Моля, стойте отдясно!*

Сутрин, час пик, закъсняваш за работа - на едното ти рамо виси лаптоп, на другото, дамска чанта или раница на гърба... Тичаш към ескалатора, но те отново са там преди теб - онези две-три дами, убедени, че са излезли на разходка в 8 сутринта и не само не стоят отдясно на ескалатора, но завземат цялото пространство. На следващия ден ще e майка с дете, или група ученички, които кудкудякат преди началото на втория учебен час (!) сутрин...

Всеки път са различни по пол и възраст хора. Общото в случаите е количеството нерви, което всеки бързащ хаби в опит да обясни, че ескалаторът не е начин да се изкачваш без да гориш калории, а средство за по-лесно придвижване.

Над 300 000 души дневно използват метрото в София и съответно - ползват ескалатори. Онези, които освен да си пълнят по-бързо вода от чешмите на Халите, се качват във влакчето и за да стигнат до работа, познават много добре момента, в който на ескалатора пред теб някой е обсебил цялото пространство и няма как да го изпревариш. Резултатът е една безсмислена опашка, която започва от няколко метра преди ескалатора, защото хората не го ползват, за да се качат по-бързо, а за да се качат, без да се движат.

Правила, ама друг път

Истината е, че правилото да се стои отдясно на ескалатора не е приумица на някой хипстър, решил, че е „по-куул", понеже така правят на Запад. Разписано е в правилника на столичния „Метрополитен": „да се стои от дясната страна с лице по направление на движението, като се придържа за подръчната лента". А въпросният правилник е разлепен на всяка метростанция, заедно със стикер „стой отдясно", на парапета на ескалаторите. За повечето хора обаче това е просто надпис и се возят, както им падне - най-често - отляво.т

„Когато отидем в чужбина, всички се възхищават от реда. Като сме в България, се възмущаваме", казва Цвети Благоева Радева. Тя е част от групата ентусиасти, убедени, че трябва да се тръгне от някъде, за да се променя ситуацията в България. Нарекли са се „Дискусионен, Интерактивен Клуб за Смели, Умни и Можещи - ДИКСУМ". И тръгват от метрото. Свързват се с „Метрополитен" и разбират, че за хората там стикерите с указания и разлепените правила са достатъчни. Все пак склоняват да направят още нещо, като се съгласяват на няколко акции заедно с група ентусиасти, с които да информират пътниците как да се държат на ескалаторите.

С разбиране и раздразнение

Предварително правят проучване на най-натоварените участъци и провеждат няколко акции под наслов „Толерантни на ескалатора" на -„Стадион Васил Левски", „Сердика I" и „Сердика II", „Софийския университет". Акциите са в неделя и понеделник - почивен и делничен ден, за да обхване максимална част от хората, които използват метрото.

Реакциите на пътниците са от крайност до крайност - докато някои се радват на хората, разясняващи правилната употреба на ескалатора, други са доста агресивни. Цвети дава пример с жена, която вместо да послуша съвета им и да се отмести вдясно, реагира като на война и демонстративно се вкопчва в парапета отляво. „А ако някой бърза?", пита Цвети. „Не ме интересува", отсича жената и продължава до горе срещу правилата.

За сметка на това във всички държави, които имат метро значително преди в София да се появи този транспорт през 1998 година, са наясно, че без добра организация на движението, ще страда трафикът, но най-вече ще страдат пътниците (пример с Шанхай от галерията). Затова и хората са толеранти на ескалатора.

ЦУМ е виновен

Всъщност за подобни реакции има едно колкото просто, толкова и абсурдно обяснение. Освен първият голям универсален магазин в София, ЦУМ е и мястото, на което се появяват едни от първите ескалатори в България. И понеже е място за пазаруване и свободно време, ескалаторът е престъпното удоволствие да се разходиш без всъщност да ходиш. На това отдава Цвети и склонността на хората да възприемат ескалаторите като мързелив начин за изкачване, а не улеснение за бързащите.

Следващата акция на групата ентусиасти е днес и в понеделник. След това правят пауза, за да отчетат имало ли е успех. Надяват се скоро да повторят акциите, въпреки че всички, които участват, са хора с професии и активни занимания - именно от онези хора, които забелязват разликата между движението отляво и отдясно, защото бързат, за да изпълнят служебните си ангажименти.

И ако според „безотговорната статистика" на Цвети 70% от младите хора и 50 % от по-възрастните са убедени, че подобна инициатива е необходима, то всички са „твърде заети", за да се включат. А най-лесно би било, вместо да раздаваме флайери с правила, да казваме по-честичко на хората на ескалатора:

„Вляво се върви, вдясно се стои. Моля, преместете се!". Или за по-кратко:

По дяволите, стойте вдясно!

