Парите на Меси и Роналдо ли? Скоро Мбапе ще ги сложи в малкия си джоб

За това кой е най-добрият млад нападател в света през последните две години всичко е ясно. Килиан Мбапе няма конкуренция. Но французинът е интересен не само заради огромния си талант и "Златните топки", които вероятно ще спечели в кариерата си, но и заради невероятния си маркетингов потенциал.

Едва на 20 световният шампион с Франция вече е един от основните брандове във футбола. А да си много добър футболист не е достатъчно, за да си и машина за пари. Ако не вярвате, вижте Кевин де Бройне. Но Мбапе дава заявка да трупа не само футболна слава, но и несметно богатство през следващото десетилетие. Постепенно Меси и Роналдо ще слизат от върха, а към него уверено ще крачи французинът.

През последните 11-12 години двамата големи на нашето време не бяха само футболни икони, а и брандове, които изкарваха много пари. Но извънземните вече са на възраст и е въпрос на не много време да слязат от голямата сцена. В същото време Килиан продължава да трупа все по-голяма и по-голяма популярност. ПСЖ остава далеч от славата в Шампионската лига, но фурорът на младока на Мондиал 2018 беше наистина впечатляващ. Мбапе вдигна световната купа на 19, след като вкара четири попадения по руските стадиони. Напълно в реда на нещата се стигна до сравнения между френския тийнейджър с Пеле, Роналдо-Феномена и Роналдиньо. А това започна да привлича като магнит рекламодателите.

Факт е, че преди Световното първенство 19-годишният Мбапе работеше само с Nike. След лятото на 2018-а обаче желаещите да го спонсорират марки станаха стотици.

През миналия юли, докато Килиан празнуваше труимфа със съотборниците си в отбора на "петлите" на "Шанз Елизе" и в Елисейския дворец, неговият агент Долфин Верхейден ровеше в планина от рекламни оферти. "Телефонът и лаптопът ми прегряваха. Получавахме десетки предложения на ден", твърди агентът, който разкри, че Килиан е доста претенциозен за това с кои брандове да обвързва името си.

Ето и малко хронология:

• През лятото на 2018 г. Килиан сключи споразумение с японската марка за мъжка козметика Bulk Homme. Компанията оперира от 2013-а, но вече се превърна в един от лидерите на пазара в Япония. Bulk Homme разполага с около хиляда магазина в страната, а договорът с Мбапе бе първата крачка към пробив на международния пазар. При сключването на контракта с Килиан в Токио дойдоха 300 негови фенове, а няколко седмици по-късно марката пусна рекламен клип с французина.

• През ноември миналата година играчът на ПСЖ стана първият футболист, рекламиращ премиум часовниците Hublot. Както вероятно се досещате, марката си сътрудничи само със суперзвезди от света на спорта, сред които са Кобе Брайънт, Жозе Моуриньо и Пеле. Договорът с швейцарците носи на Мбапе по два милиона евро годишно. На презентация в Париж Килиан се срещна с Пеле, който отдавна е посланик на марката. Двамата си размениха персонализирани часовници. Пеле подари на французина модел Classic Fusion Aerofusion Chronograph Pelé Special Piece, гравиран с датата и място на срещата им, както и с логото на бразилеца. Краля пък получи Big Bang Unico Titanium с подобна гравюра, логото на Килиан и каишка в цветовете на френското знаме.

Легендарният бразилец направи остроумен комплимент на Мбапе: "Не мисля, че той е новият Пеле. Родителите ми затвориха фабриката отдавна. Но той може да стане по-добър от мен."

• През април 2019 г. нападателят подписа договор с веган хранителната марка Good Gout. Френската компания е основана през 2016 г. и се занимава с производство и доставка на храни от био продукти. Асортиментът е основно за деца.

Заедно с Good Gout Килиан основа благотворителен фонд в помощ на млади играчи. Благотворителността е важна част от имиджа на звездата, за което свидетелстват и дарените 500 хиляди евро за организирането на Световното първенство за деца с увреждания.

Според Forbes, Мбапе вече получава от рекламодатели над 10 милиона евро годишно, а половината от тях се превеждат по сметката му от Nike.

"Успях да създам марка, но тя все още не е пробила в целия свят - казва Килиан. - Това е нормално. Развивам се постепенно. Може би след време ще бъда толкова популярен, колкото са Меси и Роналдо."

Създаването на логото

Още от времето на очилата на Едгар Давидс спортните маркетолози бяха наясно с любовта на феновете към закачливите символи. Най-свежата суперзвезда на световния футбол също вече има знак, който се надява да стане популярен сред милионите му почитатели. На него са стилизирани инициалите му KM и е изписано името му "Kylian Mbappe", а вместо "А" е изобразен силуетът на футболиста и фирмената му радост след гол със скръстени на гърдите ръце и вдигнати палци.

"Ще ви разочаровам, но не го измислих аз този оригинален жест - обяснява Мбапе. - Брат ми празнува така, когато играем на PlayStation. Хареса ми и реших да го правя и аз."

Феновете му го виждат около 30 пъти на сезон, колкото са головете му във всички турнири, но Килиан го изпозва и в живота - например за официалната си снимка с екипа на френския национален отбор.

