На кого в Япония са му притрябвали мъже под наем?

"Учиш се като виждаш през очите на хората". "Хората, които приемат живота твърде сериозно, са тесногръди". "Ако не преживяваш нещо ново всеки ден, умираш малко по малко".

Не, това не са сентенции, извадени от профил в социалните мрежи на някоя тийнейджърка.

Това са съвсем реалните мисли на мъже на средна възраст в Япония.

Мъже, които могат да бъдат "взети" под наем. Те са добре облечени, дори леко небрежно, и на пръв поглед нямат вид на отчаяни. По нищо не приличат на така наречените "инсели" - самотните мъже на Запада, които обвиняват жените за всички свои несгоди.

Повечето са по-скоро като бохеми със свободен дух. Звучат енергично и ентусиазмът им никога не стихва. Всичко това е част от работата им като "осан" под наем. "Осан" е японската дума за мъж на средна възраст.

Мъжете под наем могат да бъдат наети за почти всичко, но ангажиментите им не включват физически контакти.

Тарифата им е равна на средното заплащане на час в страната - 1000 йени или около 9 долара. Почти всички "осан" под наем обожават работата си.

Както в повечето мегаполиси по света, така и в Токио хората предпочитат анонимността, особено като стане въпрос за желанията, нуждите и слабите им страни. Жителите на столицата копнеят за съвети от по-възрастни и по-опитни от тях, но се срамуват да се обърнат към колегата, с когото работят от години, или към чичо си, който ги помни от малки. Някой близък може и да ги съди за проблемите им.

По-лесно е да изповядаш притесненията си на някой напълно непознат, да получиш полезен съвет от него, след което той да се разкара. Е, на помощ идват "осан" под наем.

Компанията е основана от човек на име Нишимото през 2012-а. В Япония да наемеш човек под наем по този начин означава да изпиеш едно кафе с него, например, да си "изповядаш" проблемите и повече никога да не го видиш повече. А и историите, разказани пред познати, винаги могат да се превърнат в клюка, която всички знаят.

Затова има полза от мъжете под наем.

Те предлагат на клиента събеседник, който да ги изслуша търпеливо, а и самите те остават с чувството, че изпълняват дълга си към обществото. Вдъхновението за този бизнес спохожда Нишимото докато пътува в градския транспорт и чува как момичета се подиграват на мъж на средна възраст и го наричат "мръсен и миризлив".

"Осан" преди са доминирали в японското общество, но в момента изпитват затруднения да поддържат позитивен образ.

Културата и ценностите в Япония се сменят със скоростта на светлината. Нишимото не предполага, че по-възрастните мъже са изпаднали до такова положение. Затова решава да върне достойнството им.

След разгрома на Япония през Втората световна война войнствената мъжественост, според която войникът е олицетворение на мъжеството и плодовитостта, е отхвърлена. В десетилетията след войната процъфтява нов идеал за мъжественост. Мъжът на новото време е с бялата якичка, той е бизнесменът от средната класа.

Идеалът за мъж е бил такъв със стабилен доход, чист и подреден офис, улегнал, женен, с две деца.

Но дори и този стандарт се проваля. След икономическите сътресения в страната от 1989-а много мъже остават безработни и се оформя нова класа от такива, работещи на свободна практика. Нов удар върху икономиката нанасят кризата от 2008-а и аварията във Фукушима от 2011-а.

Постепенно, но сигурно, мъжете на средна възраст започват да губят културната си власт. Медиите започват да ги описват като неамбициозни, безлични и назадничави.

Този обрат обаче не означава, че жените са придобили повече власт. Институциите продължават да бъдат доминирани от мъже и да не допускат жени до високите лидерски позиции. Само че изгубеното чувство за чест у мъжете, което Нишимото е решен да възвърне, не е илюзия.

Уебсайтът му започва колебливо и има само по 45 заявки за "осан" на ден, което за мащабите на Токио е пренебрежимо малко. В останалото време Нишимото работи като стилист. В момента бизнесът му може да се похвали с 80 "осан" в 36 града на страната, включително Киото, Осака и Токушима.

Сред мъжете под наем има финансисти, инженери, брокери, застрахователи, мениджъри и учени.

Самият Нишимото се е срещал с повече от 5000 клиенти от основаването на компанията насам. Таксата за наемане е символична и е само с цел да вдъхне уважение и у клиента, и у предоставящия услугата. Наличието на заплащане е и гаранция, че "осан" ще свършат задачата си качествено.

Набирането на служители е лесно според Нишимото. Той получава по поне 10 кандидатури на седмица. Когато подбира персонала си, предпочита странно изглеждащи мъже с очевидни недостатъци. Тези, които изглеждат сякаш имат задни помисли, директно биват отхвърляни.

Мъжете с добър външен вид биха привлекли повече клиенти, но за Нишимото те са отегчителни. А и в сайта му най-популярни са приветливо изглеждащите, тези, които дават вид на добри слушатели. Разведени и такива, преминали през големи премеждия, също са предпочитани от потребителите, защото могат да разберат чуждата болка.

Ясно е, че много от клиентите преминават през психологически трудности. 70% от потребителите използват услугата за консултация и начин да поговорят с някого. Други 30% искат физическа помощ, например преместване на обемни вещи.

Когато започва, Нишимото очаква да привлече млади японски мъже, които имат нужда от съвет от някой по-възрастен с повече опит.

Младите японци така и не идват на тълпи - 8 от 10 клиенти са жени. Част от "осан" изпълняват и спешни поръчки за моментите, в които потребителят иска да говори с някого на момента. Такива са случаите на изневери, скандали, тормоз в работата.

Нишимото категорично забранява онлайн чатове и телефонни обаждания. Харесва "аналоговия" начин на комуникация и разговорите лице-в-лице. Има стриктна политика да няма никакъв физически допир между "осан" и клиентите. Създателят на услугата е категоричен - "осан" не са предвидени да изпълняват интимни прищявки.

При внимателно вглеждане в сайта на Нишимото обаче човек може да остане с различно впечатление.

Новите попълнения в екипа му биват описвани като "нови продукти", а всеки от предлаганите "осан" е представен с ръст, тегло и физически показатели. За всеки от тях е посочено какво предлага - разговор, вечеря, излизане на по питие. Нашимото също така е бивш автор на колонка за романтични и секс съвети.

Той искрено вярва, че помага на японските мъже на средна възраст да си възвърнат самочувствието. Само че много други се питат "Кой, по дяволите, би взел мъж под наем, само за да поплаче пред него?!".

Новините

Най-четените