*Заглавието е заимствано от Facebook-група, която призовава за спазване на правилата за движение по ескалатора

#125 strawsPulledAtRandom 13.10.2014 в 20:35:04

Мануела, за погото: https://www.youtube.com/watch?v=Khn1KG6QcMg

#126 strawsPulledAtRandom 13.10.2014 в 20:39:25

Ето и нещо бавничко за другата фракция, дето не обича пого: https://www.youtube.com/watch?v=GFxC1TLHXqw Айде, гоним 200 поста вече.

#127 Оня Дето Го Трият 13.10.2014 в 20:46:37

125 коментара, а все още не разбрахме с какво времето на препускащите е по-ценно от това на останалите. Света ли спасявате, ваксина за ебола ли откривате, що ли ? Едната е спестила 5 секунди сутринта тичайки, но цял ден дреме в чата да ни обсъжда кой какъв е. Тъпа, та дрънка. Пак казвам: Изобщо не ми дреме за метрото и кой къде се вози, но цялата работа е няколко фрустрирани каки тук (да, обида е!) да демонстрират някакво усещане за важност през демонстрацията на бързане. А ако пък носиш и лаптоп, то вече си от важните най-важната Баси комплексите, баси чудото!

#129 Дракон с кисело зеле 13.10.2014 в 20:49:42

Деовин, само принципно, понеже на ескалатор почти никога не стоя да чакам да ме качи или свали където отива, да кажа, че съм забелязал, че обикновено единствените, които се качваме или съответно слизаме, сме аз и хората, които са с мен. Останалите стоят и най-много да се мръднат, когато ги помоля да ми направят място да мина. Не знам как е по нормалния свят, обаче тук където и да отида, по ескалаторите хората масово стоят като пънове. Или се бутат като овце, ако е по-натъпкано - а в този смисъл едно стоене само отдясно би попречило. От друга страна, принципно подкрепям идеята за някакъв ред, но тонът, в който подкрепящите статията поддържат дискусията, е, меко казано, отвратителен. Ако го раздават малко по-кротко, вместо да наричат опонентите си мухльовци, тлъсти чички, стадо или каквото там беше, може и да постигнат нещо. Уважаеми Pavla Otova, VesSun, Ivz Andonova, колкото и да ви се иска, не сте онеправданото, но много по-стойностно малцинство. Стига се опитвахте да се изкарате такова.

#130 strawsPulledAtRandom 13.10.2014 в 20:51:03

Нееее! Ето това било погото: https://www.youtube.com/watch?v=CdL66na1GV8

#131 deowin 13.10.2014 в 20:59:52

>с какво времето на препускащите е по-ценно от това на останалите Никой не го твърди. Съчетани с простото разсъждение, което вече представих, фактите, че съществена част от хората (по лични наблюдения - колкото по-празно вляво, толкова по-съществена част) избират да ходят вляво, сочат към това, че "препускащите" (тоест, ходещи със съвсем нормален ход вляво) допринасят положително към по-бързото минаване на всички, включително стоящите вдясно. Ако не можеш да си го визуализираш, напиши си една елементарна симулацийка (две опашки, няколко променливи за % качващи се вляво и тяхната скорост, дължина на ескалатора) и виж какво ще ти каже компютърът за последствията върху времето за преминаване (мин/макс/средно за тези вляво/вдясно/всички) като функция на стойностите на променливите. Работа за 15-20 минути е. Въпросът е дали би повярвал на резултатите от подобна симулацийка ако случайно се окажат противоположни на априорното ти "знание"..

#132 deowin 13.10.2014 в 21:11:03

>тонът .. е, меко казано, отвратителен ОК, разбирам - тонът не ти харесва. Въпросът към теб е дали ти се струва правилно да оставиш начина, по който този тон те кара да се чувстваш, да определя виждането ти за измерваемите характеристики на този аспект от градския живот като следствие от една или друга възможна политика. Защото според мен е нужно първо да разберем какви наистина биха били следствията, преди изобщо да почваме диалог за това каква политика би била по-полезна за обществото, и евентуално след това можем да стигнем до обсъждане на тона, с който водим този диалог.

#133 Оня Дето Го Трият 13.10.2014 в 21:23:22

Деовин Аз дадох примера с това, че возейки се само на дясната половина всички биха се качили 2 пъти по-бавно, но се опитваш да ме вкараш в глупава задача ако почнем да правим такава "симулациика". Но да опитаме, щом държиш: 5-6 мотриси по 20-ина човека, кажи го 100. Влачейки се на дълга опашка по един вдясно ще се точат сума ти време, а за в същото време нагоре отляво ще претичат само няколко човека. Лявата половина колкото и да тичат няма да бъде пълноценно използвана. Граничния случай е когато половината хора пребягат отляво, но това пък е и случая, в който всички се возим заедно - и отляво и отдясно, без да има дясностоящи и бягащи Така че очевидно при тая кампания всички се движим по-бавно, за сметка на 3-4 бързащи. ДА, ДА, ДА, знам че тия бакалски сметки са тъпи. Деовин ги пожела, на него се сърдете Бях подведен

#135 dedogo6 13.10.2014 в 21:32:34

Ммм , а кви кюфтета по чирпански съм врътнАл, лелелеееее, чак детото си поиска втори път....

