Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Тунели за 31 млрд. и доставки под земята - планът на Швейцария за нов тип транспорт

Целта на системата е да облекчи трафика от карго трафика Снимка: iStock
Целта на системата е да облекчи трафика от карго трафика

500-километрова мрежа за автоматизиран превоз на товари под земята, която да пренасочи трафика от пътищата към тунели под повърхността. Звучи като научна фантастика, но е реален план за бъдещето на транспорта в Швейцария.

На френски проектът се нарича Cargo Sous Terrain - подземно карго, и първата му част вече е задвижена.

Той предвижда точно това - създаване на подземна логистична мрежа за превоз на товари в автономно управлявани контейнери, захранвани с електромагнитна индукция.

Системата цели да облекчи натоварването от камиони по наземните пътища с до 40%. Освен това тя ще се захранва с възобновяема енергия и съответно ще произвежда 80% по-малко въглеродни емисии, отколкото конвенционалният превоз на товари по шосетата.

Системата ще се строи единствено с частни средства от инвеститори и без участието на държавата. Очакванията са, че общата стойност на целия проект ще е 30 милиарда швейцарски франка или 31 млрд. евро.

Автономните кабини с товари ще се движат по подземни тунели. Снимка: Cargo Sous Terrain
Автономните кабини с товари ще се движат по подземни тунели.

Засега от организацията, която стои зад проекта - едноименната Cargo Sous Terrain (CST) обясняват, че вече са събрани 100 млн. швейцарски франка, а проектът навлиза в следващата си фаза и може да започне планирането на първата отсечка на системата.

Това ще е 70-километрова секция в северната част на Швейцария, която да свързва Херкинген-Нидербип с Цюрих, а целта е да започне да функционира от 2032 г. Общата ѝ стойност се очаква да бъде 3.6 млрд. франка, а очакванията са трафикът на карго по този участък над земята да намалее с 20%.

Тунелите под земята ще са на дълбочина между 40 и 80 метра и диаметър от 6 метра.

За автоматичните кабини с контейнери ще има три ленти - по една за посока, плюс една резервна. Очакваната скорост на автономните товари ще е около 30 км/ч, а във всеки контейнер ще има място за два палета товар, които може да транспортират и замразени стоки.

Системата ще наподобява тази на автоматичните конвейери. По тунелите постоянно ще се движат автоматизирани превозни средства, които ще вземат и оставят товари от рампи и лифтове.

Кабинките с контейнерите ще се движат на колела и ще имат електрическо задвижване с индукционни релси.

Стоките ще се товарят и разтоварват в специални центрове за дистрибуция, където ще се използват лифтове за повдигане и спускане към и от повърхността.

Идеята е свързването с различните индустрии да е така направено, че да се елиминира всякакъв друг вид превоз и стоките да пътуват под земята от производителя до потребителя.

В дистрибуционните центрове пък доставените стоки ще се прехвърлят на съответните наземни превозни средства - от колелета на куриери до малки ванове. Така ще се осигуряват и координирани доставки до магазините и крайните потребители и в по-малка степен всеки доставчик ще транспортира стоките си индивидуално.

Очакванията на CST са в градовете трафикът от камиони за доставки да може да се редуцира с до 30%.

Дори в Цюрих вече се изпитва подобна система от поделени складове, с която да се оцени потенциалът за намаляване на превозните средства за доставки.

Планирането и разработването на системата се извършва съвместно с бъдещите потребители на проекта - производители, търговци и компании за логистика, обясняват от CST. Нещо повече - големи представители на тези индустрии са и инвеститори в проекта. Сред тях са компании като Credit Suisse, Coop, Siemens, Swisscom, Swiss Post.

Това би трябвало да е цялата мрежа от 500 км под земята. Снимка: Cargo Sous Terrain
Това би трябвало да е цялата мрежа от 500 км под земята.

Ако мрежата бъде построена изцяло, тя ще е с дължина 500 км. - от Женевското езеро в западната част на Швейцария до Санкт Гален на североизток. Това може да се очаква около 2045 година.

Проектът се замисля още от 2010 г., но властите в Швейцария дадоха зелена светлина на федерално ниво чак през 2021 г. Освен това тепърва всеки кантон, откъдето минава мрежата, ще трябва да даде одобрението си.

И макар че все още има доста работа, първите сондажи край Херкинген започнаха в началото на годината.

До финалната мрежа остава прекалено много, но може да се окаже, че именно това е бъдещето на товарните превози.

 

Най-четените