Забравете зомбитата. Статистиката завладява Холивуд още по-решително.
Същият вид анализ, който успя да преобрази области като политиката и онлайн маркетинга, все по-често се използва в киноиндустрията.
Netflix препоръчва на клиентите си филми за гледане въз основа на алгоритми, които анализират предишните им избори. Pandora прави същото с музиката, а ето че сега филмовите студиа започват да използват "харесванията" във Facebook и броя гледания на трейлърите онлайн, за да рекламират по-добре и дори за да правят по-добри филми.
Анализът на данни се прокрадва в едно от последните кътчета на Холивуд, където креативността и старомодният инстинкт все още са основният начин за правене на нещата: сценариите.
Бившият професор по статистика Вини Брузеси - наричан от собствениците на филмови студиа "безумният учен на Холивуд" - е започнал агресивно да предлага услуга, която нарича "оценка на сценарий".
Срещу $20 000 на сценарий, Брузеси заедно с екип от анализатори сравнява структурата и жанра на черновата на сценария с този на вече лансирани филми, търсейки знаци за бъдещ успех в боксофис продажбите. Неговата компания Worldwide Motion Picture Group използва и огромна база данни от резултати от фокус групи и изследвания за различни филми.
Статистически отговор на въпроса "Какво ви хареса във филма? Какво трябва да бъде променено?"
"Демоните във филмите на ужасите могат или да бъдат призовавани, или да обсебват хората," обяснява Брузеси, за да онагледи с пример това, което прави. "Обаче ако демонът е обсебващ, шансовете за по-големи продажби през уикенда на премиерата са много по-големи. Така че се откажете от призоваването".
Боулинг сцените обикновено се появяват във филми, склонни към провал, продължава той. Следователно е статистически неразумно да има такъв момент в сценария. "Супергерой под проклятие никога не продава толкова добре, колкото супергерой-пазител" като Супермен, който защитава всички", допълва Брузеси.
Неговите препоръки, пристигащи под формата на доклад от 20-30 страници, могат да варират от леки козметични промени до значителни пренаписвания на целия сюжет: например повече хора биха се асоцирали с даден герой, ако той има симпатичен приятел/партньор.
"Лечителите" на сценарии, както Холивуд нарича този тип консултанти, работят от доста време незабелязано във филмовите студиа. И все пак много топ сценаристи - особено тези, които се радват на определен статус на авторитети в индустрията, дори и да остават непознати за масовата публика - отхвърлят статистическия подход на Брузеси към техния занаят.
"Това е най-лошият ми кошмар," коментира Ол Паркър, сценарист на "Най-екзотичният хотел Мариголд". "Този подход е враг на креативността, той не е нищо повече от опит за повторение на това, което е носило успех в миналото. Той може да доведе единствено до блудкава хомогенизация на филмите и безразборен стремеж към посредствеността".
Той пояснява: "Вижте, бих приел съвет от баба ми, ако реша, че това би подобрило сценария за филма, който пиша. Обаче според този подход студиото би се вслушало в съвета на баба ми дори преди аз да съм го чул, което е ужасяващо".
Все пак много продуценти, изпълнителни директори на филмови студиа и големи филмови инвеститори не се колебаят да използват услугата
Част от тях вече е наела компанията на Брузеси да анализира около 100 сценария, в това число и "Оз: Великият и могъщият", който вече спечели 484.4 милиона от продажби по целия свят.
Брузеси, който е един от малкото, ако не и единственият предприемач, който използва този вид анализ на сценарии, планира да предложи подхода си и в Бродуей и на телевизионния екран, след като вече е постигнал успех в киното.
"По този начин премахвам голяма част от рискованите моменти," споделя Скот Стайндорф, продуцент, който използва Брузеси за оценката на сценария "Адвокатът с линкълна" - хитова крими драма от 2011. "Всички ще започнат да го използват съвсем скоро," добавя Стайндорф. "Единствено писателите се дърпат: "Правя изкуство, не мога да допусна подобно отношение към творчеството ми..."."
