Ако има една-единствена характеристика на новия Model S на Tesla, който конкуренцията може да надвие, то това е цената. Електрическият седан е ненормално скъп, като началната му цена започва от 71 000 долара и достига до шестцифрени суми, ако имате желание за всички екстри.
Първият електрически SUV - Model X - който беше показан миналия месец, започва от 143 000 долара.
Tesla обеща да пусне на пазара по-достъпен автомобил през 2017 г. - Model III за 35 000 долара, така че да посмекчи елитисткия си имидж и да привлече повече клиенти.
С него Илон Мъск се надява да даде позитивен сигнал към инвеститорите и критиците на Tesla, които поставят под съмнение дългосрочния потенциал на компанията за печалба и растеж.
Все пак - едно е да продаваш 50 000 автомобила на година за богаташи, съвсем друго е да имаш достъп до стотиците хиляди потенциални купувачи от средната класа.
Най-големият враг на Tesla в опита й да разшири влиянието си, обаче, може да се окаже Китай.
В Поднебесната империя трудът е евтин, огромните мащаби на търсенето улесняват огромните мащаби на предлагането, а отношението спрямо защитата на интелектуалната собственост е съвършено пренебрежително.
Няколко амбциозни производители са си наумили да изпреварят Tesla без много труд - просто като я копират и започнат да продават имитациите за "без пари".
Tesla не е единственият гигант, който страда от китайската контрабанда. Land Rover се опита да принуди "Jaingling Motors" да престане да бълва ментета на Evoque. Безуспешно.
Тези, които "заимстват" от Илон Мъск, имат едно ключово предимство - голяма част от технологиите на Tesla са с отворен код. Едновременно с това, търсенето на електромобили нараства.
Неспирният растеж на автомобилния пазар предизвиква сериозни притеснения за замърсяването на въздуха и промените в климата, поради което Китай си е поставил за цел до 2020 г. по пътищата да се движат поне 5 милиона "нови електрически коли".
Още една пречка пред Tesla: автомобилите на американския производител се облагат с доста високи данъци в Китай и не се ползват от същите данъчни облекчения, както в домашни условия.
Мъск няма търпение да направи пробив в Китай, но рискува да падне жертва на войната на клонингите си.
Най-обещаващото китайско "менте" на Tesla е Le* Car (точно така, чертежите са крадени от Tesla, името - от Renault).
Автомобилът е страничен проект на LeTV, доста успешна услуга за абонаментен стрийминг, наричана "китайския Netflix" от Bloomberg News.
Компанията е създадена от 42-годишния милиардер Джа Йетинг, на когото се дължи успехът на най-продавания смарт-телевизор и телефон в Китай (LeTV продаде 200 000 бройки от новия си смартфон LE Max само няколко секунди след пускането му на пазара).
Le* Car може да се опише най-лесно като Model S с физиономия на европейска хиперкола. Говори се, че чудото на китайската техника ще направи дебюта си на автошоуто в Пекин през април.
За съжаление, графиките на прототипа са твърде художествени и символични (а къде са ви огледалата за обратно виждане?), отколкото обяснителни.
Производственото бъдеще на Le* Car е доста по-реалистично.
Идеолог на проекта е Тони Ни, основател на Lotus Engineering в Китай, а в екипа му работят 600 разработчици. Част от колектива е привлечен от компании като General Motors, BMW и... Tesla.
Техническите спецификации на Le* Car са напълно неизвестни, а компанията се задоволява само с уверения, че цената ще е "много привлекателна". Двигателят, инверторът и батериите ще бъдат собствено производство.
Тони Ни си представя новия електромобил като луксозен портал на колела, поредното бижу във все по-впечатляващото портфолио на LeTV. През август Джа Йетинг продаде акциите си от компанията на стойност 1,2 млрд. долара, които впоследствие даде назаем на LeTV. По всяка вероятност точно тази инвестиция е сложила началото на проекта за електромобила.
Производството на Le* Car би трябвало да започне в началото на 2018 г.
В другия край на спектъра на "клонингите" е Youxia Ranger X на 28-годишния китайски предприемач Хуанг Дзиюан.
Твърди се, че екипът от 50 инженери и дизайнери е успял да сглоби колата само за 16 месеца, което не звучи толкова невероятно, като се има предвид, че произведението им представлява "брат-близнак" на Tesla.
Купето и интериорът са директно взети от Model S с леки стилистични заемки от Lexus, Audi и Maserati.
Междуосието, рамките на вратите и интериорните дейтали - в това число, всички прибори по таблото - изглеждат абсолютно еднакво с тези на Model S.
Името Youxia е китайското заглавие на сериала Knight Rider от епохата на Рейгън, в който Дейвид Хаселхоф бореше престъпността с помощта на говорещ Pontiac Trans Am.
