Двамата пилоти на Ferrari Фернандо Алонсо и Фелипе Маса няма да дават показания пред Световния съвет по моторни спортове на ФИА, който утре ще разглежда скандала с използването на заповеди от бокса от страна на Скудерията в Гран при на Германия, където тимът взе двойна победа.
От Ferrari заявиха, че ако се наложи двамата пилоти ще участват в конферентна телефонна връзка с участниците в изслушването, а пред Световния съвет ще ще яви шефът на тима Стефано Доменикали и адвокатите на Черните кончета.
Решението на Световния съвет да не повика пилотите е странно, най-малкото защото точно тяхната преценка за това, което се е случило при изпреварването, в което Маса пусна пред себе си Алонсо към победата, може да се окаже решаваща.
След края на надпреварата шефовете на състезанието глобиха Ferrari със 100 000 долара - заради използването на заповеди от бокса, сега е ред на Световния съвет да се произнесе.
На практика е изключително трудно заповедите от бокса да бъдат забранени, тъй като те могат да бъдат приложени по много начини и използването им да не може да се докаже.
Дори и през този сезон заповеди от бокса се прилагаха - чрез кодирани съобщения - както направи McLaren в Турция, съобщавайки на двамата си пилоти, че трябва да "пестят гориво" до финала. Но това решение се размина без наказание.
А след Гран при на Белгия стана ясно, че ФИА разследва още един инцидент с Ferrari - този път старта на Фелипе Маса на "Спа", който спря на 2 метра по-напред от мястото си за стартиране.
Това му нарушение обаче беше пропуснато от стюардите, но в същото време беше показано по много телевизии в цял свят, а отделно беше заснето и от много фенове на трибуната до стартфиналната права.
Какво може да е обвинението срещу Ferrari утре? Най-вероятно за манипулиране на изхода на Гран при на Германия, при тове не просто чрез нарушаване на правилата, но и заради увреждане на състезателното начало - една от основите на автомобилните надпревари и частност, на Формула 1.
Циничното отричане от страна на Скудерията допълнително уврежда доверието на феновете към спорта, които до неотдавна се питаха дали не гледат режисирани състезания, нещо като кеч, но с автомобили - пак заради Ferrari и постоянното облагодетелстване на Михаел Шумахер.
Но най-важното е, че тук става въпрос за два отделни проблема.
Ferrari си послужи с измама и затова трябва да си понесе наказанието от Световния съвет. Но втория проблем е по-сериозен - самата забрана на заповедите от бокса - това ограничение само по себе си е нерешена пречка пред развитието на автомобилния спорт - от идеологическа и практическа гледна точка.
Адвокатите на Ferrari ще твърдят, че от тима не са давали ясни заповеди от бокса в Германия. Роб Смедли, състезателният инженер на Маса, просто информира пилота, че неговият съотборник Фернандо Алонсо е по-бърз от него.
Дори в италианските вестници се появиха спекулации, че във Ferrari обмислят дали да не заведат дело срещу ФИА срещу строгото наказание, което получи тимът в Германия.
Какво ще стане утре? Италианците ще твърдят, че няма нарушение и всички правят така. Винаги е било така и ще си продължи по този начин.
Но това не е защита - след като го правят всички, значи всички трябва да бъдат наказани. Фактът, че няма санкции подсказва, че може би забраната не е на мястото си.
На теория, Световният съвет може да наложи всякакво наказание - от глоба до изключване от шампионата.
Все пак, по същия член 151с от Международния спортен кодекс, ФИА глоби McLaren със 100 милиона долара през 2007 заради шпионския скандал с Ferrari.
Бившият президент на ФИА Макс Мозли заяви, че Ferrari трябва да загуби всички точи, спечелени в Германия.
Но ако това стане, Алонсо, който изостава на 41 точки от водача Люис Хамилтън ще загуби шансове за титлата, ако остане и без 25-те точки за победата в Германия.
Така че можем да очакваме компромисно решение - тимът да загуби точките си в отборното класиране плюс условно наказание.
А цялата ситуация е интересна - Ferrari бяха хванати на местопрестъплението и трябва на бъдат наказани. Това става броени преди домашния старт на Скудерията на "Монца".
Президент на ФИА сега е Жан Тод, човекът, който бе начело на Ferrari през 2002 - след Гран при на Австрия ФИА забрани заповедите от бокса заради него.
Но не трябва да мислим, че ФИА остава федерацията на Ferrari, досега Тод не е дал основания за подобно твърдение.
А дебатът за бъдещето на забраната на заповедите от бокса става все по-нужен.