Търсенето и дебненето на по-добри цени на полети не е само въпрос на пестене на пари. "Удрянето" на джакпот или поне постигането на няколко или десетки евро по-ниска цена е въпрос и на чест и принцип.
Защото играта на надхитряне с авиокомпаниите и усещането за малка победа са част от пътуването и имат дори пристрастяващ ефект.
Можем ли обаче наистина да надхитрим системата, използвайки куп популярни трикове за търсене на билети - например да изчистим историята на търсене в търсачката си, да използваме друг браузър или да влезем от друг акаунта или инкогнито?
Доста хора смятат, че има подобни уловки - търсят полет, излизат от адреса, а след като влязат отново, има разлика - обикновено нагоре.
И битува вярването, че авиолиниите и сайтовете за резервации следят търсенията и според тях вдигат цените.
Затова и се известни редица съвети срещу "актуализация" на цените - да си махнеш бисквитките, да минеш на друг браузър, да търсиш не през акаунта си - различни варианти да "скриеш" предишен интерес към съответните билети, за да не провокира той ответни по-високи цени.
••• Ето един елементарен трик да спестим 70 долара:
Мит ли е това или действително има нещо такова?
Според потърсените от популярния сайт на пътувания Travel+Leisure експерти това са градски легенди, а зад постоянните промени в цените на билетите стоят съвсем други фактори.
"Често се среща погрешното схващане, че повтарянето на едно и също поведение на търсене ще доведе не просто до различен, но и до по-висок резултат", казва Кати Настро, експерт в платформата Going, която следи цените на полетите и помага на пътуващите, като ги уведомява при проявата на добри сделки.
Според нея няма достоверни данни, които да предполагат, че повтарящото се търсене се следи, и оттам идват манипулации с по-високи цени.
Тя прави стотици търсения дневно и хиляди седмично, и то от години, но още не се е сблъскала с митичния модел, в който някои се кълнат.
Основателят на платформата, където тя работи, дори повторил едно и също търсене 100 пъти в рамките на час, за да види дали цената няма да тръгне нагоре. Но това не се случило.
Има обаче нещо далеч по-логично - цените се променят, но благодарение на логиката на пазара, а не на дигитално следене.
"Цените на билетите се променят постоянно и се ъпдейтват сред различни доставчици на данни, дори всяка секунда. И всеки ден системите ни обработват огромен брой възможни комбинации билети за пътувания из цял свят", казва София Лин, директор на продуктовия мениджмънт на пътуванията в Google Search.

Тоест, хората виждат как пазарът се движи в реално време.
"Има масово схващане, че цените на полетите скачат колкото повече търсиш даден маршрут, но няма доказателства, че повтарянето на търсенето само по себе си директно води до ръст на цената", смята и Джеси Нюгартен от сайта за пътувания Dollar Flight Club. Той обяснява, че всъщност туристите често наблюдават комбинация от естествени промени в цените и кеширани данни, които могат да създадат илюзията за промени в цените.
Това показа и нашето базово търсене.
В рамките на няколко минути проверихме цената на случаен полет с една от нискотарифните авиокомпании. Избрахме пътуване от София до Мадрид и обратно, и проверихме цената за едни и същи дати в приложението на превозвача, в сайта му през личен акаунт, през служебен, през два различни браузъра и през сайт за търсене и резервации на билети.
Цената беше една и съща, като само в сайта за търсене беше с 2 евро по-ниска.
Час и половина по-късно проверихме отново по всички горни начини и разлика нямаше.
А малко след това цената падна на всички места с 1 евро, освен в сайта за търсене на полети, където беше поскъпнала - пак с 1 евро.
Опитахме дори и нещо друго - чрез VPN сменихме локацията си и проверихме същите полети, но все едно искаме да резервираме от Мадрид, а не от София. Разликата беше само 1 евро в цената на общо двата полета - както и през сайта на превозвача, така и през сайта за търсене за билети.
••• За тук трудно ще попаднете на супер оферти, но пък повечето похарчени пари си струват:
Затова нека видим как се формират цените на самолетните билети и защо все пак се стига до флуктуации.
Авиокомпаниите използват динамични алгоритми, които постоянно преизчисляват цени, основани на сменящи се променливи. Цената на един билет се определя от фактори като налични места, тенденции за резервации, време за излитане, цени при конкуренцията и фактори като времето и цените на горивата. Всичко това се калкулира и варира в реално време.
Тоест, когато една цена се окаже различна след часове или дни, това е резултат от флуктуации, спрямо които превозвачите се нагаждат, а не защото даден пътник я търси за пети път.
Така че, накратко - не, няма да постигнете по-ниска цена с друг браузър, акаунт, премахване на бисквитките или изчистване на историята на търсене.
По-добре чакайте добрите стари отстъпки или пък се абонирайте за алърти в някой от десетките сайтове за резервации и търсене на билети.