Веднага след победата на Себастиан Фетел в Гран при на Индия, двукратният световен шампион, който си върна всички шансове за трета поредна титла, отново трябваше да отговаря на въпроси, свързани с бъдещето му във Ferrari. Въпросът беше много внимателно формулиран от Дан Кнутсон, един от най-опитните журналисти във Формула 1, нещо което е важно, тъй като пилотите често подминават същността на питането.
„Има ли някаква договорка, съглашение, преговори между теб, мениджмънта ти и Ferrari?", попита Кнутсон като се опита да обхвани всичко в този въпрос.
Фетел даде следният отговор:
„Не, няма нищо, нищо, което да ви кажа, нищо не съм подписвал. Нищо не се е променило. Не знам откъде идва това. Не чета много пресата, така че се изненадах, когато дойдох на пистата и всички започнаха да ми задават този въпрос. Няма нищо за казване. Както казах, в момента съм много щастлив... Всъщност, има едно нещо, което искам да кажа по тази тема. Трудно е да говоря с всеки отделен член на тима, така че - искам да се извиня - за глупостите в пресата, тъй като се появиха някои притеснения по тази тема в базата ни. Аз съм на 100% с тима и всички в отбора са на 100% с мен. Нека да изясним: няма информация по случая и аз съм много щастлив в Red Bull".
В момента Ferrari дава подобни сигнали, като от тима обясняват, че цялата история с трансфера на Фетел е измислена от представители на медиите. Може би е така. Фетер отрече всичко. Но ако лъже, защо го прави толкова убедително?
За какво става въпрос в крайна сметка? Отговорът се крие в това, че моите източници във Ferrari са ми осигурявали и осигуряват надеждна и точна информация за това какво става в тима от времето още преди Себ да е бил роден. Един от тях е напълно уверен, че има договореност между Фетел и Ferrari и договорката е постигната още през септември 2011. Така че, въпросът е следният: На кого да вярваме - на надеждния и доказан източник на информация или на пилот и отбор, които имат причина да не казват истината в момента?
Винаги когато се породи подобна ситуация е хубаво да се знае, че винаги има начин информацията да изтече. Много често си спомням следното - в края на 1996, на летище „Шарл де Гол" в Париж минах покрай бара на хотел „Шератон". Нещо вътре привлече погледа ми. Видях познати силуети, обърнах количката с багаж, която бутах и се върнах обратно, за да огледам, но без да привличам внимание към себе си. Вътре бяха Ален Прост и няколко човека, които по-късно станаха известни като някои от важните фигури в тима BAR (British American Racing). По това време се говореше, че Прост се опитва да купи Ligier и търсеше пари, за да финансира сделката, а BAT (British American Tobacco) си търсеше отбор - после намери Tyrrell, който стана BAR. По-късно всички отричаха за тази среща, но аз знаех, че лъжат. Защото бях там.
Връщаме се в наши дни. Истина е, че в краткосрочен план в сделката „Фетел-Ferrari" няма много смисъл. Себастиан печели с Red Bull и сега отново е фаворит за титлата. Защо да се вкарва в позицията да е съотборник на Фернандо Алонсо във Ferrari? Защо в Скудерията да искат да дестабилизират голямата си звезда? И защо Фетел да иска да се разделя с Ейдриън Нюи? Чух следното твърдение по тези въпроси: скоро Себ ще има три поредни световни титли и ще му трябва ново предизвикателство.
Дали на пилотите им писва да печелят състезания, че искат да направят живота си по-труден? Не. Така че аргументът за предизвикателството просто не работи. Пилотите напускат един тим заради друг защото искат нещо повече от това, което вече имат. Дженсън Бътън спечели световната титла през 2009 с Brawn GP и след това премина в McLaren защото правилно предположи, че тимът няма да успее да повтори успеха си през следващия сезон. Освен това Бътън беше наясно, че Люис Хамилтън не е непобедим, двамата се познават отдавна, карали са един срещу друг и Дженсън знаеше много за своя бъдещ съотборник. Затова Бътън премина в McLaren, защото знаеше, че отива в по-силен тим, ще получава повече пари, а ако останеше в битката за титлата и успееше да победи Люис, това само щеше да качи цената му. Всичко това се оказа правилно, въпреки че в края на 2009 малцина биха го предположили.
В нашия случай Фетел може да остане в Red Bull докогато си пожелае, като за това ще получава много пари. Ще може да се бори с амбициозните втори пилоти на тима, които ще дойдат след Марк Уебър и може да запази мечтата си да победи Алонсо (който, както знаем, се изнервя, когато съотборникът му е силен и бърз пилот). Но за Себ може би ще е по-лесно за изчака Алонсо да се оттегли, след което да се опита да убеди Ейдриън Нюи да го последва в Маранело и двамата да сформират там нов дрийм тим. Досега Ейдриън не е показвал желание да следва пилотите, когато те се местят в друг отбор, освен това, на няколко пъти е получавал оферти да се премести в Италия, но винаги е отказвал. Той знае, че неговите болиди превръщат пилотите в шампиони, а не обратното. Така че няма да е лесно.