#136 Абе 13.10.2014 в 21:32:57

Почти Пратили един разузнавач в България, да проучи какви са настроенията сред народа, за да могат да създадат по-ефективна стратегия срещу правителството. Минало доста време, а доклад все няма и няма. Решили най-после да проверят какво става и му се обадили. Ето какво обяснение за забавата си дал той: "Не мога да ги разбера, тези българи! Сутрин си навиват часовника за по-рано. Той звъни, ама те не стават и закъсняват за работа. Хем закъсняват, но кафето си пият бавно. Пият бавно, ама после бързат и се блъскат в транспорта. Уж бързат, ама като отидат на работа, не работят! Не стига, че не работят, ами и заплати взимат! Заплати взимат, ама пари нямат! Пари нямат, а хладилниците им пълни. Хладилниците им пълни, но все се оплакват от властта! Оплакват от властта и пак гласуват за нея! Е не мога да ги разбера тези българи!"

#138 Дракон с кисело зеле 13.10.2014 в 21:36:55

Честно казано, ако госпожиците бяха подходили по-спокойно, вероятно щях да им реагирам различно. Това, което и те, и авторката на статията правят, е да превръщат в проблем нещо, което реално погледнато не е проблем, докато реален проблем, който споменах по-назад, изобщо не бива забелязан - въпреки че в линка на паяка няма разпоредба за стоене отдясно, а за невнимателно носене на остри предмети има - а това е наистина масово. Често лицето ми се е озовавало на сантиметри я от върха на чадър, я от нечий бастун, я от скиорска щека. Преди това да се промени, къде сме тръгнали за някакви секунди в метрото да се борим?

#139 deowin 13.10.2014 в 21:44:11

>Влачейки се на дълга опашка по един вдясно ще се точат сума ти време >Лявата половина колкото и да тичат няма да бъде пълноценно използвана Винаги съм оценявал високо точните, прецизни твърдения от сорта на "сума ти", "колкото и да.. няма как", с които се градят необорими аргументи, завършващи неминуемо по този начин: >очевидно Относно това: >Деовин ги пожела Не съм желал нищо, а казах, че рационалният подход към този въпрос (например, създаването правдоподобно звучащ модел с някакви параметри и симулирането му в някакви разумни граници, отговарящи на данни от практически наблюдения) би бил полезен в случая. Твоят подход и бакалски сметки са всичко друго, освен рационални. Абсурдното е, че сам го осъзнаваш, споделяш, и въпреки това ги пробутваш като такива. Все едно да ти кажа "абе нищо не разбирам от медицина, ама дай да ти резна апендицита с тоя тук ръждив нож - щом мяза на хирургия, значи е точно толкова полезно". Ами не, не е. Всъщност е точно обратното на полезно, точно както и твоето разсъждение е обратното на полезно.

#140 Оня Дето Го Трият 13.10.2014 в 21:52:50

Бих искал да видя твоето предположение за така симулация тогава.... заеби метрото, чисто математически интерес проявявам да видя как си го представяш

#141 deowin 13.10.2014 в 22:06:52

>превръщат в проблем нещо, което реално погледнато не е проблем Всъщност очевидно е проблем - в момента тези, които искат да ходят по ескалатора, най-често не могат, а тези, които искат да стоят, им се дразнят. Тоест, статуквото е проблем и за едните, и за другите. Следователно си струва да водим диалог за това как да го променим и в каква посока. Което именно прави и статията, посочвайки една от възможните посоки, която, между другото, но не твърде съществено, ми се струва най-рационална и на мен. Но не и на теб. И понеже имаме конфликт във вижданията, според мен е значително по-добре да се фокусираме върху фактите, защото никой няма да убеди другия с аргументи от типа на "на мен па тъй ми са струва по-добре", "ти си тъп, не ги виждаш нещата", "не си прав, щото спориш с мен, значи не ма уважаваш" и прочие дълбоко емоционални измислици и преувеличения.

#142 VesSun 13.10.2014 в 22:35:21

О, сега пък имало някакъв смисъл в цялата тема, само дето тия зли лоши госпожици в ПМС изпозлват лош, лош, лош, груб тон и обиждат лирически герои в които се разпознават тоя и оня (тука тоя, дето го трият да не вземе пък директно да се припознае, че директно ще захвърля вярата в доброто и в човека). Не, сериозно, чак пък толкова тролщина и навремето в клюкарника на дир-ника нямаше. Смирено моля за извинение всеки, разпознал се в "стадото", "идиотизма на бай Ганьо" и всички останали мои думи, които биха могли да се приемат двусмислено. Ай и утре всички ви искам вляво. Може пък така дясната лента да се освободи, де да знам....

Новините

Най-четените