Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

45 евро такса за сладкиш на борда - Ryanair вбесиха пътници и пекари

Новозеландските авиолинии пък смятат да мерят теглото на пасажерите си Снимка: iStock
Новозеландските авиолинии пък смятат да мерят теглото на пасажерите си

Ако питате шефа на Ryanair Майкъл О'Лиъри какъв е идеалният пътник, той вероятно ще ви отговори, че е това би бил анорексик с нула багаж и по бельо.

Защото сметката на нискотарифния превозвач е проста - колкото по-малко тежи самолетът, толкова по-ниски са и разходите по съответния полет. Ако ще да става дума и за грамове.

Тези дни Ryanair приложиха основния си бизнес принцип твърде буквално, с което успяха на предизвикат сериозни вълнения на Балеарските острови - една от основните летни дестинации на Европа.

От ирландския превозвач са поискали допълнителна такса от по 45 евро на двама пътници, които опитали да се качат по борда с популярни местни сладкиши, съобщават испанските и британските медии.

Проблемът възникнал на летището в Палма де Майорка, а пътниците искали да внесат с ръчния си багаж в самолета традиционния за острова сладкиш енсаймада, който често се купува и като подарък и за почерпка при връщане от Майорка. От компанията обаче им обяснили, че трябва да си доплатят солено, тъй като така надвишават лимита си за ръчен багаж.

Енсаймада са популярен сладкиш на Майорка. Снимка: iStock
Енсаймада са популярен сладкиш на Майорка.

Въпросните сладкиши представляват печиво, навито на спирала и направено със свинска мас, откъдето идва и името им.

След настаналата разправия пътниците решили, че няма да плащат по 45 евро и се отказали от печивото.

Случката обаче предизвика голямо вълнение както сред властите в Майорка, така и сред местните пекари.

Правителството на Балеарските острови е свикало спешна среща с представители на Ryanair и асоциацията на местните пекари.

Целта е "да се защитят местните производители и да се избягва всякаква дискриминация", поясни министърът на туризма на Балеарските острови Яго Негуеруела.

Проблемът е в това, че местни сладкиши се продават и в безмитния магазин на летището, което според Пеп Магранер, президент на асоциацията на пекарите от Балеарските острови, е дискриминация спрямо останалите производители, които предлагат сладкиши извън летището.

"Всички останали авиолинии позволяват на пътниците да вземат две енсаймада на борда, проблемът е само с Ryanair, но става дума за много полети", допълва пекарят.

И други политици не пропуснаха възможността - коалицията Mes прати писмо и на превозвача, и на испанските летищни власти, с настояване да гарантират, че сладкишът не се брои за допълнителен багаж, както и всякакви подобни местни продукти, купени извън летището.

Летищните власти въртят бизнес с концесии за търговци, които често са компании извън Майорка, и това им носи приходи от 400 млн. евро, недоволстват от коалицията.

Срещата още не се е състояла, и по-интересното - засега няма коментар по този случай от Майкъл О'Лиъри. Иначе принципното му мнение за прекомерния багаж не е тайна - той е характерен за хора, които са "твърде ш*бано мързеливи ментално ".

На другия край на света пък пътниците може да се видят принудени доброволно да се откажат от всякакви сладкиши и излишни калории, след като от 2 юли националният превозвач на Нова Зеландия започва да мери теглото на пътниците си.

Програмата е базирана на летището в Аукланд и предвижда пасажерите, които се качват на полет на Air New Zealand за чужбина, да минават през кантара.

Целта на измерването е да се съберат по-точни данни за тежестите, които пренасят самолетите. "Теглим всичко, което влиза в самолета - от каргото до храните, които се сервират, и багажа. За клиентите, екипажа и ръчния багаж използваме средно изчислено тегло, като данните за него ще вземем от предстоящото проучване", обясняват от авиолинията.

Все пак, тъй като подобна информация се смята за чувствителна за някои пътници, тя ще остава анонимна.

Хората ще бъдат молени да застават на кантар, когато се чекират за полета си, а информацията ще отива в базата данни на компанията, без да се вижда на екрана на кантара.

"Знаем, че това може да е смущаващо и искаме да уверим клиентите си, че теглото им няма да бъде видимо никъде, дори ние няма да можем да го виждаме", уверяват от Air NZ.

Част от пътниците на авиокомпанията би трябвало да са свикнали - подобно проучване беше направено през 2021 г. за местните полети. Но със сигурност ще има пасажери, на които измерването на теглото няма да се хареса изобщо.

 

Най-четените