Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Преносимите батерии в самолетите и къде имаме право да ги държим

Заради риска от пожар те са забранени в чекирания багаж Снимка: iStock
Заради риска от пожар те са забранени в чекирания багаж

Носите ли преносима батерия, или т.нар. power bank, когато пътувате? Вероятно да - да останеш с угаснал телефон, часовник или която и да било от любимите си джаджи на ваканция или почивка е крайно неприятно.

Но знаете ли как да пренасяте безопасно преносима батерия в самолет?

Тези батерии крият рискове от пожари и трябва да се съхраняват по определен начин, за които авиолиниите имат и своите изисквания.

Поредното доказателство за това е инцидент със самолет на корейската Air Busan. В края на януари на борда избухна пожар, малко преди машината да излети от летището в Бусан.

••• Къде е най-добре да се седне при полет - вижте тук:

Разследването показа, че най-вероятно причината е именно преносима батерия, оставена в багажното отделение на пътническата кабина. Смята се, че изолацията на батерията е била повредена.

Това не е нещо необичайно - известно е, че литиево-йонните батерии в телефоните и лаптопите, както и джаджи като преносимите батерии могат да правят късо съединение при повреда или производствени пропуски. В резултат устройствата димят, затоплят се или направо се възпламеняват.

Което е и причината на доста полети вече част от инструкциите за безопасност да включват и напътствия пътниците да се свържат с кабинния екипаж, ако телефоните им започнат да димят или станат прекалено топли.

Засега не е ясна причината за повредата на батерията в случая с корейския самолет, но авиолиниите са наясно с риска и отдавна не позволяват да се оставят преносими батерии в чекирания багаж.

Изискванията на Международната асоциация за въздушен транспорт са допълнителните батерии и електронните цигари да се внасят единствено в ръчния багаж и авиолиниите ги спазват.

Допълнителни батерии не може да се пренасят с чекирания багаж. Снимка: iStock
Допълнителни батерии не може да се пренасят с чекирания багаж.

В Корея на правителствено ниво наскоро бяха въведени и допълнителни рестрикции. От 1 март на пътниците, които летят с местни авиокомпании, вече е забранено да държат портативни батерии и електронни цигари и в ръчния багаж, който се оставя в багажните отделения над седалките.

Така пътниците ще трябва да държат своя power bank при себе си - в джоба на седалката пред тях, което предполага, че евентуално прегряване или възпламеняване да бъдат забелязани по-бързо.

Забранено е и по време на полет батериите да се зареждат на USB портовете в пътническия салон.

За да се избягва контакт с други метали, изходите на батериите трябва да покрити с изолираща лента или да се държат в предпазна торбичка - платнена или пластмасова.

В Азия подобни стъпки предприемат и други превозвачи, които също вече не разрешават използването на портативни батерии в самолета.

В Европа също има доста рестрикции по отношение на допълнителните банки с ток.

Според Европейската агенция по авиационна безопасност допълнителните литиево-йонни батерии и преносимите батерии винаги трябва да се пренасят в ръчния багаж и никога да не се оставят в чекирания.

Освен това те трябва да са опаковани така че да се предотврати късо съединение, да не се зареждат на борда или да зареждат други устройства.

А ето какво гласят и правилата на отделните големи авиокомпании, които имат полети от и до България:

  • При полетите на Ryanair...

Допустимо е да се ползват умни раници като ръчен багаж, т.е. ръчният багаж да е умен куфар или раница, които имат литиево-йонна батерия и от тях може да се зареждат устройства. При поставянето на куфара в багажното отделение над седалките обаче от него трябва да се извади батерията и тя да остане при пътника.

••• Превозвачът няма допълнителни такси за преносими батерии, за разлика от какво ли още не друго:

Ако умният куфар се чекира, от него трябва пак да се извади батерията и пътникът да си я носи в пътническия салон. Допълнителните батерии също са забранени в чекирания багаж.

Няма изрични указания за допълнителни батерии при ръчния багаж, което означава, че те могат да се вкарват в пътническия салон. Уточнява се само, че там един човек може да вземе до 15 електронни устройства и до 20 литиево-йонни батерии.

При Wizz Air също не се разрешават допълнителни батерии в чекиран багаж. Те могат да се внасят на борда с ръчния багаж и трябва да са защитени с опаковка или лепенка на изхода, така че да се предотврати късо съединение.

Батериите не могат да са по-мощни от 100 ватчаса. При такива с мощност от 100 до 160 ватчаса се изисква одобрение от авиокомпанията.

Не се уточнява, че батериите трябва да са изрично при пътника, което означава, че е възможно да останат в багажното над седалките.

Подобни са изискванията на Lufthansa. Преносимите батерии не може да се пренасят в чекиран багаж, но са разрешени за ръчния. За мощност над 100 ватчаса се изисква разрешение. Изходите трябва да са изолирани - с лепенка или батерията е опакована.

Зареждането им не е разрешено на борда.

Turkish Airlines също разрешава батерии до 100 ватчаса, които могат да се носят или от самия пътник, или да се сложат в ръчния багаж, но не и в чекирания. Идентични са и правилата на Air France и British Airways.

••• За една от най-недоблюбваните забрани в самолетите прочетете тук:

Националният превозвач "България еър" не посочва на сайта си каквито и да било изисквания по отношение на батериите, но предвид общата забрана, би трябвало те да не могат да се пренасят в багажа, който отива в карго отделението.

Тоест засега в Европа все още няма изисквания допълнителните батерии да се държат под директен надзор от пътниците. Но това може да се промени.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените