Не БАНвайте БАН!

Напоследък все повече и повече хора изразяват недоволството си спрямо Българската Академия на Науките. Колко много пари отивали при тях, с какви напразни неща се занимавали, колко били неефективни. Странното е, че повечето хора, които мърморят, нямат нищо общо нито с технологиите, нито с науката - каквато и да била. Странното е също, че мърморенето започна сякаш по магия, след едно не особено интелигентно изказване на настоящ наш министър.

Авторът на статията, въпреки че е софтуерен специалист, не смее да се нарече учен. И все пак, същият този автор вярва, че е добре да представи малко по-друга гледна точка - като контрапункт на леещото се по медиите.

Съвременната наука е скъпа. Много скъпа. Разбира се, има и чудеса на техниката, и научни постижения, открити и достигнати с подръчни средства в нечий гараж, ала те са изключение от горното правило. Какво се случва обаче у нас?

Пред 2009 г. държавната субсидия за наука е 0.13% от прогнозирания БВП. За справка средното ниво в ЕС е 1.8%. С думи прости, ние сме от страните в Европа, даващи най-малко пари за наука. Въпреки това, според европейско изследване от 2007-а, България е страната с най-висока научна продуктивност на вложени 1 милион евро в света. Звучи добре за група "феодални старчета", нали ?

Разбира се, голите цифри не са достатъчни за средностатистическия данъкоплатец. Той иска резултати, иска нещо, което да се види, да се пипне, иска практика - не теории. В края на 2009-а например, учени от БАН заявяват патент за нов полимерен лекарствен носител - лек, чието навлизане в употреба би намалило с пъти вредните странични влияния при лечението на различни видове рак и при програмата за лекуване на СПИН (с думи прости - и в двата случая говорим за лекарства, които в сегашната си форма нанасят тежки щети на целия организъм, докато се борят с дадената болест). 

Откритие, което би могло да даде надежда на милиони. Това е само един от близо 200-те патента за 2009 г. Които, незнайно защо, почти никога не биват отразени в медиите, колкото да задоволят недоволството на средния данъкоплатец като мен и вас.

Затова пък веднага разбираме, когато има нещо скандално - като твърдението, че БАН от 30 години комуникира с извънземни.

Разбира се, със сигурност в БАН са необходими реформи. Като всичко друго в страната ни, моделът на управление е морално остарял като цяло, а заради патриархалния модел, станал правило по време на комунизма - и крайно погрешен. Сигурно е така, сигурно трябват реформи!

За съжаление, в тълковния речник на сегашните управляващи явно пише: "Реформи = свийте им бюджета".

Пък после се чудят и маят защо младите умове на България се изнасят в различни посоки в момента, в който им се удаде такава възможност.

Последното "престъпление" на българската наука е несъгласието на група археолози откритите наскоро кости да биват обявени за светиня. Не и преди да им се направи поне задължителното въглеродно датиране. С този си акт на разбираемо научно съмнение, те си спечелиха титлата "шибаняци" от друг един действащ министър. Поне аз виждам и лъч надежда в това.

Утре ще изкопая Светия Граал от задния си двор. Наистина, не изглежда особено старинен, ама това е защото Христовата кръв е била вътре. Има си и надпис "Made in China", но пък никъде в Светото писание не е посочено, че такъв надпис трябва да липсва. И тогава ж.к Надежда може би ще стане нов Рим и Йерусалим в едно. Стига да не се появят шибаняци, с някакви си дипломи, които да искат да проверят чашата.

Може би шегата ми не е на място. Но е естествена реакция срещу тъпотията, с която се сблъскваме.

Последното изстъпление е орязването на бюджета към метереологичната служба на БАН. Без точно обяснение защо. До степен, в която, поне според експерти, службата няма да може да изпълнява задълженията си - а резултатите от труда й са жизненоважни за доста неща, от земеделието до графика на полетите по летищата.

"Околните държави също имат прогнози" - промърмори многоуважавания ми колега Vargo. С уважение, но това е едно крайно глупаво изказване. По тази логика, защо са ни и медии? Те околните държави също имат новини.  Пък и армия защо ни е? Че те Турция имат милионна армия, ще ни пазят! А и държава за какво ни е, я вижте другите колко по-добре се справят !

Разбира се, моето мрънкане тук е също толкова безмислено, колкото това на колегата. Но не мога да остана безмълвен, когато ден след ден ставаме свидетели на постъпки, ужким забравени за човечеството от векове. Горене на книги (било то и в електронен вариант). Орязване на субсидиите за наука, до степен на задушаване. Размиване на задължителната доза знания, получавана в училищата, често преподавани от крайно неподготвени за това люде.

Ако продължим така, може би скоро да очакваме и клади по улиците...

#1 evridika 10.08.2010 в 13:12:07

Поздравления за статията. Една от малкото смислени в този сайт. Абсолютно съм съгласна с всяка дума. Жалкото е, че хората от които зависят важните неща в държавата са пълни недоразумения и смешници - и сегашните, и предишните, пък сигурно и следващите....

