Люис Хамилтън доминира в Гран при на Унгария вчера и спечели първата си победа като пилот на Mercedes, а зад него завършиха Кими Райконен и световният шампион Себастиан Фетел.
Това е победа №22 за Люис във Формула 1, с това той се изравни с Деймън Хил и вече има 4 спечелени състезания на „Хунгароринг", споделено първо място с още няколко пилоти.
Състезанието край Будапеща беше интересно от старта до финала, с много напрегната първа обиколка и с напрегнат двубой за второто място в края на надпреварата, в който участваха Фетел и Райконен. Фетел, който беше с по-нови гуми атакува Кими в последните турове, но финландецът се защити успешно, твърдо и в рамките на правилата.
Оплакванията на Фетел
По това време Фетел се оплакваше по радиото от защитата на Райконен, но след финала трябваше да признае, че е нямал основания за оплаквания.
„Казах му на Кими, но той само се изсмя - обясни по-късно Себастиан. - Имаше един много напрегнат момент, беше много оспорвано. Почти загубих контрол над колата, но това е част от състезанието."
Оплакванията на Фетел, а явно и цялостното му поведение дойдоха в повече на феновете на пистата и на подиума той отново беше освиркан, за пореден път този сезон. Първите за този сезон освирквания по адрес на Фетел стартираха в Малайзия, където той не спази заповедите от бокса и открадна победата на съотборника си Марк Уебър. Сега рядко минава състезание, след финала на което публиката да пропусне шанса са освирка световния шампион.
На финала Райконен изглеждаше разочарован от второто място, но основната причина за това трябва да се търси в трудната за него квалификация, която му отреди едва шесто място на старта. Ако Кими беше на стартовата позиция на Грожан - трета, то шансовете му за победа щяха да са съвсем реални.
„Знаех, че гумите ми са наред, темпото ми в последния сектор беше добро, така че бях сигурен, че Фетел няма шанс да ме атакува успешно в края на правата при влизането в първия завой - обясни Кими инцидента с Фетел. - Но завой №2 ми беше труден през по-голямата част от състезанието. Той се пробва веднъж, след това атакува по-агресивно, аз се защитих, след това се отместих вдясно. Беше наистина оспорвано, но го задържах зад мен."
Възходът на Mercedes
Пред тях обаче Хамилтън беше безпогрешен по пътя към победата. А фактът, че Mercedes спечели състезание, проведено в страхотна жега и това е индикатор, че може би в тима са решили проблемите си с гумите и болидите на Хамилтън и Нико Розберг ще са бързи навсякъде. След финала босът на Red Bull Кристиан Хорнър призна, че в тима на шампионите приемат много сериозно предизвикателството, което представлява рязкото подобрение във формата на Mercedes.
В хода на състезанието пилотите използваха различни стратегии, но всяка една от тях изискваше пилотът да се справи максимално добре с трафика - точно това успя да стори по перфектен начин Хамилтън. Той успя бързо да се измъкне напред, осигури си „чист въздух", възползва се по най-добрия начин от новите си гуми и успя да контролира работната им температура.
Неговите съперници, особено Фетел, изостанаха в трафика след спиранията си в бокса и след това имаха проблеми с изпреварванията. Хамилтън обаче се справи много бързо с по-бавните болиди и това му даде сериозно предимство.
Люис тръгна от полпозишън и още при първите спирания в бокса даде ясна заявка че ще се бори за победата. Хамилтън спря две обиколки по-рано от Фетел и успя да се справи с Дженсън Бътън, който направи по-дълга първа серия обиколки. Фетел не успя толкова бързо да изпревари Дженсън и дори загуби още време, след като удари отзад пилота на Mercedes в 17 обиколка.
Проблемите на Грожан
В крайна сметка Себ мина напред в 24 тур, а по това време гумите на Бътън вече бяха в много лошо състояние, а зад него се оформи колона, в която бяха Ромен Грожан и Фернандо Алонсо.
След като притисна сериозно Фетел в битката за второто място в началната фаза на състезанието, Грожан беше разследван от стюардите за това, че на два пъти е напуснал трасето и това му е донесло аванс. Френският пилот беше наказан с минаване през бокса заради изпреварването на Фелипе Маса, осъществено извън пределите на пистата. Това наказание обаче е твърде сурово за прегрешението на Ромен, тъй като атаката му беше много смела - от външната страна на бърз завой, нещо, което сме виждали на „Хунгароринг" от времето на Менсъл и Сена.
Малко преди това Ромен записа първия си инцидент в състезанието - удар с Бътън на шикана, което най-вероятно ще му донесе наказание и за Гран при на Белгия на „Спа". В крайна сметка Грожан финишира шести, а на старта имаше потенциал да е четвърти или дори по-напред.
Атаката на Люис
В челото обаче Хамилтън просто не остави надежда на съперниците си, а някои от изпреварванията му бяха като по учебник - атаката срещу Бътън с помощта на DRS системата в първия завой, както и изпреварването от външната страна на Уебър в завой №3.
След като излезе напред Люис наложи темпо, което му позволи да следи внимателно какво става зад него и да държи аванс от около 11 секунди. С тази победа Хамилтън е на 14 точки от втория в класирането Райконен, а при конструкторите Mercedes има 12 точки аванс пред Ferrari в борбата за втората позиция. На върха е Red Bull със солидна преднина от 69 точки.
В това състезание приносът на Марк Уебър за доброто класиране на Red Bull беше повече от впечатляващ. Австралиецът тръгна едва десети, в първата обиколка вече беше седми и тъй като тръгна със средно твърдите гуми, това постепенно го изведе напред в класирането.
След първите спирания в бокса Уебър поведе колоната. Трафикът, с който се сблъскаха Грожан и Алонсо се оказа в полза на Марк, който направи късно спиране за меки гуми и стигна на финала четвърти.
И другите, които взеха точки
Алонсо и Грожан допълниха Топ 6, а Фернандо обясни, че просто не е разполагал с достатъчно бърз автомобил, за да се бори за победата. Факт е, че в Унгария тимовете на Mercedes, Red Bull и Lotus разполагаха с по-бързи болиди. А това не е добра новина за тима от Маранело.
Бътън остана седми, а Серхио Перес - девети, така и двете коли на McLaren стигнаха до Топ 10, а между тях се озова вторият пилот на Ferrari Фелипе Маса. С този резултат McLaren се доближи на 2 точки от Force India, като пилотите на Вижай Малия отпаднаха заради технически проблеми.
Другият пилот на Mercedes Нико Розберг отпадна малко преди края заради гръмнал двигател. Това вкара в Топ 10 Пастор Малдонадо, който донесе на Williams първата точка за 2013 година.