Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо Бътън може да спечели и в Испания

Болидът на Red Bull не се справя по най-добрия начин с гумите
Болидът на Red Bull не се справя по най-добрия начин с гумите

Основната причина за поражението на Red Bull в Китай, след като Себастиан Фетел и Марк Уебър доминираха в квалификацията, е една - лошото време. Но противно на твърденията на Кристиан Хорнър, налице са доказателства, че пилотите му нямаше да спечелят, дори и да беше сухо.

В Китай, когато и Фетел и Уебър спряха предсрочно за гуми интермедия заради слабия дъжд, който бързо след това отмина, още тогава стана ясно, че губят състезанието.

И това направи възможна победата на Дженсън Бътън. На сухо може би Фернандо Алонсо щеше да има повече шансове срещу двете коли на Red Bull - и това подсказва, че в Барселона испанецът ще е един от фаворитите за първото място пред родна публика.

Но да задълбаем повече в един от факторите за доброто представяне - използването на гумите от отделните пилоти.

Техническият мениджър на Bridgestone Хирохиде Хамашима говори след квалификацията в Китай за разликите, които се получават при използването на гумите от различните болиди - както и за разликите в същото упражнение между съотборниците в един и същи тим, които карат еднакви коли.

Пистата в Шанхай - където в средния сектор са много важни дългите и бързи завои - наказва сериозно гумите. Преди средния сектор, гумите вече са били подложени на сериозно натоварване при минаването на комбинацията от първите три завоя - в тази комбинация пилотите влизат с много висока скорост, след това постепенно намаляват и накрая завиват на втора предавка, следват вече споменаните дълги и бързи завои - така че налице е най-тежкия участък за гумите от началото на сезона досега.

Точно за тези разлики ще стане въпрос в този материал. Информацията за това кой как използва гумите си е добър индикатор и за разпределението на силите в Барселона - писта, която е тежка, много тежка за гумите.

Сред лидерите - Red Bull е колата, която натоварва най-много гумите, а Ferrari е на обратния полюс. В McLaren се получи интересно разделение - Дженсън Бътън използва гумите почти толкова добре колкото пилотите на Ferrari, докато Люис Хамилтън се справи почти толкова зле колкото асовете на Red Bull.

Меките гуми, които в Шанхай бяха допълнителен избор, се оказаха много по-бързи от твърдите, но и много по-деликатни по отношение на използването им.

Според информацията, събрана по време на свободните тренировки, инженерите на Bridgestone не очакваха меките гуми да издържат повече от 15 обиколки при много агресивно каране и може би 30, ако пилотът успее да ги запази и колата не ги товари много.

С други думи, във Ferrari имаха възможност да използват по-бързите гуми два пъти по-дълго от пилотите на Red Bull - ако пистата беше останала суха.

В най-добрата си форма в Китай колата на Алонсо беше с около 0,2 секунди на обиколка по-бавна от тази на Себастиан Фетел, но разликата от представянето на гумите в по-дълга серия обиколки, щеше да е по-голяма. Така на суха писта, за по-дълъг период от време - пилотите на Ferrari и Дженсън Бътън - щяха да са по-бързи от двете коли на Red Bull.

Пистата в Шанхай предлага сравнително добри възможности за изпреварване, като доброто сцепление в спънатия завой №11 осигурява по-добро ускорение и висока скорост при ускорението за следващата дълга права.

Ако не валеше, то най-вероятно щяхме да видим как двамата пилоти на Red Bull повеждат в първите обиколки на състезанието, преследвани от Фернандо Алонсо.

Приемаме, че испанецът ги е настигнал и ги е изпреварил, има два пъти повече обиколки с меките гуми, и оттам нататък съперниците му едва ли щяха да го доближат.

А Бътън? Тръгва от трета редица, така че най-вероятно щеше да се бори с Нико Розберг.

Колата на Mercedes също се справя добре с гумите, но просто W01 не е толкова бърз, колкото болида на McLaren. Но може би Бътън щеше да загуби много време, сражавайки се с Розберг, за да може след това да се опита да догони Алонсо.

Най-вероятно за него щеше да се залепи Фелипе Маса с другата кола на Ferrari, бразилецът тръгна по-назад, тъй като допусна сериозна грешка в последната си бърза обиколка в квалификацията.

Продължаваме да предполагаме - най-вероятно темпото и на двамата пилоти на Red Bull щеше да спадне едновременно и двамата щяха да продължат да се движат в пакет, като щяха да си пречат и да губят време. Всичко това работи в полза на Алонсо, естествено, отново става въпрос за използването на гумите.

Последните тестове преди началото на сезона в Барселона показаха, че болидът на Red Bull е много бърз, но натоварва и износва сериозно гумите.

Оттогава насам всички болиди се развиха много, но в Китай отново се видя, че една от основните характеристики на RB6 не се е променила - колата товари гумите и износва по-бързо. Особено в бързите и дълги завои.

На писти с по-къси завои - т.е гумите ще бъдат сериозно натоварени за по-къс период от време - с други думи - повечето писти в календара - Red Bull ще е най-бързият болид и победите на Фетел и Уебър тепърва предстоят.

И въпреки че Red Bull има само една победа от 4 старта, тимът на Кристиан Хорнър остава логичният фаворит за титлата в края на сезона.

Но още една победа на McLaren или Ferrari ще направи битката в челото още по-оспорвана. Ако въобще това е възможно.

 

Най-четените