Броени дни преди Гран при на Унгария в Будапеща, където се очаква страхотна битка в челото на класирането, нека хвърлим поглед на последното състезание - Гран при на Германия. Там, разпределението на силите се оказа неочаквано интересно и станахме свидетели на важни тенденции, които може би ще се проявят и на „Хунгароринг".
Да започнем от очевидното. В Red Bull са стигнали до изпитан и предпочитан от тима и пилотите метод за печелене на състезания, който осигурява висок процент успеваемост на финала - силна атака на старта, откъсване пред колоната, натрупване на аванс и след това лидерът просто контролира хода на състезанието и поддържа аванса си пред основната група.
Но в Гран при на Германия времената от обиколките показват, че колите на Lotus бяха твърде близо, за да си позволи Себастиан Фетел да изпълни тази формула и да върне газта в последната третина на състезанието.
Да видим какво мисли по въпроса моят технически съветник Марк Гилън.
„Обикновено, когато контролира състезанието, Фетел не натиска сериозно във втората половина на надпреварата - обяснява Гилън. - Но в Германия трябваше да поддържа високо темпо във втората половина, защото Райконен го догонваше. Ако анализираме внимателно представянето на двамата в тази част от надпреварата, ще видим, че Кими натовари доста повече меките си гуми след последното си спиране в бокса.
"Така че, във финалните обиколки той вече не можеше да атакува Фетел. Това оборва тезата, че ако имаше още няколко обиколки Райконен е щял да спечели, гумите му просто не бяха в достатъчно добро състояние, за да му позволят да атакува."
Анализът на представянето на колите на Lotus в Германия обаче показва още нещо, което е изключително интересно - в по-голямата част от състезанието болидите на Райконен и Ромен Грожан не са отстъпвали на автомобила на Себастиан Фетел. Дори е имало моменти, в които са били по-бързи, макар и не с много.
С оглед на условията, които ни очакват в Будапеща, това означава, че Райконен отново е претендент №1 за победата, а напълно логично ще е да предположим, че пилотите на Mercedes са големите фаворити за първата редица на старта.
Връщането на добрата форма на Lotus се случва в изключително подходящ момент. След задължителната лятна почивка - през август базите на тимовете се затварят за две седмици, като този период започва да тече след състезанието в Унгария - идва друг важен момент - когато инженерите се съберат отново на работа по какво ще се трудят - да развиват колата за 2013 или да насочат вниманието си към болидите за 2014?
Така че много е вероятно, през втората половина на сезона да няма голяма промяна в съотношението на силите. Red Bull, Lotus и Ferrari продължават битката в челото, а отсега вече се знае, че в McLaren насочват всичките си усилия към автомобила за 2014.
Големият шанс на Lotus е при развитието на настоящия болид на тима - Ерик Булие е наясно, че отборът му има реален шанс да завърши на второ място при конструкторите, а това означава сериозна финансова премия в края на годината. Много е вероятно Ромен Грожан да направи по-силна втора половина на сезона спрямо това, което видяхме досега. Причината за това се крие в промените в гумите Pirelli - компанията се завръща към спецификациите на сликовете от 2012, като тази промяна влиза в сила от Гран при на Унгария.
А Ромен имаше проблеми с адаптацията към сликовете за 2013, за разлика от гумите за 2012, с които се справяше повече от добре.
Във всички тимове дизайнерските отдели вече са разделени на две - по един екип за колата за 2013 и 2014, като те ще се съревновават да повече време в аеродинамичния тунел и CFD департамента. След лятната пауза на преден план излизат екипите, работещи за 2014.
Развитието на колите за догодина е много важно - новите правила за двигателите и промените, свързани с тях дават възможност за пробив и никой не иска да изостане на старта. Всеки се надява, че ще дръпне напред и ще е разчел най-добре новите правила. Важно е да се отбележи, че и при създаването на колите за 2014 ще се използват готови решение от болидите от 2013, но няма да са толкова много, колкото се надяваха в началото на годината част от отборите. А и „пренасянето" на решения от 2013 в 2014 има и негативен характер - така от старата към новата кола се прехвърлят и проблеми.
Типичен пример за това е работата на Mercedes по проблема, свързан с температурата на гумите на болидите - ако това не бъде оправено сега, то ще се появи и в новата кола за 2014, нещо, което Рос Браун определи като „недопустимо".
Унгария ще ни покаже дали в Lotus са успели да свият аванса на Red Bull, а другият голям въпрос е в каква посока ще тръгне развитието на Ferrari, защото Фернандо Алонсо не се е отказал от битката с Фетел. А това, което знаем за него е, че той никога не се отказва и ще се бори докрай. Стига Скудерията да му осигури достатъчно добър автомобил.