Изследванията на аудиторията могат да спасят един филм, ала не винаги са добра отправна точка. Анкетите за мнението на зрителите показваха, че "Боен Клуб" ще бъде провалът на века, макар че филмът постигна сериозни финансови успехи по целия свят.
Сега обаче залогът при правенето на филми става все по-голям, Холивуд все повече разчита на проучванията, за да минимизира играта на сляпо
Брузеси рекламира анализа на сценарии в студиата като начин за ограничаване на опитите за бягане от отговорност, ако даден филм се провали. Брузеси е преподавал статистика в американски университет, преди да се насочи към киноиндустрията, мотивиран от желание за по-добра печалба.
Той признава, че много писатели действително са "подозрителни" спрямо услугата му, но според него тя не е толкова застрашителна, колкото изглежда на пръв поглед. "Аз предлагам само съвети - можете да използвате всеки един от тях, а можете и да ги пренебрегнете," заявява той.
Ала пренебрегването често е на собствен риск. Motion Picture Group е правил анализ на сценария на "Линкълн: ловецът на вампири", ала неговите продуценти от 20th Century Fox избират да не следват нито една от препоръките на анализа. Филмът беше чутовен провал, макар че Брузеси отказва да приписва този неуспех на невслушването в съветите му.
Той подчертава, че неговият анализ на сценарии не се прави от компютри. Неговите доклади разчитат на статистика и резултати от изследвания, но преди да оцени всеки сценарий, той се среща с неговите създатели, за да "разбера тяхната визия, така че нашият анализ да има някакъв контекст," обяснява той.
Брузеси отказва да се оправдава за фокусирането му върху финансовите резултати
"Разбирам, че писането е изкуство и уважавам дълбоко това," коментира той. "Но колкото по-рано започнеш да тестваш и да проучваш, толкова по-успели филми ще правиш".
Всъщност услугата предоставя на писателите повече контрол над работата им според Марк Гил, президент на Millennium Films. В традиционното тестване на филмите, което се случва когато те са почти готови, сценаристите обикновено нямат решаваща роля. При тестването на сценария обаче, писателят може да контролира промените изцяло.
Анализът на сценарии е достатъчно нов, за да си остава малко или много табу в Холивуд. Големите риби във филмовия бранш вече са признали, че използват тази услуга, но отказват да разкриват подробна информация за това.
Въпреки това вратите пред Брузеси не спират да се отварят, отчасти заради самия му характер. Той например се представя като далечен роднина на Айнщайн - твърдение, което няма как да бъде потвърдено, но никога не пропуска да изуми собствениците на филмови студиа.
Освен това, той говори доста прямо и неподправено, което е рядкост за Холивуд.
"Всички сценаристи си мислят, че творбите им са прекрасни," обича да казва той. "Обаче аз съм тук, за да кажа нещата такива каквито са - някои "творби" просто не стават".
То това отдавна се усеща по пълната безидейност обхванала Холивуд. Опитват да компенсират с ефекти и 3Д, но плявата си е плява.
......Някой пееше под прозореца. Уинстън надникна иззад прикритието на муселиновото перде. Юнското слънце все още беше високо в небето и в огрения двор долу грамадна жена, стабилна като нормандски стълб, с мускулести червендалести ръце и провиснала престилка, завързана през кръста, тежко пристъпваше между коритото и въжето за дрехи, на което простираше бели парчета плат, очевидно бебешки пелени. Когато устата й не беше пълна с щипки, тя пееше със силен контраалт: Любовта ми беше безнадеждна, отмина кат априлски ден. Ала мечтата в сърцето заседна! От нея преляло, то пърха в мен! През последните седмици тази мелодия се носеше из цял Лондон. Една от секциите на Музикалния отдел пускаше за пролите безброй подобни песни. Текстът им се съставяше без каквото и да било човешко участие, с помощта на инструмент, наречен стихоплетец. Но жената пееше така красиво, че превръщаше отвратителната безвкусица в почти приятна мелодия. Уинстън чуваше песента на жената, тътрузенето на обувките й по калдъръма, виковете на децата на улицата, слабия шум от коли някъде далеч и въпреки това стаята изглеждаше странно тиха: нямаше телекран….