Как Ferrari ще се върне в челото

Третото място на Фернандо Алонсо в Гран при на Канада лесно можеше да се превърне в победа на финала, ако Lotus-ът на Ярно Трули не се беше оказал на грешното място в грешния момент. Испанецът беше една от големите жертви на трафика на пистата "Жил Вилньов" и загуби две позиции в битката с пилотите на McLaren.

Но със сигурност разочарованието във Ferrari няма да продължи дълго - в Монреал Фернандо се бореше за победата и тимът вече разполага с коз, който върна Скудерията в челото на колоната.

Все пак испанецът кара почти същата кола, с която се състезаваше в Турция, а там определено му беше невъзможно да поддържа темпото на водачите.

Може би сериозната разлика в представянето на този болид в двете състезания се сължи основно на характеристиките на двете трасета.

В Истанбул, колата на Ferrari губеше около половин секунда спрямо времето на Red Bull само в завой №8, а в Монреал няма бързи завои - само дълги прави, свързани с обратни завои и тук-там шикани.

Болидът на Ferrari има много добро механично сцепление - това е сцеплението, което не идва от аеродинамиката на колата, а е притискането към пистата, осигурено от геометрията на окачването, балансът на спирачките, работата на гумите и като цяло "стоенето на колата" на трасето - нещо, което е изключително важно при по-ниска скорост.

Алонсо имаше нужда точно от това, за да е бърз в Монреал. Дали обаче щеше да спечели ако не беше загубил толкова време зад колата на Lotus?

Този дебат е напълно открит, но определено Алонсо щеше да има шанс да изпревари пилотите на McLaren при спиранията в бокса. Дали обаче след това щеше да запази първата позиция е съвсем отделен въпрос.

Алонсо преследваше Хамилтън, затова в McLaren решиха да викнат Люис в бокса в 26 обиколка. Обикновено, който спре първи в пита получава стратегическо предимство - той се връща на пистата с нови гуми, докато тези на съперника му са вече сериозно износени.

В Монреал обаче това правило не важеше - на твърдите гуми им трябваха около три обиколки, за да достигнат оптималната си работна температура. Така че, когато Хамилтън се върна обратно на пистата, той не беше в състояние да върти бързи обиколки. Алонсо, от своя страна, беше успял да запази гумите си и направо летеше по трасето.

Докато гумите на Хамилтън загреят той въртеше обиколки за около 1,21 минути, а Алонсо беше на 1,19 минути, напълно достатъчно, за да се откъсне пред Люис. Фернандо поддържаше това темпо и в последната си обиколка преди спирането му в бокса, но в завои 6 и 7 попадна на Трули, което му струваше над 2 секунди. Точно заради тази малка разлика Алонсо се лиши от потенциалната възможност да остане пред Хамилтън след спирането си в бокса.

След това, заради сериозният трафик, Алонсо загуби и второто място - Карун Чандок с HRT забави Алонсо, а бъркотията позволи на Бътън да атакува испанеца и да излезе пред него.

До този момент Бътън вече сериозно притискаше Алонсо и беше по-бърз от него, което поражда въпроса дали испанецът е можел да се движи в темпо, което би му позволило да остане пред Люис, дори и да го беше изпреварил при спиранията в бокса?

Може би щеше да опази първото място, но щеше да му е трудно да отрази атаките на Хамилтън, който беше с по-бърза кола, при това на писта, където изпреварванията са възможни. Щеше да е възможно, но много трудно.

Трасето във Валенсия поставя същите изисквания към болидите като това в Канада, само дето трябва още малко притискане към пистата. Така че колите на Ferrari би трябвало да се бързи и в Испания.

Освен това италианците ще въведат сериозни промени в аеродинамиката на F10, а инженерите още в Канада предрекоха, че стъпката в развитието на колата ще е много сериозна. Централният елемент на промените се очаква да е заимстваното от Red Bull решение за преместване на ауспусите и използването на струите изгорели газове към дифузьора и задното крило.

Точно това решение се смята за едно от ключовите предимства на Red Bull RB6 този сезон, а според слуховете, само то дава аванс до 0,7 секунди на обиколка - точно с толкова средно изостават болидите на Ferrari от тези на Red Bull в квалификациите.

Другите тимове също работят по свои версии на това аеродинамично решение - McLaren, Renault и Williams би трябвало да го внедрят в колите си за "Силвърстоун", но все пак Ferrari ще има едно състезание предимство.

Което обещава още по-оспорвани и интересни състезания във втората половина на сезона.

Новините

Най-четените