Признанията на стюардесите от свръхлуксозните частни самолети

За мнозина мисълта да се качат на самолет далеч не навява асоциации за лукс.

Напротив, те си представят безброй часове, прекарани в опашки за проверки на сигурността, боричкане за облегалките с другите пътници и претъпкани полети на дълго разстояние в икономичната класа.

Но някъде другаде, на борда на частен самолет в небето, елитът задоволява всичките си желания, докато се радва на собствено кино, спалня и хол.

Това е привилегия при пътуванията, на която се радват много малко късметлии. Сред тях са знаменитости, кралски особи, самореализирали се предприемачи и олигарси. Но гладкото функциониране на частните самолети обикновено зависи от избрано малцинство от хора.

Сред най-старателните и грижливи членове на екипажа са стюардесите, които прекарват часове в неуморно старание техните пътници да получават първокласно и петзвесдно обслужване. Въпреки че животът на ВИП стюардеса върви с екстрата да пътуваш по цял свят, тяхната работа е стресираща и взискателна.

Те може и да изпълняват всяка потребност на пътниците си, но уменията, необходими на хостесите, са много повече от тези на обикновени сервитьори. Те са специалисти по коктейлите, чистачки, лични асистенти, кетъринг специалисти и дори гледачи на кучета.

Стюардесата Кимбърли Бентън работи в бранша от 9 години.

Според нея любовта й към пътуванията я е привлякла към този свят, което й е позволило да извърши 14 обиколки на света. През живота си тя е пътувала до повече от 130 държави и е била на 27 различни типа бизнес самолети. За нея кариерата на ВИП стюардеса е нещо повече от осигуряване на най-доброто възможно обслужване на клиентите й. Тя е източник на изживявания.

Хората очакват от хостесите индивидуално отношение, уточнява 32-годишната жена. Те очакват стюардесите да знаят какво точно искат пасажерите, кога го искат. Това може да бъде и нещо дребно като например силно кафе, което ги чака на борда, вдигната облегалка за краката или последния брой на "Sunday Times".

Бентън е правила партита за рождени дни в небето, афтърпартите за поп звезди, с които е летяла на концертните им турнета, дори е правила цели банкети за гостите. Работата изисква тя постоянно да се адаптира към ситуацията, в която се намира.

Кимбърли лети с различни типове хора - поп групи, кралски особи, милиардери, милиардерски наследнички.

Тя е летяла с мнозина, които иначе сме виждали по телевизията. Уточнява, че може да е леко напрягащо да си до знаменитости, но когато летиш с тях, разбираш, че те са точно като всички останали. Що се отнася до купоните, тя казва, че е необходимо да се гарантира, че нещата няма да излязат извън контрол.

До известна степен е необходимо да контролира нещата - да не позволява на пътниците да пият прекалено много, но и да не им разваля удоволствието. Всичко е въпрос на баланс. При партитата в небесата е ясно, че ще има гости на борда и те ще искат шампанското да е добре охладено, а любимите им уискита и скочове да ги очакват.

Мери Калимну също е работила като стюардеса в продължение на 13 години.

Тя е обслужвала елитна международна клиентела от типа на кралски семейства, държавни глави, изпълнителни директори и знаменитости. Калиману казва, че е работила на най-разнообразни самолети, включително способния да лети на много големи разстояния Gulfstream G550 и Embraer Legacy, който превозва до 14 пътници на борда.

На борда e имала гости, които са носили екзотични папагали, бижута, повече от 20 торби с покупки и дори оръжие. Тя споделя, че е имало случаи и на трупове. Три пъти в кариерата си е имала покойник на борда - ковчези в товарното отделение, направени от старо и скъпо дърво. Били са трима много известни мъже на последното си луксозно пътуване на тази земя.

Тя споделя, че работата на ВИП стюардеса е взискателна и изисква много жертви. Нужно е търпение, гъвкавост и високо самоуважение. Клиентът очаква най-доброто, операторите изискват най-високо качество на услуги. Така че трябва да бъдеш готов да предложиш най-доброто от себе си.

Иначе, казва Мери, е много лесно да бъдеш заменен.

Всяко момиче може да се научи да върши тази работа, но малко са тези, които в крайна сметка ще изпъкнат. Да бъдеш професионалист не е достатъчно, трябва да бъдеш уникален, категорична е Калиману. Иначе лесно можеш да бъдеш заменен от някой нов, от някоя по-млада, по-красива, по-умна от теб.

От самото начало стюардесата знае, че трябва да учи бързо, за да оцелее в бранша. Калиману обяснява, че за да бъдеш успешна, хостесата трябва да предложи първокласни кетъринг умения, креативно мислене, отлични маниери и елегантно и гостоприемно поведение.

