В началото на тази седмица Мариса Кейси Фукс, дългокрака блондинка, директор по маркетинга и моден инфлуенсър, споделя със своите 160 хил. последователи видео, в което нейният приятел Габриел Гросман й казва колко я обича.
Веднага след това й съобщава, че й предстои да изживее "необичайно приключение".
"Трябва да ти задам най-важния въпрос", казва Гросман на половинката си.
Проблемът, както обяснява той, е, че и двамата не си падат по традиционни годежи - не е в стила им. Затова измисля как да осигури на любимата си запомнящо се изживяване, което тя ще хареса и което, разбира се, ще увековечи в своя Instagram профил. Видеото първоначално е публикувано от Гросман, а Фукс го споделя с репликата "КАКВО СЕ СЛУЧВА?!".
Следват 48 часа, наситени със събития, а Мариса, водена от Габриел, се превръща в нещотърсач и ловец на подаръци. Приключението й я води от Ню Йорк до Монтаук, след това - в Маями и оттам - в Париж. По пътя тя открива например две диамантени огърлици, а марката им може да се види от грижливо демонстрираните брандирани опаковки.
Фукс документира и показва в социалната мрежа всяка своя стъпка, а коментарите на феновете още повече покачват напрежението и любопитството. Мнозина следят всеки ход на Мариса, а идеята за изненадващия годеж, придружен с тайни подаръци, им се струва невероятна. Издания като People и Daily Mail също отразяват вълнуващите събития около инфлуенсърката.
Последните излизат със заглавие "Дали това не е най-вълнуващото предложение за брак, случвало се НЯКОГА?".
Фукс се сдобива с 20 хил. нови последователи, откакто споделя видеото на Гросман с предложението. Но докато последователите й чакат настървено всяка нова изненада, няколко специалисти по рекламата не могат да повярват, че всичко се развива толкова гладко. Много от тях знаят какво ще се случи стъпка по стъпка и дори час по час.
Те са наясно какъв ще е хаштагът, който двойката ще използва за постовете за годежа си, знаят в кои хотели ще отседнат годениците, къде ще се хранят и кога точно Фукс ще качи следващата новина около пътешествието си.
Виждали са всичко това преди - в ясно разчертана презентация, която включва и график.
Предложението за брак, което набира интернет популярност с всяка изминала минута, се оказва внимателно планиран маркетингов трик.
Преди да започне обиколката на Мариса в търсене на романтични изненади, маркетингови специалисти от различни брандове получават PDF файл, който представя бъдещия годеж като потенциална възможност за добра реклама. Пътешествието е описано като "единствено по рода си предложение за брак за единствена по рода си амбициозна жена".
В началото на презентацията има директна покана към брандовете да се включат в приключението. Освен това файлът включва снимки на двойката на някои екзотични дестинации заедно с кратка биография на Мариса и статистиките за Instagram профила й. Има и резюме на блога й, както и подробности за връзката й с Габриел.
Най-важното е, че презентацията съдържа подробен график на Фукс и Гросман, включително и часовете, в които тя ще публикува постовете си.
"Видео анонс за началото на пътешествието" в еди-колко си часа, пише в графика и Мариса очевидно го следва, защото постът се появява точно в уречения час. "Закуска и чек-аут от Gurney Resort", пише след това и Фукс изпълнява. Могат да бъдат забелязани съвсем малки отклонения от разписаните часове и местата, от които трябва да бъдат снимките и постовете.
След два дена обаче започва да се разпространява слухът за презентацията на Фукс.
В сряда вечерта приятелка на Мариса успява да й вземе телефона и публикува история в Instagram, която цели да отрече слуховете, че цялото предложение е нагласено. Тя описва въпросния файл като "логистичен план", който е създаден от Гросман и няколко приятелки на Фукс. Затова, казва приятелката й, взимам телефона й и продължаваме с пътуването.
Ако обаче PDF файлът е просто план, то той изглежда доста съмнително. Презентацията е не просто професионално оформена, но директно се стреми да осигури партньорство с определени марки и е изпратена до рекламните агенти като предложение за спонсорство.
Не става ясно дали двойката реално е получила такова от някой от брандовете - в постовете си Мариса отбелязва много марки, но не може да се каже дали са сто процента рекламни.
Брайън Педерсен, изпълнителен директор в рекламна агенция, се колебае на въпроса на The Atlantic дали целият годеж е бил напълно нагласен и Фукс е знаела това.
Той е виждал лично презентацията и смята, че или Гросман е бил добре запознат с работата на Мариса като инфлуенсър, или тя лично е взела участие в оформянето на файла, защото никой - нито годеник, нито която и да било близка приятелка - могат да оформят подобен график, без да намесят и бъдещата булка. Всичко е твърде точно и твърде добре изпипано.
Връзката на инфлуенсърите с брандовете е изключително ценна. Идеята, че някой друг ще уговаря потенциално спонсорство за Фукс заедно с подробен график на постовете й, е най-малкото странна.
Освен това рекламодателите обичат да контролират стриктно спонсорираното съдържание и потенциалните си партньорства, затова едва ли ще се съгласят да договарят сделките си през посредник.
Самата Мариса е роководи партньорствата с брандове в Goop (марката на Гуинет Полтроу), така че би трябвало да е пределно наясно как се случват нещата в бизнеса.
Гросман се свързва с The Atlantic в четвъртък и е категоричен - бъдещата му годеница не е имала никаква представа за презентацията или за пътешествието. Той твърди, че онази приятелка на Фукс, която пише от нейно име и е маркетинг специалист за имена като Audi и Michael Kors, стои зад PDF файла и е предложила да се свържат с някои брандове. Гросман й казва с кои марки обикновено работи Мариса и затова приятелката й знае с кого да говори, преди да започне ловът на подаръци.
По думите на Гросман тримата не получават абсолютно никакво директно заплащане за постовете на Фукс. Уточнява още, че повечето брандове дори не са им върнали отговор, след като са получили файла. А тези, които все пак откликват, са марки, с които Мариса така или иначе работи или е в добри отношения като например FlyWheel, които осигуряват полет в първа класа, или Love Shack Fancy, които пращат на инфлуенсърката безплатни рокли.
Други маркетингови специалисти, които са се запознали с файла на Гросман (и Фукс, евентуално) не виждат нищо чак толкова учудващо. Инфлуенсърите непрекъснато се опитват да спечелят пари, дори и от интимни събития в живота си. Те не са единствените - знаменитостите, риалити звездите, популярните спортисти правят същото.
Общото между всички тях е, че успяват да осребрят снимки на бременността си, на сватбата си и дори на разделите си. Годежите не правят изключение.
Звучи налудничаво, но в такова време живеем. Други обаче не са толкова благосклонни и смятат, че да направиш подробен график за годежа си и да се опиташ да го продадеш е прекалено. В крайна сметка как точно решаваш колко струва този интимен момент от живота ти и каква е цената да го превърнеш в рекламен трик?
Но дори и Фукс да е намесена в този рекламен номер, на феновете й всъщност не им пука. Инфлуенсърите и техните почитатели имат особена връзка, а последователите доказват, че са невероятно лоялни към идолите си. Те не виждат любимците си като звезди, а по-скоро като приятели.
А на приятел се прощава, нали така?
Ебахти тъпотията. Някаква лигла и някакъв мухльо правят пари от още по-големи лигли и чекиджии, като рекламират глупости. ГОляма работа станало.
Някои хора трябва да си извадят мозъците от бурканите. Това не е нещо ново, просто медията е различна.