#2 nakom 10.08.2010 в 14:01:03

трудно ми е да появрвам, че е останал човек който чете, пише и смята, и е съгласен с глупостите на доказаните олигофрени Игнатов и Дянков, че БАН трябва да бъде затворен. Под писане не разбирам "iskam da kaa samo 4e si4ki sa 6matki, galena ruuuulz" Министър Дянков е олигофрен, защото не може да обясни как и кой ще произвежда наука.За него, науката е някакъв чип - внасяш работници, машини и инвестиции и бъркаш бетона и бизнеса лети.Ако беше дал разумно обяснение, кой например ще измери едно земетресение като двете които се случиха вчера, след като затвори БАН, можеше и да му повярвам.Обаче не би. Министър Игнатов ще призная че не е олигофрен когато разграничи "Синтез и реактивоспособност на оксидни системи" от "Молекулярна имунология" без да гледа бележки.ТОгава вече ще е готов да каже, че НБУ ще поеме ролята на БАН.И пак няма да му повярвам. Но,голямото НО. Чалга нация, няма нужда от наука. Иначе горещо подкрепям Стефан, той ще е глас в пустиня.

#3 Hermine 10.08.2010 в 14:28:02

#5 severe weather 10.08.2010 в 22:44:11

Благодаря на г-н Червенков за хубавата статия и разумния глас в масовото оплюване на БАН. Ако не беше я написал толкова скоро след пасквила на ВаГро щях да помоля редакцията на уебкафе да публикува моя коментар като право на отговор, но сега това е излишно. Хубаво би било, ако ВаГро се извини на научната общност, но това вече е прекалено наивно очакване в тази държава.

#6 collapse 11.08.2010 в 02:39:18

Не мога и аз като профан да не се включа в разискванията. Прочетох и предишната и тази статия и съм на мнение, че трябва да има реформа, а не съкращаване на бюджета в бан, защото както бе писал накой съм сигурен, че 300-400 човека ще вършат същата работа както тези 750, които са там... Гледах онзи ден по телевизията за заплатите им - един доктор или който беше най-главният там взимаше по 670 лв и то бруто. Знам за една жена в БАН, която сигурно от една година има 15 работни дни - през останалото време е в болнични и всякакви други. Разбирам, че трябват специалисти, ама с тея заплата няма кой да отиде да работи там... или има нещо друго... Четох някъде, че имало някакви лекарства (това бе тук) че имали няколко революционни открития, които ще променят живота ни, но нещо не ги виждам... Предполагам, че на която и телевизия да се обадят - ще дойдат да проверят поне - какво е това... Със средна заплата от 500 лв... тия 750 човека получават около 4,5 млн лв годишно - от 56, както казахте... значи остават 51 млн. Хайде да ми кажете къде и как ще бъдат изразходвани... И ако е вярно, че ние правим прогнозите за други страни , защо по дяволите те не плащат ?

#7 collapse 11.08.2010 в 06:18:02

Хайде сега прочетете вестниците и вижте колко взима 1 секретарка и нейният шеф в БАН - доста повече от обявените суми и вероятно не са само те така, а доста хора се водят на 2-3 -4 места в БАН и си изкарват мноооого добри пари...

#9 Скит 12.08.2010 в 08:00:42

Много добра статия - непрекъснато трябва да се казват истините защото има ОГРОМЕН натиск от интереси, които не се свенят да използват чудовищни манипулации в тази дискусия. Трябва ясно да се прави разлика между БАН като идея и традиция и това, което е БАН. Някой трябва да направи електрошок на тази (самоуправляваща се) институция защото е изпаднала в ступор и липсва воля за истинска промяна както от върха й така и от масата, която с овчедушна вярност подкрепя статуквото. Тази част от БАН-ци нямат алтернатива тъй като са изпуснали влака на собствената си кариера. Ендо типче за мислещите: дали управниците не трябвя да помислят за осигуряване на достойна алтернатива за тези, които трябва да си тръгнат. Това може да отпуши реформата.

#10 ivorad 14.08.2010 в 00:03:23

Най-доброто нещо , което може да се случи на българската наука, е БАН да бъде закрита. А после отделните институти да се създадат "на зелено" без шапки, без феодални старци и секретарките им - назначават се само доказани след атестация хора. Полезна възможност би било ползването на чужд мениджмънт, поне в началото. Само така тази клоака може да започне да се чисти....После следват десетилетия за отглеждането на нормална наука.

#12 ot4eto 14.09.2010 в 19:41:04

Напълно съм съгласен с мирогледа на автора. Проблемът е че той явно не е запознат с положението в БАН. Дълго мога да говоря, но не съм аз човека който трябва да каже нещо, а млади мои колеги, които работят там. На какви ли не истории съм се наслушал. И е точно така както казва Дянков - несменяеми старчета. Това е упрек към администрацията - не към учените.

Новините

Най-четените