Двукратният световен шампион Себастиан Фетел отново е фаворит за титлата във Формула 1 - ако успее да я спечели, ще стане най-младият пилот, успял да вземе короната в три поредни сезона. 24-годишният германец има и още една трудна задача - преди него само двама пилоти в историята на Формула 1 са успявали да спечелят три поредни титли - Хуан Мануел Фанджо и Михаел Шумахер.
Фетел и Red Bull имат потенциал за още един много силен сезон - през 2011 Себ спечели 11 състезания и на практика доминира от старта до началото на кампанията, но сега се предполага, че конкуренцията ще е доста по-оспорвана.
За три тестови сесии през зимата стана ясно едно - отново McLaren е най-сериозният съперник на Red Bull и в Мелбърн този уикенд пилотите на двата тима ще имат най-голям шанс да определят помежду си кой ще се пребори за място в Топ 3.
Радикалният F2012 на Ferrari не се показа на необходимото ниво по време на зимните тестове и при пристигането в Мелбърн някои анализатори прогнозираха, че в състезателни условия Кими Райконен и новият Lotus E20 може да се окажат по-бързи от колите на Фернандо Алонсо и Фелипе Маса. Което ако се окаже вярно, ще е завръзката към страхотна битка в Топ 10. Все още е неясно и какво точно е темпото на новата кола на Mercedes - W03. След поредица изказвания на Михаел Шумахер, Нико Розберг, Рос Браун и Норберт Хауг стана ясно, че от W03 може да се очаква почти всичко - от провал до шанс за победа, но и четиримата се оказаха категорични в едно - и този сезон тимът от Бракли няма да се бори за световната титла.
2012 ще е много важен сезон за няколко пилоти, но сред тях изпъкват трима. Марк Уебър получава последен шанс да докаже на шефовете в Red Bull ще може да бъде достоен партньор на Себастиан Фетел. През 2009 и 2020 Марк се бори като равен със Себ, но през 2011 изостана твърде много. Договорът му с тима е до края на 2012 и Кристиан Хорнър е готов да опонира на Хелмут Марко и да запази Марк, стига австралиецът да се представи на ниво.
Фелипе Маса е под сериозно напрежение във Ferrari - ако и този сезон бразилецът се провали и остане далеч от Алонсо, дните в Маранело са преброени и агентът му Никола Тод вече няма аргументи да защитава мястото му. Така че в италианския тим и този сезон ще е интересно.
И последният от това трио е Люис Хамилтън - миналата година британската звезда на McLaren допусна серия от грешки, които общо взето му провалиха сезона и напрежението между него и шефовете на тима расте. Не е ясно дали Хамилтън наистина иска да потърси алтернатива на McLaren, но Кристиан Хорнър вече му отказа възможността да се бори за мястото на Марк Уебър, поне на думи. А и шефът на Red Bull добави и един стар трик - посочи Бътън за най-големия съперник на световните шампиони.
Гран при на Австралия този уикенд поставя началото на най-дългия сезон в историята на Формула 1 - ако бъде изпълнен календарът от 20 състезания, защото Бахрейн пак е под въпрос. И състезанието в Мелбърн рядко дава точна представа за съотношението на силите и възможностите на новите коли. Спомнете си представянето на Renault от началото на сезон 2011 и какво се случи по-късно през годината с болида на тима.
Един от най-важните фактори за доброто представяне на всеки един пилот в Мелбърн този уикенд е работата с гумите. Pirelli направи важна промяна в избора на сликове за 2012 - те стават с една стъпка по-меки. С други думи, меките сликове от 2011 ще са средно твърдите за 2012. Това означава по-предвидимо представяне на гумите, и заради промените в смесите и по-постоянно сцепление.
Идеята на Pirelli за този сезон е представянето на отделните типове гуми да е по-близко - разликите във времето за обиколка да са по-малки - това ще даде възможност за повече и различни стратегии. През 2011 разликата във времената за двата типа гуми, използвани в едно състезание беше много голяма и отборите предпочитаха да изкарат почти цялата дистанция с единият тим - по-меките и накрая - да довършат последните турове с другия тип сликове.
Целта за 2012 е разликата на обиколка между двата типа гуми за един уикенд да е 0,8 секунди, но от резултатите от тестовете може да се предполага, че на „Албърт парк" в Мелбърн тази разлика ще е по-малка - между 0,3 и 0,5 секунди между меките и средно твърдите гуми. Очаква се меките да имат живот 20-23 обиколки, а средно твърдите - 22-25 тура. А за първата серия обиколки животът на сликовете ще е по-кратък, тъй като колите ще са много тежки, тъй като ще са с пълни резервоари.
За тази година от Pirelli са се постарали да осигурят повече сцепление, идващо от предните гуми, сликовете да имат по-дълъг живот и представянето им да не се „срива" в края на жизнения им цикъл. Но пък сега гумите се загряват по-бавно в сравнение с 2011, което означава, че пак ще има „танцуващи" коли в първите обиколки след боксовете.
На „Албърт парк" един от сериозните проблеми е грейнингът, тепърва предстои да видим как ще се борят отборите с него. Асфалтът на австралийското трасе е сравнително стар, а когато не е достатъчно топло, настилката се превръща в кошмар за пилотите и състезателните инженери, но и това е част от играта. Повечето прогнози сочат, че трябва да очакваме средно по две спирания в бокса за всеки пилот в Гран при на Австралия, но са възможни различни варианти - миналата година първите седем на финала стигнаха дотам по различен начин - един пилот спря веднъж, две коли направиха по три спирания, а тримата пилоти, които се качиха на подиума посетиха по два пъти механиците си.
Работата с гумите даде сериозно предимство на Себастиан Фетел в началото на 2011, сега всички негови съперници твърдят, че са си научили добре урока. Първият изпит ще е още този уикенд в Мелбърн.