За месец светът вкупом ще впери очи в Бразилия, където 32 отбора ще опитат да спечелят най-важното спортно събитие (без обида към Олимпиадата). Световното първенство по футбол не е само голове, звезди и драми на терена.
Това е и задъхана надпревара в бизнеса, между някои от най-големите марки в света.
На първо място са официалните спонсори. За тях идва голям месец. Компаниите, които подпомагат провеждането на Мондиала са разделени в три категории.
В първата, наречена "Партньори на ФИФА" попадат "Adidas", "Coca-Cola", "Hyundai-Kia", "Emirates", "Sony" и "Visa" . Във втората - "Спонсори на първенството" са още осем компании, а третата е "Национална подкрепа", съсредоточена най-вече върху големи фирми от страната домакин, както и FIFA.com. Макар и да не са сред официалните спонсори, сериозни суми отделят "Canon", "Castle", "Carling", "Nike" и др.
Естествено, приходите на всички зависят и от успеха на рекламните кампании. А те пък са пряко обвързани с данните за зрителската аудитория.
По предварителни очаквания шампионатът ще бъде наблюдаван от 28 милиарда зрители (за всички 64 мача). Само на финала се очаква пред телевизионните екрани да застанат 715 милиона.
ФИФА очаква оборот от 4 милиарда долара за първенството. 2,6 милиарда от тях ще дойдат от тв права, Останалите 1,4 милиарда ще се акумулират от спонсорските договори и инициативи. Това е повишение с 10 процента спрямо Мондиала от 2010-а.
Само партньорите на ФИФА са изхарчили около 730 милиона долара за рекламни кампании, игри, маркетингови инициативи в Бразилия, а и по целия свят. Втората категория - Спонсорите, са дали общата сума от 500 милиона за последната година.
Третата вълна - местните компании, са изхарчили около 140 милиона долара. С други думи - футболната топка е напомпана с реклама и маркетинг, защото в нея има и потенциал за големи печалби.
Само "Adidas" и "Coca Cola" си плащат 404 милиона долара, за да са партньор на ФИФА. А най-сериозните активности, свързани с феновете, има "Hyundai-Кia".
Официалният превозвач на ФИФА и мондиала (до 2022-ра) и този път изписа слогани на автобусите на отборите. Идеите са на фенове, а някои от фразите остават легендарни за феновете, а и за футболистите.
Фанпарковете, също идея и патент на фирмата, събираха по стотици хиляди в Сеул и други градове на планетата, по време на световното от 2010 г. Сега отново ще са пълни, като по улиците на Берлин, Мадрид и Рим вероятно ще има по около милион фенове за мачовете на техните отбори.
В същото време на стадионите бе организирана играта Фен на двубоя, като най-колоритният запалянко, уловен от камерите, бе показван на видеостената за повторения и награждаван. В Бразилия и тази игра продължава.
Да не говорим за специалната кола i30 Go! SE на "Hyundai", която се появи специално за бразилския мондиал. Маркетинговата стратегия за нейните продажби е изцяло съобразена с цветовете на световното, а кеч фрази са: "Всеки отбор има нужда от звезда" и "По-специална от бразилски "капещ лист" (прехвърлящ удар във футбола, патентован от бразилеца Диди през 60-те).
Мондиалът се вози с "Hyundai", пие "Coca-Cola", но не носи задължително "Adidas"...
Големи звезди като Кристиано Роналдо, Уейн Рууни и Неймар рекламират „Nike" въпреки че официален партньор на шампионата е „Adidas". Да не говорим, че домакинът и фаворит №1 за титлата Бразилия, е нещо като символен отбор на конкурентите на официалния партньор на световното.
На миналото световно в ЮАР се появиха и много критики към политиката на ФИФА да защитава само своите спонсори. Мнозина са недоволни от факта, че на стадионите и фенпарковете може да се продават само продукти на въпросните спонсори и то на драконовски цени.
„Защо ме принуждават да си купя точно определена американска бира за 3,5 евро след като през една пресечка има прекрасна местна за 1,5 евро?", пита един от акредитираните журналисти Адриан Басон.
Ами това е цената на "брандирането" на футболната топка и Мондиала с логата на големите компании. Медалът има две страни. Футболът и бизнесът отдавна са заедно и изстреляха играта в друга орбита като маркетинг и популярност.
С добрите и лошите последствия от това за обикновения фен.