В момента 31-годишният Алонсо е на върха на възможностите си и е може би най-важният пилот в колоната. Испанецът полага невероятни усилия, за да превърне Ferrari в тим, който отново побеждава. Той винаги казва, че за него няма значение кой е другият пилот в отбора, но това не е точно така. Фернандо показа тази си слабост в McLaren през 2007 и тази му репутация още е актуална. Настоящият договор на Алонсо с Ferrari изтича в края на сезон 2016, след четири години. Контрактът беше подписан в началото на 2011. Повечето топ пилоти предпочитат да намалят леко темпото, когато стигнат една определена възраст - примерно 35 години - тогава започват да губят скорост, но се държат в челото благодарение на опита си. Михаел Шумахер направи това във Ferrari, но през 2006 Скудерията го освободи, а той беше едва на 37 години. В Маранело сигурно са наясно, че в края на настоящия договор на Алонсо, испанецът най-вероятно вече ще иска нещо по-различно от живота, особено ако отново е успял да стане световен шампион.
Така че босовете на Скудерията гледат в по-далечното бъдеще - до 2016 голяма част от пилотите от поколението на Фернандо Алонсо ще на път да напуснат Формула 1, а става въпрос за големи звезди: самият Фернандо, Кими Райконен, Дженсън Бътън, Фелипе Маса, дори Хейки Ковалайнен и Тимо Глок. Между тях и следващото поколение пилоти има разлика от няколко години, но тук присъстват силни имена: Фетел, Люис Хамилтън, Пастор Малдонадо, Нико Розберг, Пол ди Реста, Ромен Грожан, Камуи Кобаяши и Нико Хюлкенберг. А след тях идва третото поколение пилоти, което се води от Дейниъл Рикардо, Серхио Перес, Шарл Пик и Жан Ерик Верн. В Red Bull следят представянето на двама-трима от новаците, McLaren вече пое риска с Перес, но във Ferrari все още няма решение какво ще се случва с тима в етапа след Алонсо или поне официално няма информация за това. Така че 25-годишният Фетел ще е идеалният кандидат за мястото на Алонсо след 5 години, нали? Така че има смисъл в дългосрочен план от съюз между Фетел и Скудерията, дори и сега да не изглежда много смислено Себ да се откаже от всичко, с което разполага в Red Bull.
Фетел подписа новия си договор с Red Bull през март 2011. Според него, германецът трябва да кара за тима до края на 2014. Предполага се, че договорът на Себ е един от най-сложните във Формула 1, като в него е включена и схема за увеличаване на парите, които получава пилотът - от 11 милиона долара за 2011, през 13,8 милиона за 2012 до 16,5 милиона за сезон 2014. От Red Bull уверено твърдят, че в договора няма клаузи за опции или възможност за „откупуване". Това може и да е истина, но никой не коментира темата дали няма друга уговорка - т.нар. „заключване" - Фетел ще бъде ангажиран за остане за следващия сезон, ако постигне определени резултати през предишния. Тимът твърди, че Фетел трябва да остане до края на 2014, но не се коментира темата какво би станало, ако тимът не осигури достатъчно добър автомобил на Себ и той изостане в битката за титлата.
Възможно е Ferrari и Фетел да имат някаква устна договорка, но това е нещо твърде рисковано в света на Формула 1. По-вероятно е вече да има някакъв подписан документ, който урежда бъдещо партньорство и не поражда задължения към настоящия момент и който ще влезе в сила, когато поне едната страна по него реши да започне изпълнението му. Подобен документ би бил пълен с клаузи за конфиденциалност и всички във Ф1 са наясно, че ако не отричаш за определен договор, то половината души в шампионата вече са убедени, че той съществува. Затова и в подобни случаи лъжата е по-добрият избор. Защото, ако след време Фетел наистина подпише с Ferrari, той винаги може да обясни, че към края на 2012 нищо от това не е било реално, а всичко е започнало по-късно. И никой не може да докаже обратното.
Възможно е двете страни да са подписали договор, който да гарантира на Ferrari, че ще е първият избор на Фетел през 2014, но само ако има възможност след 2013 да се измъкне от договора си с Red Bull, т.е „отключи" контракта си. Но, каквото и да стане, за 2015 няма да има пречки Себ да подпише с италианския тим, без значение какво ще е мнението на Алонсо.
Всички тези разсъждения означават едно - трябва да изберем на кого да вярваме докато истината един ден излезе на бял свят.