Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Сякаш гледам непослушни деца" - стюардеси разказват за инцидентите си във въздуха

Проблемът с недисциплинираните пътници става все по-належащ през 2021 г. Снимка: iStock
Проблемът с недисциплинираните пътници става все по-належащ през 2021 г.

Преди работата като стюардеса дава на Митра Амирзаде възможността да опознава света, като я отвежда от родната ѝ Флорида до дестинации като Кения, Франция и Испания. Но с разпространението на пандемията плюсовете за Амирзаде намаляват.

В момента тя изпълнява само полети в рамките на САЩ и работата ѝ включва не само ежедневния страх да не се зарази с коронавирус, но и справянето с недисциплинирани пътници, които за последните месеци са се увеличили в пъти.

"Сякаш гледам непослушни деца - нещо, което никога не съм искала да правя", заявява Митра.

Пред "Си Ен Ен" стюардесата признава, че понякога малките пасажери са далеч по-послушни от възрастните им спътници. Тя допълва, че това лято непокорното поведение сред пътниците е достигнало нови висоти. По време на един полет пасажер така силно ударил стюардеса, че ѝ избил два зъба.

Също така се разпространяват видеозаписи с пътник, който е прикован към мястото си с изолирбанд, след като няколко пъти ударил и още няколко пъти се опитал да опипа стюардесите от полета си.

Федералната авиационна администрация (ФАА) съобщава, че до момента за 2021 г. са издадени повече от един милион долара глоби за непристойно поведение на пасажери. Стюардесите от своя страна признават, че стресът все повече взима превес и им вреди сериозно.

Сюзан Кар, колежка на Амирзаде, споделя, че преди подобни инциденти са били изключение, а не правило. В момента тя се качва на борда, подготвена поне един пътник да е агресивно настроен.

"Екипажът ни е изтощен и физически, и емоционално", признава откровено Кар.

Амирзаде е съгласна и казва, че стюардесите са на ръба на силите си напоследък. Те са преминали през притесненията за здравето си заради вируса, след това през опасения за работните си места, но сега се страхуват за себе си по един съвсем различен начин.

Преди пандемията проблемът с недисциплинираните пътници става все по-належащ и в периода 2012-1015 г. инцидентите започват да зачестяват дотолкова, че има цели конференции, посветени на темата. Увеличението се дължи на все по-пренаселените полети и на засилените проверки за сигурност, които често провокират агресия.

През 2019 г. специалисти стигат до извода, че намаляването на личното пространство по време на полет е силно свързано и до голяма степен виновно за притеснителното поведение и нарастването на инцидентите на борда.

Като допринасящ фактор често се цитира употребата на алкохол - пътниците често пият на летището и се качват в самолета, без екипажът да подозира колко са изпили, докато чакат. Когато алкохолът окаже влиянието си, самолетът вече е на 9000 метра височина и е твърде късно.

И въпреки това е трудно да се определи дали пътниците наистина са станали по-непокорни, защото не всяка авиокомпания води подобна статистика.

Има предположения, че в последните години инцидентите се усещат като по-чести заради социалните мрежи, в които видеата с непокорни пътници се разпространяват мълниеносно. През 2021 г. обаче е сигурно, че неприятностите на борда се увеличават. За цялата 2019 г. ФАА води 146 разследвания, а до септември 2021 г. този брой вече е 727.

Коронавирусът изглежда изостря вече съществуващ проблем, но до безпрецедентна степен. Амирзаде си спомня спокойните полети от пролетта на 2020 г., когато хората ги е било твърде страх дори да погледнат към спътниците си, камо ли да влязат в конфликт с тях.

До лятото на миналата година американските полети отново са възобновени, а с тях и съобщенията за инциденти по време на полет. Маските, които са наложени като задължителни от повечето авиокомпании, се превръщат в болезнена тема за някои пътуващи.

А през последните месеци непокорното поведение достига и нови висоти.

Всеки следващ инцидент става още малко по-екстремен от предишния, казва Амирзаде и допълва, че се случват неща, които миналата година дори не е могла да си представи. Като стюардеса тя преди не е можела да си помисли за ситуация, която изисква пасажерът да бъде буквално залепен за седалката си, а през последните няколко месеца това се случва неведнъж.

Според проучване на ФАА от юли тази година от 5000 анкетирани стюардеси 85 на сто заявяват, че са имали работа с недисциплинирани пътници през тази година. Те са използвали сексистки език, хомофобски нападки, а 17 на сто съобщават и за физически атаки.

Много от инцидентите са свързани с носенето на маски, като стюардесите споделят, че това е проблем през цялата пандемия. В началото екипажът проявява разбиране, но след година и половина в тази ситуация емпатията се изчерпва. Кар уточнява, че понякога въпросът за носенето на маски започва да се разглежда като политическа позиция.

Амиразде посочва, че понякога пътниците свалят маската, за да се хранят, и повече не я слагат, и затова смята, че в настоящия момент не бива да се сервира алкохол на борда.

При някои авиолинии пък именно липсата на алкохол се оказва повод за започване на скандал.

В такива случаи пасажерите имат чувството, че по право им се полага да изпият едно-две питиета и наистина се разстройват, когато разбират, че няма как. За други пътници пътуването по време на коронавирус може да се окаже по-стресиращо и тревожността спомага за вдигането броя на инцидентите.

Амиразде припомня обаче, че именно стюардесите са тези, които са тренирани да реагират в спешни ситуации.

"Ние ще сме хората, които ще ви направят сърдечен масаж или ще загасят пожар, но няма да го направим, ако сме твърде заети да спорим за маските ви", казва тя в заключение.

Най-четените