Работата й я води до това да поддържа блог и Instagram акаунт за луксозни пътешествия и лайфстайл. Тя има 23 хил. последователи и вдъхновява и други хора да се стремят към кариера в авиацията. Осигурява и консултации очи в очи, в които помага на други да подобрят уменията си по обслужване на клиенти.

Бентън сега работи като стюардеса на свободна практика за TAG Aviation и различни други оператори, които осигуряват частни и бизнес авиационни услуги.

Преди това обаче тя работи на борда на луксозен, свръхмодерен частен самолет с бранда на Four Seasons. Базираният в Торонто луксозен хотелиерски бранд наема собствен Boeing 757, за да превозва до 52 гости по глобални маршрути. Всеки от пътниците плаща по 110 хил долара за 24-дневно пътешествие до девет дестинации.

Кимбърли казва, че това е неповторимо изживяване, защото гостите са на борда през цялото пътешествие и това се превръща в техния самолет, никой друг не се качва в него. Всяко такова пътешествие включва полета, екскурзии по поръчка, храна, напитки и настаняване.

Много от пасажерите са редовни гости и понякога настояват за същия екипаж за следващото си пътешествие, разказва Бентън, като допълва, че осем стюардеси обикновено работят на борда. Но за разлика от полетите на Four Seasons, когато Бентън работи на по-малки и по-ексклузивни самолети, тя често е сама.

Преди всеки полет и Калимну, и Бентън организират кетъринга за полета, което понякога е сериозно предизвикателство.

Може да имат много непретенциозни клиенти, които нямат особени изисквания и са доволни и на боб върху препечена филийка. Някои обаче изискват пълен банкет, семейна вечеря и всичко това - с петзвездно обслужване.

Калиману веднъж получава в последния момент поръчка от клиентка, която иска супа от перка на акула. Рядката риба обикновено се налага да бъде поръчвана 48 часа по-рано и принуждава Калиману да търси бърз изход от ситуацията. Още по-трудно става, тъй като тази риба е забранена във Великобритания, а полетът е към Лондон.

Мари успява да изпълни поръчката заради добрите си професионални връзки и деликатесът е доставен минути преди пристигането на пътниците. Но след всичкия стрес, през който преминава, за да я достави на борда, след като тя е предложила менюто на гостите си, те са решили, че искат да продължат да консумират бургерите, които са си купили по пътя към летището.

Това е типичен пример за ежедневния живот като ВИП стюардеси - стремят се към най-доброто, дори и да не е необходимо.

Някога, както казва Бентън, тя работи на борда на самолет, който е бил декориран с копринени килими навсякъде, а седалките в тоалетната са произведени от италианската луксозна модна къща Fendi. Килимът е 100% чиста коприна, така че трябва да се внимава с инженерите, които влизат с тежките си ботуши. Налага се тя да ги кара да си свалят обувките и да не пипат нищо от скъпия интериор.

Също така имало пилот от Formula 1, в чийто частен самолет повечето неща са били направени от въглеродни влакна и черна кожа. Излишно е да казваме, че всичко това е било много скъпо. Бентън споделя, че въпреки че някои големи комерсиални авиолинии предлагат частни стаи на клиентите, ако желаят по-луксозно изживяване, те все пак не могат да се конкурират с ексклузивността на частния самолет.

Все още нямате възможността да промените графика, а това е нещото, което прави частните самолети много по-индивидуални, поръчкови и пригодени за клиентите, в сравнение с комерсиалните авиолинии.

Не съществува определена универсална униформа за ВИП стюардесите, но Бентън казва, че има хора, от които се е изисквало да носят високи токове на платформи, закупени от собственика на самолета.

Тя познава хора, на които се налага да носят Louboutin в и извън кабината.

Само че обикновено по нейни думи собствениците просто искат те да изглеждат представително - със семпла коса и грим. Това е работа, която може да постави Бентън в "постоянен режим на изчакване", когато не се знае къде ще се окажеш след 48 часа или дори две седмици.

Понякога с дни наред няма възможност за цял ден почивка. Тя казва, че като фрилансъри, стюардесите могат да печелят от £150 до £450 дневно, в зависимост от опита и това, което можете да договорите с оператора.

Няма определена заплата, допълва тя. Всички се договарят самостоятелно.

Бентън споделя, че обикновено не получава бакшиши, но е получавала подаръци от тези, с които е летяла. Въпреки че признава, че това е екстра, тя казва, че най-доброто на работата й е да имаш възможността да се срещаш с нови хора и да посещаваш нови места от рода на Малдивите, Япония, Великденския остров и Бали.

Една от най-големите екстри е донякъде част от работата - пътуваш и с това си изкарваш прехраната, а и правиш това, което обичаш.

Новините

Най-четените