Някои елементи в Ranger X напомнят на автомобила от 80-те, но истината е, че той не е нищо повече от неприлично точно копие на днешния Model S на Tesla.
Освен скритите дръжки на вратите и задължителната 17-инчова конзола, Ranger X се хвали със спецификации, наподобяващи тези на Tesla.
Асинхронният електродвигател, захранван от батерии Panasonic, генерира 348 конски сили или ускорение от 0 до 100 км/ч за 5,5 секунди. Максималната скорост е 225 км/ч.
Тишината при ускоряването се компенсира от стерео-системата на автомобила, която е способна да пресъздаде звуковия ефект от ревящ двигател с вътрешно горене - по желание на шофьора.
Можете да изберете между звука на ново Ferrari 488 GTB, Ferrari LaFerrari или Jaguar F-Type...
Китай не е единственият играч във войната на клонингите на Tesla.
На Автосалона във Франкфурт миналия месец тайландската компания Thunder Power събра всички погледи с едноименния си луксозен електромобил, който се похвали с 600-километров автономен пробег - със 173 км повече от Model S на Tesla.
Производителят обещава производителност на най-високо ниво: 430 конски сили, ускорение до 100 км/ч за 5 секунди и максимална скорост от 250 км/ч.
Спортната му версия Thunder Racer е във фаза на предварителни тестове.
Също както при Youxia Ranger X креативният екип зад Thunder Power не е никак случаен. Прочутото дизайнерско студио от Италия - Zagato - e създало купето.
Бившият техник на Bugatti и Porsche д-р Петер Тутцер е начело на екипа, който разработва спортния електромобил. Главен продукционен директор е Франц Шулте, бивш мениджър в Porsche и Ford.
От Thunder Power казват, че тестват работен прототип в Милано, като планират да пуснат автомобила в Европа до края на 2017 г., а пласирането на пазара в Китай е насрочено за 2018 срещу цена от 62 730 долара.
Не е точно като "без пари", но все пак е доста по-евтин от подобния Model S. Дългосрочната цел на Thunder Power е да навлезе на американския пазар и да се конкурира директно с Tesla.
Илон Мъск не е никак щастлив от това развитие.
От Tesla излязоха с писмена позиция, в която заявяват: "Китай показа, че има интерес в устойчивия транспорт, а Tesla има интерес да помогне в това отношение. Радваме се да видим, че бизнес моделът на Model S и на Tesla са използвани като пример за определени подобрения.
Отворихме патентите си, за да насърчим използването на технологиите ни на добра воля, но не и за да улесним производството на имитации на Tesla, които не помагат нито за иновациите, нито за каузата на електромобилите.
А потребителите разбират къде е разликата между конкуренцията и имитацията".
Това се е случвало и преди.
Tesla не е единствената жертва на азиатската война на клонингите.
Land Wind X7, например, е абсолютно точен фалшификат на луксозния Range Rover Evoque.
Директорът на Jaguar Land Rover Ралф Шпет се оплака, че е "безсилен" и не може да спре X7, защото китайското законодателство не третира автомобилния дизайн като защитена интелектуална собственост.
Открийте десетте разлики:
X7 струва само 21 288 долара, докато оригиналния Evoque с подобно оборудване се продава за повече от 60 000 долара.
Още преди да започне продажбата на автомобила през лятото на 2015 г., вече 5500 души бяха направили заявка за предварителна поръчка.
Илон Мъск се смята за новия Уолтър Крайслер, но това сравнение би било нелепо без сериозно присъствие в Китай - най-големия автомобилен пазар в света.
Мъск полага сериозни усилия: когато Tesla пусна Model S по-рано тази пролет, компанията построи 52 станции за супер-бързо зареждане в 20 града, заедно с мрежа от още 800 станции за зареждане по молове, хотели и ресторанти в повече от 70 населени места.
Въпреки инвестицията продажбите се оказаха незадоволителни. Миналата година Tesla е продала само 3500 автомобила в Китай, далеч по-малко от местните конкуренти като BYD и BAIC. При това темпо целта на Мъск за 500 000 годишни продажби в Китай през 2025 г. изглежда доста нереалистична.
Част от проблема е, че всяка Tesla, продадена в Китай, се облага с данък "лукс" и цената й скача до 120 000 долара.
Щедрият данъчен кредит за "чисти" превозни средства важи само за местните производители.
Държавните субсидии за електрически леки коли бяха увеличени от 5700 на 9800 долара тази година. Местните власти също прилагат мерки за облекчаване на разходите за купувачите на китайски електромобили.
Мъск твърди, че възнамерява да построи завод в Китай през следващите няколко години - стратегически ход, който може драматично да намали цената на Model S. Въпросът е дали може да си позволи да отлага това решение, като се има предвид колко територия загуби във войната на "ментетата"?