Скарлет Йохансон става кошмар за мъжете

Зловещият научнофантастичен трилър на Джонатан Глейзър "Под кожата" най-сетне излезе по световните кина, след като миналата година направи страхотно впечатление на големите фестивали във Венеция и Торонто.

Всъщност, първият му пълнометражен филм от почти десетилетие е едва трети в неговата кариера. В началото британският режисьор се прочу с музикални видеоклипове, в които представяше визии, също толкова сюрреалистични и объркващи като филмите му, доказващи, че Глейзър е майстор в шокирането и плашенето на хората.

Може и да сте виждали трейлъра на "Под кожата". Нищо чудно той да ви е накарал да настръхнете и да се боите панически от Скарлет Йохансон - тя играе извънземно, излязло на лов за невинни шотландски мъже.

Трейлърът е провокативен 2-минутен откъс, който не цели да покаже за какво е филмът, а да предаде достоверно усещането от него. Едно наистина изнервящо усещане.

Вдъхновението Стенли Кубрик

Музикалните видеоклипове на Глейзър предизвикват същия тип смущаващи, свиващи вътрешностите усещания. Кратък преглед на неговата кариера като автор на клипове ви оставя шокирани, уплашени, объркани - и при подходящия тип зрители, нетърпеливи да видите какво прави той в "Под кожата".

Клипът от 1995 за Karmacoma на Massive Attack е режисьорският му дебют. И в него има същия тип "какво по дяволите се случва тук" тръпка като в трейлъра на "Под кожата", и там са показани много близки планове на потни, космати мъже.

Видеоклипът включва много силно повлияни от Стенли Кубрик образи (има немалко причини "Под кожата" да свързва Глейзър с режисьора на "2001: Космическа одисея"). На пръв поглед не се случва нищо особено свързано, а само куп странни сцени в един безумен хотел.

Следващият проект на Глейзър - видеото за The Universal на Blur, не е толкова стряскащ, докато не забележите отрязаните крака по стените. И виж ти, още Кубрик (Няма как да не видите отправките към "Портокал с часовников механизъм"?)!

С Radiohead са перфектната комбинация

Глейзър вероятно е най-известен с клипа на Virtual Insanity на Jamiroquai, за който печели награда на MTV Video Music Awards.

Тук всичко си личи още от заглавието („Виртуална лудост"). Видеоклипът показва вокалиста на бандата Джей Кей на оскъдно декорирана сцена, докато подът се движи под него.

Едно визуално безумие, засилено от белите комбинезони на останалите (към комбинезоните Глейзър изглежда изпитва особена страст) и пълзящите и гърчещи се хлебарки из целия клип. Видеото не е толкова изрично шокиращо, колкото останалите творения на Глейзър (извън гигантските насекоми), но и там присъства характерният му сюрреализъм.

А после идва видеоклипът към Karma Police. Той доказва, че събирането на Глейзър и Radiohead на едно място е почти перфектната комбинация. Не се случват особено много неща, поне в сравнение с някои от другите видеа на Глейзър, но въведението е типично зловещо: кола, движението на която не виждаме (защото е заснета основно от гледна точка на шофьора), бавно доближаваща се до тичащ мъж, изглежда с идеята да го прегази.

По някое време се материализира и фронтменът на Radiohead Том Йорк, който изглежда тотално отегчен от факта, че колата, в която пътува, ще сгази някого.

На този фон очевидният въпрос относно "Под кожата" е: какво може да ни причини Глейзър с цял пълнометражен филм? Очевидно за да ни стресне му стигат едва няколко минути...

Новините

Най-четените