Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Не бих дошъл тук": Осло пусна (може би) най-яката туристическа реклама

Клипът е свеж и пълен със северен хумор, прикрит като антиреклама Снимка: iStock
Клипът е свеж и пълен със северен хумор, прикрит като антиреклама

"Не бих дошъл тук".

"Това изобщо голям град ли е?".

Това са репликите на главния герой от туристическа реклама на Осло. Той се казва Халфдан, живее в столицата на Норвегия и, поне на пръв поглед, се оплаква от града.

Рекламата е свежа, различна от стандартните клишета в жанра и добре издържана в скандинавския стил на самоирония и доста оригинално чувство за хумор.

Клипът е част от кампанията на Visit Oslo - официалната организация на града за туристически маркетинг.

В него градът е представен през погледа на човек, който живее в него и недоволства, че Осло не е като други места. И така представя "недостатъците" на столицата, които всъщност са предимства и я отличават от други дестинации.

"Не разбирам защо хората плуват насред града. Отвратително е", казва Халфдан, застанал край фиорда на Осло, който стига точно до централната част на града. Фиордът е една от забележителностите на столицата на северната страна и действително през лятото човек може да плува в него, както и да плава.

На заден фон се вижда прочутата сграда на Националната опера в Осло.

"Не бих дошъл тук, това изобщо голям град ли е", недоволства героят, седнал на тревата в парк - още нещо, характерно за цяла Норвегия и Осло - близостта с природата, която в тази страна е и изключително красива и разнообразна.

Осло действително изобщо не е голям град - населението му е под 700 000 души, и е доста спокойно място с малка централна част.

Точно тази идилична атмосфера на по-компактен, дори провинциален град, далеч от лудницата, бързите обороти и блясъка на мегаполисите е и това, с което градът се опитва да привлече посетители.

Осло е малък и спокоен град. Снимка: iStock
Осло е малък и спокоен град.

Затова и Халфдан продължава да се оплаква: "Всичко е толкова достъпно, няма ексклузивност", "Били ли сте в Истанбул? Осло е повече като село", "Ходиш си и си казваш - я, ето го министър-председателя, на следващия ъгъл - о, ето го и краля", "Можеш да прекосиш града пеша за 30 минути - опитайте го в Ню Йорк или Париж".

Културата е представена чрез мрънкането на местния, че за музей дори не чакаш на опашка, докато на заден фон се изреждат "Писъкът" на Едвард Мунк ("Не е точно "Мона Лиза") и скулптури на Густав Вигеланд.

Всъщност за една от най-прочутите галерии на Осло не просто не се чака на опашка, но тя е и напълно безплатна. Това е паркът "Вигеланд" - част от обширната градска градина Фрогнер, където са изложени 200 от скулпторите му.

Храната също е представена като достъпна и без нужда от резервации и опашки.

"Не се очаква да е лесно", казва мъжът в края на рекламата, а публиката остава се усещане, че Осло е място, където никой не се взема на прекалено сериозно, всеки е добре дошъл и ще се чувства като у дома си. Място за хора, които търсят активна почивка, искат да видят и усетят нещо различно в един различен град.

Не е чудно, че подобен подход има сериозен успех - за седмица видеото има няколко милиона гледания в X, и над 380 000 в Youtube.

"Пуснахме рекламата с малко пеперуди в стомаха, защото показваме доста суховатото северно чувство на хумор и не бяхме сигурни дали хората ще го разберат. Определено не очаквахме да стане толкова популярна", коментира директорът на маркетинга на Visit Oslo Анне-Сигне Фагерен, цитирана от "Индипендънт.

Разбрали са го - потребители в социалните мрежи оценяват високо саркастичния подход и обявяват клипа за може би най-добрата туристическа реклама, правена някога.

Това не е първата шеговита скандинавска реклама извън рамката. Швеция например се рекламира през 2023 г. с кампания, в която обяснява, че не е Швейцария. Исландия пък се майтапеше с Марк Зукърбърг, а забавният клип "Най-трудната караоке песен на света" с исландски думи е гледан 15 млн. пъти в Youtube.

Рекламата на Осло премълчава само едно - това е изключително скъпата столица на изключително скъпа държава. Но пътуване в Норвегия си струва всяка крона.







 

Най-четените