Най-старата информационна агенция в света - Associated Press (АР), разчита толкова на новите технологии, че някои от материалите й вече се пишат не от журналисти, а от роботи. Засега компютърните програми списват основно финансова информация - и за шест месеца са произвели над 3000 статии, при това почти безгрешно, но без име в полето за автор.
Успешното приложение на изкуствения интелект в журналистиката издава една тенденция, която може да преобърне революционно професията.
Отчетите на компаниите, движението на борсовите индекси и цените на акциите не са от най-вълнуващите истории, които една медия може да разкаже - и със сигурност са досадни за тези, които ги отразяват, но от друга страна изискват изключителна точност и бързина.
Именно поради тази причина АР се обръща към компанията Automated Insights и тяхната платформа Wordsmith за автоматично генериране на съдържание, която работи с предварително готови шаблони, където се попълва финансовата информация, както и архив с кратко описание какво точно представлява съответното дружество.
Възможностите на програмата са невероятни в сравнение с човешкия ресурс на агенцията - 2000 материала за секунда, както и възможност за отразяване на общо 3000 компании - 10 пъти повече, отколкото журналистите са в състояние да следят.
Филана Патерсън, помощник-редактор в бизнес отдела на АP, разказва за недоверието, което нейните колеги са имали към системата в началото. „От добрия журналист се очаква да е скептичен", допълва тя.
Първите тестове започват през юли, а през октомври м.г. софтуерът вече е усъвършенстван дотолкова, че да произвежда статии без човешка намеса. Установените грешки или корекции до момента са едва 120, с много по-ниска честота в сравнение с журналистическия труд.
И AP, и Automated Insights твърдят, че въведението няма да предизвика уволнения на служители - напротив, така журналистите ще имат повече време да се концентрират върху аналитични материали и по-задълбочени текстове, отколкото да си губят времето с телеграфни съобщения за приходи и разходи на дадени дружества, били те сред най-големите в света.
Ако не сте обръщали внимание, AP поставят надпис в края на статията, че е написана от машина, а не от човек - от Automated Insights, използвайки базата данни на Zacks Investment Research.
Скорост
Друга голяма медия, която ползва подобна технология, е електронната версия на в. „Los Angeles Times", но нейното предназначение е да „разбива" на части горещи новини. Друга иновация при тях е шаблон за експресно съобщаване за земетресения, в който автоматично се попълват силата и локацията на труса директно от базата данни на Американския геологичен институт.
Британският в. Guardian също разработва умна платформа, която да освободи журналистите от техническата работа.
Forbes.com използва софтуер за „разузнаване", разработен от технологичната компания Narrative Science, който автоматично създава новини по време на живи предавания и допълва с архивна информация от по-стари материали.
Миналата година шведско проучване установи, че като цяло читателите правят минимална разлика между авторски и автоматичен текст за спортни събития. Дори статиите, написани от робот, са получили по-високо оценка за описание на събитията.