За да комерсиализира жеста, адвокатът и агент на играча Долфин Верхейден бе човекът, който предложи стойката със скръстените ръце да бъде вкарана в логото на звездата.

Знакът се използва и в личния уебсайт на Мбапе, който тръгна онлайн през юни 2018 г., както и в мърчандайзинга на нападателя. В онлайн магазина му засега се предлагат само бейзболни шапки (любим аксесоар на Килиан) срещу 35 евро, но се планира много скоро да се разшири продуктовата му линия.

Мбапе много разчита и на социалните мрежи, а в Instagram е най-младият сред топ 10 на футболните звезди и изпреварва именити свои сънародници като Антоан Гризман и Карим Бензема. Невероятен бум в популярността му настъпи след спечелването на Мондиал 2018, когато за три денонощия към последователите му се присъединиха още близо два милиона души.

За невероятния му маркетингов потенциал говори и фактът, че в челната десетка е единственият, чиято цяла кариера до момента е преминала във френската Лига 1. Когато Килиан се премести в испански или английски топ клуб, той със сигурност ще стигне бързо до челната тройка.

Още едно признание за популярността на играча е интересът към него от страна на медиите. За спортните - ясно. Но през есента на 2018-а Мбапе грейна на корицата на американския седмичник Time, който пусна огромно интервю с футболиста озаглавено "Бъдещето на футбола". Като съдържание не беше кой знае какво, но заглавието беше огромен комплимент.

"След Световното първенство подготвяхме футболен брой - разказва авторът на Time Вивиен Волт. - Никой нямаше колебания за това кой е най-предпочитаният ни събеседник. Мбапе ще е лицето на футбола през следващите години и ние искахме да бъдем първите, които да анонсират това на света."

През юли 2019-а Мбапе получи главна роля в YouTube шоуто Sneaker Shopping - запазена територия за рапъри, поп звезди и играчи от НБА. Спортистите в него са рядкост (с изключение на баскетболистите), а тези, които се появяват, са само сред най-разпознаваемите: Люис Хамилтън, Роджър Федерер, Роналдо, Неймар и Мария Шарапова.

Французинът не пропусна да спомене рекламодателите и партньорите си. Той разказа за любовта си към маратонките Air Jordan и сподели колко е щастлив заради сътрудничеството на ПСЖ и Nike. Също така си купи два модела за над 1000 долара: Nike Air Max 90 Ice "Gym Red" (635 долара) и Air Jordan XI "Pantone" (591 долара).

Осемминутното видео събра до момента 4.5 милиона гледания: повече от Уупи Голдбърг (1,5 милиона) и звездата на Лейкърс Кайл Кузма, но все пак доста по-малко от Неймар (17 милиона) и Роналдо (15 милиона).

Очевидно е, че на Мбапе и хората му им предстои още сериозна работа върху популяризирането му в Щатите и вече се трудят в тази насока.

Nike продължи договора си с Килиан през 2017-а, но едва след Световното първенство миналата година французинът стана сред основните лица на американския концерн.

През юни 2019 г. Nike организира турне на звездата в САЩ - огромно признание и нещо, което преди това бе правено с Неймар.

"През последната година Килиан стана много важен за нас. Очакваме, че след 3-4 години той ще е основният футболист на Nike", каза Кристиан Бушовиц, ръководител на футболния отдел на гиганта за спортна екипировка.

В Ню Йорк Килиан показа новата фланелка на ПСЖ, която Nike пусна под марката Jordan. След това пое към централата в Портланд за заснемането на две реклами. Те все още не са се появили, но се знае, че ще бъдат внушителни.

В свободното си от събития време Мбапе се докосна до традиционните американски спортове. Присъства на мач от финалната серия на НБА, както и на бейзболната битка между Чикаго Къбс и Доджърс.

Но основното нещо бе срещата му с ЛеБрон Джеймс.

Двамата се запознаха през есента на 2018-а, когато баскетболистът пристигна в Париж за детско благотворително събитие. След като си размениха екипи, ЛеБрон похвали французина: "Гледам го с интерес. Това момче е специален играч." Юлската среща беше организирана от Nike и се проведе в топла атмосфера: първо двете звезди обядваха заедно, а след това отидоха на мача от НБА. В края на вечерта французинът подари на Джеймс бутилка колекционерско вино Chateau Lafite Rothschild от 1984-та на цена от около 600 евро. ЛеБрон го оцени.

Изтъкването на преден план на приятелството на Мбабе с един от най-известните американски спортисти беше използвано за привличане на фенове и подчертаване на статута на футболиста. "Каквото е ЛеБрон за баскетбола, това е Килиан за "сокъра", беше посланието на Nike. Запалянковците отвъд Океана го разбраха.

Футболистите не се превръщат в големи брандове за един ден. Това е постепенен процес, както отбелязва и самият Мбапе. Лео Меси извървя дълъг път от академията на Барса Ла Масия до върха на световния футбол и превръщането му в марка. Роналдо и Неймар пък дадоха мощен тласък на маркетинговия си потенциал след трансферите в Реал и Барселона. Само можем да гадаем какво ще се случи, когато Мбапе заиграе в някой от колосите на европейския футбол, но с днешна дата изглежда, че може да сложи Лео и Кристиано в джоба си - и във футбола, и на пазара.

Новините

Най-четените