Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Дискриминация ли е хората с наднормено тегло да плащат за две места в самолета

Американка настоява за промяна в политиките за plus size пътниците Снимка: iStock
Американка настоява за промяна в политиките за plus size пътниците

Авиокомпаниите тепърва ще се сблъскват с един парадокс - все по-масови пътувания на фона на все по-голяма маса на пътуващите.

В опит да осигури по-достъпни цени на билетите, индустрията прави всичко възможно, за да намали разходите си и да качи повече хора на борда. В резултат, освен всичко друго, намалява и средният размер на седалките за пасажерите и мястото, с което те разполагат.

В последните 2 десетилетия средната широчина на седалките в самолетите е намаляла от 47 на 43 см.

За същото време обаче броят на хората с наднормено тегло - и потенциални пътници, е нараснал, и вече представлява близо 40 на сто от населението на планетата. Прогнозите са до 2035 г. половината от хората по света да са с тегло над нормата.

Plus size пътниците често изпитват дискомфорт и дискриминация, когато летят, припомня американката Джейлин Чейни, инфлуенсър и експерт по пътуването за хора с наднормено тегло, с каквото е самата тя. Чейни е автор на петиция към Федералната авиационна администрация на САЩ, с която настоява институцията да задължи всички авиокомпании да въведат подробни политики за plus size пътници.

В момента общи стандарти няма - както в САЩ, така и в Европа. Всеки превозвач има собствени правила за пътници с наднормено тегло, а някои компании дори нямат никакви. Доста от компаниите изискват от хората, които не могат да се поберат в една седалка да си купят и съседното място, като някои от тях предлагат отстъпка от цената на втората седалка или дори връщат парите за нея, стига на борда да има незаети места.

Отделно всички самолети разполагат с удължители за предпазни колани, които се осигуряват на хората, които не могат да се поберат в стандартните.

Не е особено ясно обаче как пътникът преценява дали има нужда от допълнително място, особено ако за пръв път се качва при този превозвач или в съответния вид самолет. Някои компании не указват никакви изисквания, други уточняват, че второ място се налага, ако човекът не може да спусне подлакътниците на седалката си.

Макар и малко, има авиолинии, които не изискват от клиентите да си плащат за второто място, дори и да се налага да ползват такова - например така е по закон при вътрешните полети в Канада.

Летенето трябва да е комфортно и достъпно за всеки, независимо от размера му, смята обаче Джейлин Чейни. Тя дава пример със себе си и партньора ѝ, който също е с наднормено тегло. Годеникът ѝ е бил обект на "омразни коментари, неодобрителни погледи и дори отказ да сядат до него".

Джейлин пък се оплаква как е била принудена да заеме само едно място със застопорени подлакътници, което довело до болка и натъртвания.

"Това лошо отношение към plus size пътниците е неприемливо и сочи, че има спешна нужда от по-добри политики, които да пазят достойнството и правата всички пътници, независимо от размера им", пише инфлуенсърката в петицията, която е подписана от близо 18 000 души.

Според Чейни едно от правилата в подобни политики е допълнителна безплатна седалка или дори седалки за клиенти, които изискват повече място. Освен това, ако пътник стигне до там да си купи допълнително място, трябва сумата да му бъде възстановена. Тя отбелязва, че това ще осигури комфортно и безопасно пътуване не само за хората с наднормено тегло, а и за тези около тях.

Инфлуенсърката смята и че авиокомпаниите трябва да създадат ясни правила и процедури, които да са достъпно и лесно описани - от осигуряването на допълнително място до процеса на чекиране, бординг и по време на полета.

Тя изтъква, че за хората с наднормено тегло трябва да има осигурено и приоритетно качване на самолета - както е с деца и хора с увреждания, тъй като те имат нужда от повече време и място, за да стигнат до местата си. Трябва да се осигурят и по-големи тоалетни и удължители за колани.

Чейни дори препоръчва да се обмисли да се изиска всички нови самолети да имат специална секция, която да е запазена за клиенти с по-голям размер и със съответните по-широки седалки.

Според нея настоящите изисквания на авиокомпаниите, които налагат купуване на второ място, са дискриминационни. "Хората с по-малки тела плащат един билет, за да стигнат до дестинацията си. А ние трябва да платим два, въпреки че получаваме същото преживяване", пояснява тя пред Си Ен Ен.

Реакцията на подобно искане от страна на хора, които нямат проблем с размера на седалките, е предвидима. Особено при положение, че простата математика сочи, че ако един пътник ползва две седалки, а плаща една, цената на втората е логично да се разпредели върху всички пътници.

Затова и Чейни споделя, че макар и повечето отзиви за петицията ѝ да се позитивни, се е сблъскала и с обиди и дори смъртни заплахи.

От другата страна на Атлантика британката Кърсти Лиан също има сайт за съвети за пътуване за хора с наднормено тегло.

През 2022 г. тя пусна в TikTok видео за проблемите си при пътуване с Ryanair, което набра огромна популярност и купища негативни коментари. Кърсти показа, че едва се побира на мястото си, не може да пусне масичката пред себе си и тоалетната е толкова тясна, че няма как да я използва.

Реакцията на част от хората беше: "Скъпа, вината не е на авиокомпанията", "Това трябва да е огромна червена лампа", "Има само един човек, когото да виниш".

Според канадския защитник на правата на пътниците Габор Лукач практиката да се таксуват по-големите пътници с две места е проблем, който касае човешките права.

"Да си с голям размер не е избор, както много хора погрешно смятат. За съжаление има много негативно внимание и предразсъдъци, но това не е като някой да се е събудил сутринта и да е решил, че ще е голям", казва той пред Си Ен Ен.

Лукач смята, че през призмата на човешките права не е оправдано тези хора да се таксуват двойно. Той посочва и че авиокомпаниите не дават отстъпки на хората с по-ниско тегло и дори на децата, въпреки че за тях се ползва по-малко гориво.

Проблемът с големината на седалките и мястото за пътниците в самолетите не касае единствено хората с наднормено тегло, но и по-високите, и може да представлява риск и за образуване на тромби и други медицински проблеми заради малкото място, в което трябва да се стои часове наред.

"Освен това ние не сме добитък. Очакваме, когато се качим на самолет, да се отнасят към нас с приемливо ниво на уважение", смята правозащитникът.

Рано или късно ще се наложи - авиокомпаниите няма как да останат достъпни само за хора без особени проблеми с теглото, при положение, че скоро това ще са само половината от потенциалните им клиенти.

 

Най-четените