повече болиди, могат да ги прежалят, за да стартират с тях „чужденците", борещи се за голямата премия от 5 милиона долара.

Друг е въпросът дали ще се намерят много кандидати, които да се пробват на овала в Лас Вегас с дължина 1,5 мили, особено, когато говорим за пилоти, идващи от съвсем други дисциплини или най-малкото, състезаващи се на писти с много повече завои.

Все още точните критерии, по които ще се избират петимата пилоти не са известни, но едно е сигурно - популярните ще имат по-голям шанс. С други думи, Травис Пастрана ще привлече повече фенове по трибуните от Алън Макниш, въпреки че шотландецът има огромен опит и успехи в Льо Ман и е карал във Формула 1.

Затова и първите кандидати трябва да се търсят в редиците на пилотите от NASCAR. Въпреки че състезанието в Лас Вегас е на 16 октомври и сезонът в другите шампионати няма да е свършил, кандидати няма да липсват. Пилотите от NASCAR имат старт в Шарлът в събота, на 15 октомври, а състезанието в Лас Вегас е на другия ден. Освен това пилотите от NASCAR с повече опит в шампионата познават отлично овала в Лас Вегас. Въпреки сериозните връзки на някои пилоти с автомобилни марки или спонсори, работещи само с NASCAR, все пак ще има и такива пилоти, които ще могат да направят отклонение в посока IndyCar - като Кайл Буш или Хуан Пабло Монтоя. Особено що се отнася до колумбиеца, който има отличен опит с едноместни болиди, както в Щатите, така и във Формула 1.

Извън NASCAR американските кандидати са двама - Травис Пастрана и Кен Блок. И двамата са популярни, а ще привлекат и феновете на ралитата, както и на мотоциклетите. И като стана дума за мотоциклети - в същия уикенд е Гран при на Австралия в MotoGP, така че забравяме за звездите Роси, Спийс и Хейдън.

Но не трябва да пропускаме друг пилот, който има опит с едноместни болиди, макар и не на овални писти, а сега преследва славата по скоростните отсечки в световния рали шампионат - Кими Райконен. Той е бивш световен шампион във Формула 1 и е сравнително популярен в Щатите, за разлика, да речем, от Себастиен Льоб, който е със статут на рали бог в Европа.

Новините

Най-четените