Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Китайски винен тигър

Когато ЕС вдигна тарифите за ток от китайските соларни паркове по-рано тази година, Пекин заподозря дъмпинг именно заради вината Снимка: getty images
Когато ЕС вдигна тарифите за ток от китайските соларни паркове по-рано тази година, Пекин заподозря дъмпинг именно заради вината
Китайски винен тигър Снимка: getty images
Китайски винен тигър Снимка: getty images
Китайски винен тигър Снимка: Getty Images
Китайски винен тигър Снимка: getty images
Китайски винен тигър Снимка: getty images

За мнозина е новина, че Китай произвежда вино. Но това е факт, при това - Китай произвежда вино с доста голямо разнообразие по отношение на качеството.

Предисторията изобщо не е обещаваща. Преди 15 години група експерти от Пекин дегустират селекция от китайски, калифорнийски и френски вина. „Китайската продукция не може да бъде толкова зле, нали?", споглеждат се тогава дегустаторите. Отговорът обаче е ехтящо „Да".

Както се очаква, китайските вина са класирани на дъното по качество и цена. Как се преобърнаха нещата?

Изумителни резултати

Докато огромният пазар в азиатската страна продължава да е наводнен от вина с вкус на сироп за кашлица от реколта 1998, все повече производители от Китай получават одобрение на световната сцена.

Джия Бен Лан, малка изба от северната провинция Нинся, вече победи няколко известни френски вина на световна дегустация. Злите езици тогава подхвърлят, че китайските конкуренти са представили чуждо вино под свои етикет. Въпреки това, избата може да се похвали с увеличаваща се вълна от клиенти.

Миналата година уважаваният критик Джансис Робинсон заяви, че реколта „Grand Reserve" 2009 на китайците е „едно от двете най-обещаващи вина".

Надъханите китайски винари могат да погледнат и към централните части на родината си. В този край на необятен Китай, известен с минната си промишленост, сортовете на винената изба Grace могат да се похвалят с камари от международни награди и внимание от страна на критиците.

Собственик е омъжената за германец китайка Джуди Лайснер, наследила лозята от баща си на 24-годишна възраст. Тя живее в Хонконг и редовно отскача до насажденията с най-различни сортове грозде - от Мерло и Сира до Шардоне и Ризлинг, за да ги инспектира.

Нещата не започнали по лесен начин за младата жена, оказала се предприемач в почти непознат бранш. Въпреки наетия френски специалист за първата реколта, резултатът бил толкова ужасен на вкус, че Лайснер го описва като „ужас, почти бедствие".

„Имахме един милион бутилки, а продадохме едва 20 000", спомня си тя. Сега Лайснер има обратния проблем - произвежда по 2 милиона бутилки вино, които се продават до една от 2008 г. насам.

Не очаквайте първокачествено китайско вино скоро да залее вашия супермаркет

Китай има недостиг на висококачествено грозде, обяснява Джим Бойс, експерт по вина, който работи в азиатската страна. По-голямата част от винения й бранш работи със суровина от нисък глас, което означава, че гроздето не е достатъчно сладко, за да произведе интересен вкусов асортимент.

„Повече от тукашното вино е много сухо и таниново. Просто не е с много добро качество", коментира Бойс.

Фонджи Уолкър, британка с училище за винени дегустатори в Пекин, обвинява за това климатичните условия и географията на Китай: „Повечето хора смятат по подразбиране, че след като Китай е толкова голям, следователно трябва да има място, където лозята да процъфтяват, но това просто не е вярно".

Сухите райони, които иначе са подходящи за отглеждане на грозде, в Китай са изключително студени през зимата. Уолкър споделя, че някои земеделци дори заравят увивните растения в земята, за да ги предпазят от студа. Това на практика означава по-скъпо и по-малотрайно вино.

Тя предрича, че китайското вино извън родните граници ще се превърне в нещо като „готина странност", но е убедена, че Китай никога няма да бъде играч на световната сцена по отношение на висококачествените вина.

Други са по-оптимистични. Трите най-големи местни изби - Great Wall, Dynasty и Changyu - държат половината от вътрешния пазар. Бойс коментира, че конкуренцията между тях неизбежно ще ги накара да вдигнат нивото.

„По традиция китайските вина се продават на базата на хубави марки, мащабни рекламни кампании, спонсорство и куп такива работи. Но в даден момент, когато трябва да се преценява качеството, ще се окажеш притиснат от италиански, испански и чилийски вина, които не са скъпи и идват на пазара - и ти ще бъдеш принуден да се представяш по-добре", коментира Бойс.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените