Туристически такси има на доста места по света - дори може да сте били на такова, но просто не сте разбрали, че давате пари за допълнителния налог - при плащането на нощувки в хотел, при резервацията на екскурзия или заедно с пакет от други услуги.
Данък има дори в България - върху нощувките в хотели. Той е минимален и според категорията хотел варира от стотинки до 3 лв.
Така е и в редица други държави - често данъкът е минимален (според местните стандарти), но има и доста солени такси. Целта им също е разнообразна - в някои случаи това са просто допълнителни приходи към бюджетите на страните или съответните населени места, в други е целево набиране на средства за поддържане на паметници, почистване или проекти за опазването на околната среда. Част от средствата се инвестират в самия туризъм и промоцията на съответните дестинации.
На все повече места обаче такси се въвеждат в опит да се ограничи туристическият поток или поне да се финансира справянето с последиците, както и да се компенсират ефекти на промените в климата.
Доста авангардна е последната идея от Севиля в Испания. Местните власти там наскоро обявиха, че планират да затворят популярния площад Plaza de Espana, а туристите да плащат такса, ако искат достъп до него. Парите ще отидат за опазване на мястото и подсигуряване на безопасността.
От кметството мотивираха евентуалната мярка с последиците от прекомерния туристически поток в популярния град в Андалусия - липсващи плочки, повредени фасади на сградите и куп улични търговци.

Един от символите на застрашен заради прекомерния туризъм град - Венеция, е напът най-накрая да въведе дълго отлаганата такса от 5 евро за дневни посетители. Налагането ѝ ще започне пилотно и ще е дължима за влизане в историческата част на града. За целта ще е нужен QR код, който се издава след онлайн плащане на таксата.
Засега нововъдението ще важи за дни на пикови посещения в периода от април до средата на юли, и в часовия диапазон от 8:30 сутринта до 16 следобед.
Целта на таксата за вход не са допълнителни приходи за града, а опит да се регулира огромният поток от посетители, две трети от които не остават за нощувки и в голямата си част са от круизни кораби.
Хората, които наемат хотел в града - както и навсякъде в Италия, така или иначе също плащат такса за всяка нощувка и тя е между 1 и 5 евро.
Барселона, друг задъхващ се от прекомерния туризъм град, отдавна увеличи отдавна въведените такси за туристи. Там те са две - регионална и градска, и се дължат за нощувка, но се облагат и посетители от круизни кораби, които прекарват повече от 12 часа в испанския град.
От 1 април градската такса ще поскъпне до 3,25 евро. Ако добавим към това и дължимото за региона, то налогът за една нощ в Барселона ще е от 5,50 до 6,75 евро според мястото за настаняване.

Обяснението на местните власти е, че вече търсят не масов, а качествен туризъм. Парите пък отиват за подобрение на градската инфраструктура - пътища, автобусен транспорт и ескалатори.
В Испания такси за нощувки има и във Валенсия - от 50 евроцента до 2 евро, и на Балеарските острови, където в най-натоварения сезон налогът може да е 4 евро.
От февруари такса "вход" е в сила и за индонезийския Бали. Тя е 150 000 рупии, или около 9,60 долара, и цели да съхрани околната среда и културата на острова. Също изключително посещаван, Бали от години има проблеми с поведението на туристи, които не зачитат местните обичаи и се държат неуважително.
Губернаторът на Хавай пък предложи 25 долара "климатична такса" за всеки турист. С очакваните около 68 млн. долара приходи годишно ще се финансира околната среда на архипелага, който пострада жестоко от горски пожари през 2023 г.
От 2024 г. подобен налог - "такса за устойчивост на климатични кризи", има и в Гърция.
Той е от 1,50 до 10 евро на нощувка във висок сезон и също цели опазване на туристическите места от последиците от климатичните промени и за възстановяване след горски пожари и наводнения. С налагането му беше отменен обичайният туристически данък, но новият е по-висок.

Такса за влизане от 10 лири въвежда и Великобритания в края на 2024 г. Тя ще е с валидност 2 години и касае страните, за които не се изисква виза, т.е. и тези от Европейския съюз. Таксата е част от електронна авторизация за пътуване, която ще се изисква преди влизане в страната.
Самият Европейски съюз също въвежда налог за влизане от страни, които не са част от ЕС или Шенген, включително САЩ и Великобритания. Тя ще е 7 евро и ще е в сила от 2025 г.
Пътуващите отдавна плащат допълнително под една или друга форма в още редица страни. Самите туристически визи също са форма на таксуване, но и без тях такова има и в Австрия, Белгия, Хърватска, Чехия, Франция, Германия, Нидерландия, Унгария, Португалия, Швейцария, Словения, Япония и т.н.
Но може би най-известен в това отношение е Бутан - никъде другаде няма толкова висок туристически данък.
След пандемията той беше увеличен до невероятните 200 долара на ден.
Нарича се такса "устойчиво развитие" и цели да държи извън границите на малката хималайска страна масовия, нискобюджетен туризъм и влиянието му върху културата и природата.
Заради прекалено малкото желаещи да плащат толкова висок налог обаче Бутан обяви през 2023 г. временна промоция - 100 долара на ден. Тя ще важи до края на август 2027 г.

Далеч не всички пътуващи смятат за редно да дават допълнително пари, тъй като така или иначе имат принос към местните икономики.
Има обаче и друга гледна точка - тълпите чужденци не плащат за развитието и поддръжката на местата, които посещават - местните са тези, които поемат тежестта за почистването на боклуците и разрухата след тълпите.
"Туристическата индустрия ползва наготово обществената сфера, какъв е доводът посетителите да не допринасят?", коментира пред "Би Би Си" Харолд Гудуин от Института по мениджмънт на населени места към Градския университет в Манчестър.
Освен това нещата са се променили доста в последните десетилетия. В миналото се е смятало, че колкото повече туристи - толкова по-добре.
Но постепенно на най-популярните места разбират, че броят хора, които могат да поемат, има граница.
Според експертите в индустрията ако туристите знаят за какво точно отива данъкът, толкова по-доволни ще са да го плащат - за съхранение на града или региона, в който отсядат, за исторически паметници или околна среда.
Пример в това отношение е Исландия, където данък настаняване е от 2 до над 7 долара и финансира туризма и устойчивото развитие. На сайта на туристическия борд на страната се публикува отчет как точно са похарчени парите.
В американския град Остин, щата Тексас, пък с част от парите се финансират музикални събития и изпълнители.
А и предвид размерите на таксите и тълпите по най-хитовите места - не изглежда да са спрели много хора от посещения.