Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Норвегия - в страната на е-колите ще чистят и планинските пътища със снегорини на ток

Страната проведе успешни тестове в проход с едни от най-суровите условия(снимката е илюстративна) Снимка: iStock
Страната проведе успешни тестове в проход с едни от най-суровите условия(снимката е илюстративна)

Хардангервида е огромно планинско плато, през което минава един от най-живописните пътища на Норвегия. Водопади, глетчери, езера и дори стада северни елени - гледките от пътя са изключителни.

Далеч не всички шофират оттам, за да се насладят на природните красоти - Национален път 7 е една от основните връзки между столицата Осло и вторият по големина град в страната Берген.

Това налага той да е отворен целогодишно, въпреки че маршрутът стига до над 1200 метра надморска височина, а Хардангервида е известно като място с непредвидими и бързо променящи се условия - силен вятър, сняг, лед и резки промени в условията.

Логично там се намира и най-дългият и изискващ добра поддръжка планински проход в Южна Норвегия - дълга 41 км отсечка с най-висока точка 1250 метра. Районът е известен със силните ветрове и тежки условия - до степен, че регулярно се налага колите да спират и изчакват, за да бъдат преведени с конвой, воден от снегорин.

Именно на това място Норвежката администрация за обществените пътища тества няколко месеца електрически снегорин. И твърди, че машината е преминала успешно през изпитанията.

Освен с неземната си красота и още по-неземните цени, Норвегия е известна и като страната с най-много електрически коли на глава от населението, като този тип автомобили вече са повече като брой, отколкото тези с двигатели с вътрешно горене. Затова и изглежда напълно логично именно там властите да опитват да сменят снегорините на дизел с машини на ток и да намалят емисиите и при дейности като зимна поддръжка на пътищата.

••• Как Норвегия стимулира гражданите си да карат EV:

"Електрическият камион работи също толкова добре, колкото и такъв на дизел, когато чисти сняг", уверява в края на тестовия период пред обществената телевизия NRK Като Льокен, директор по операциите и поддръжката в пътната администрация.

Целта на проекта и тестовете на толкова изискващ проход целят да се оцени възможността снегорини с батерии да се използват по-широко в Норвегия - ако те се представят добре в планините, значи ще се представят добре навсякъде.

Снегоринът е Scania 45 R и е тестван от януари до април 2025 г. Самата машина е с нетен капацитет на батерията от 468 киловатчаса. При зареждане на ултрабърза станция - с мощност от 300 киловата - са нужни 1 час и 20 минути за пълна батерия.

С нея пробегът на снегорина е около 208 км при зимни условия.

До момента опитът е добър. Макар че зимата в страната е била по-мека, с по-малко сняг, обратната връзка от шофьорите е положителна, пояснява мениджърът на компания, която се занимава с поддръжката на обществени пътища в Норвегия - Presis Vegdrift.

"Зелени заедно"......е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Отговорът на основния въпрос - колко издържа батерията на енергоемкия снегорин, зависи от условията и количеството паднал сняг. Е-машината е тествана два пъти в най-тежките зимни бури, а един от двамата водачи, които са я управлявали, казва, че няма разлика с обикновен снегорин. "Управлява се по същия начин, но е по-приятно, удобно и напълно тихо. Много съм доволен от камиона", казва Шартан Ейде-Фредриксен.

Все пак не е чак толкова лесно. Операциите с електрически снегорин изискват повече планиране. Водачът и компанията за снегопочистване трябва да отчитат каква отсечка ще се чисти и съответно на кой етап трябва батерията да се зареди отново. Особено като се има предвид, че за момента в тествания участък има само една зарядна станция.

Това е вторият път, когато в Норвегия се тества електрически снегорин в планински условия през зимата.

Преди година в планините Дуврефйел в централната част на страната за пръв път беше използван електрически снегорин в планински проход. Тестът показа, че студът няма съществено влияние върху капацитета на батерията.

Тогава беше използвана машина с огромен капацитет на батерията - 1000 киловата- на швейцарската Desighwerk Technologies.

В планините например след 9 часа работа и при лек, и при обилен сняг, при ниски температура и вятър, батерията на машината с тегло малко под 23 тона е падала до 28%, а консумацията на ток е била средно 182 киловатчаса на 100 км.

С този камион са правени тестове и в участък извън планините - по пътя от Осло за Тронхайм, както и на затрупано със сняг летище, включително при температури от минус 32 градуса, силен вятър, тежък снеговалеж, компактен сняг до 60 см и сериозен наклон. При тези условия разходът на енергия стига впечатляващите 800 киловата на 100 км.

Оказва се, че батерията машината се справя изненадващо добре - издържа до 9 часа и се зарежда без проблеми въпреки температурите под нулата.

Тестовете тази зима обаче са по по-дълъг и по-тежък пътен участък. Той показва и предизвикателства, свързани със зареждането на батерията.

На станцията на прохода Хардангервида камионът би трябвало да може да получи 375 киловата ток, но реалните тестове са показали, че връзката между машината и зарядното не работи според очакванията за максимална мощност и камионът е зареждал на 250 киловата.

Предварителният анализ сочи, че когато е на режим за смесена употреба - избутване на сняг, заглаждане и разпръскване, камионът използва средно 2,02 киловатчаса енергия на километър. Това позволява обсег от 208 км и време за шофиране от 6,5 часа. 30-минутно зареждане с мощност от 300 киловата осигурява ток за 74 км, или още 2 часа работа.

••• През Хардангервида може да се мине и с влак:

От началото на тестовия период през януари до края на зимата снегоринът е изминал над 7000 км по платото Хардангервида, а предварителните данни сочат, че и обсегът, и времето, което е издържала батерията, подобряват първоначално очакваните.

Тук също консумацията на ток варира значително според операциите, които изпълнява машината и според вида сняг, с който работи. Тези тестове обаче също показват, че студът не се отразява значително на работата на батерията.

Това далеч не са единствените "зелени" машини за поддръжка на пътя в Норвегия. Местната пътна администрация има договори с изпълнители за общо 12 електрически зимни камиони и 15 на биогаз. Повечето се използват в градски и равнинни райони.

Оттам обаче смятат, че е-снегорините могат да станат по-голяма част от зимното почистване в следващите 2 до 5 години.

В планините все още се използват камиони на дизел, но в дългосрочен план от пътната администрация ще изискват от операторите да работят с електрически снегорини, пояснява Като Льокен. Именно затова от администрацията първо искат да се уверят, че технологията действително работи.

-------

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на Кауфланд България, UniCredit Bulbank, BILLA България, ЕнЕфект.
Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените