Какво се иска от един автомобил, за да бъде „световен автомобил на годината"?
Външен вид, който причинява моментен задух... брилянтен интериор, напомнящ на лоби бара на петзвезден хотел... мощен двигател... безукорен комфорт... пътно поведение, което да ви кара да забравите, че се возите в кола и да се почувствата като в бизнес класата на самолет, добро ускорение...
Да, Jaguar F-PACE притежава всичко това, и още. Далеч съм от мисълта да пиша текст, който бъка от суперлативи и звучи като набързо скроена реклама на прах за пране, затова след като се качвам на синия F-PACE, привиквам целия си негативизъм на помощ, за да открия недостатъците на тази кола на годината.
Що се отнася до първото ми впечатление, няма да е лесно. Брандът Jaguar е символ за лукс, а F-PACE никак не отстъпва от този символ, що се касае до външния вид (и не само). Желанието да се облечем в него е съвсем естествено. Излъчването на мощ и елегантност е леко заслепяващо и, както казах, ще търся недостатъци, бързо влизам вътре, тъй като вече съм упоена от визията му.
Интериорът не помага: той не отстъпва на повечето луксозни марки в този клас, макар че има една крачка назад в интериорния лукс от модели на Jaguar като XE и XJ. Оформлението е по-скоро скромно, отколкото разточително, но това бързо се компенсира от огромното пространство вътре, особено в задната част на купето, и множеството глезотии, част от които интегрирани в съвършената инфотейнмънт система.
Удоволствието от шофирането на F-PACE е събирателна от усещането за сигурност и луксозния елемент на системите за сигурност, особено Lane Keep Assist, която внася леки корекции в траекторията на движение, така че автомобилът да остане в лентата си.
Jag се предлага със задвижване на всички колела AWD и със задно при 163 и 180 к.с. с 2-0л. двигатели. Във всички случаи, зимата и катеренето на тегави пътища като този от Банско до хижа „Вихрен" са добре дошли. Системата 4х4 се активира автоматично при настилки с ниско сцепление, а на планински завои тази кола се чувства като у дома си. Въпреки че F-Pace е висок, наклонът в завоите е пренебрежим и спокойно може да возите баба си, без да ви обвини, че карате зле.
All Surface Progress Control е черешката на тортата за любителите на шофиране в екстремни условия - тя ще поддържа зададената ниска скорост според ситуацията - на хлъзгав път или трева.
И въпреки че офроудът не предизвиква уплашено трепване в душата на Jag, пътят, на който този автомобил наистина може да покаже пълния си разкош, е магистралата. Там, стига да не возите две деца, може да пътувате в пълна тишина и комфорт, за който в бизнес класата на повечето самолети могат само да мечтаят.
По-палавите шофьори трябва да знаят, че при изключен traction control може да дрифтите F-PACE, но това, естествено, не е задачата, с която той се е появил на този свят. Нито най-голямата му сила.
Наскоро този модел получи пет звезди от Euro NCAP, което изобщо не ни изненадва предвид всичките интелигентни технологии за безопасност: автономна аварийна спирачка със засичане на пешеходци, засичане на трафик отпред, следене на състоянието на водача. Колата усеща умората на водача чрез следене на кормилното управление, спирачките и педала на газта и издава предупреждения, когато установи умора. Дали това ще сложи абсолютен край на катастрофите по пътищата? Не. Но ще намали ли рисковите ситуации? Със сигурност да.
Ако има още нещо, което да допълни оригиналното излъчване на тази кола, то това е Activity Key гривната, която замества класическото дистанционно - тя е водоустойчива и на практика няма нито една причина да я свалите от ръката си.
F-PACE стана най-бързо продаваният Jaguar досега, като 100 000-ят автомобил слезе наскоро от производствената линия в завода на Jaguar Land Rover в Солихъл. Повече от 70 награди в цял свят, включително „Световен автомобил на годината" и „Най-добър автомобилен дизайн в света за годината" за 2017 г. звучи като автомобил, към който трябва да имате сериозни изисквания.
Убедени сме, че потенциалните купувачи на Jag са хора с изисквания. Лоша новина за производителите на F-PACE.
Добрата? Шансът тази кола да не ги удовлетвори е скандално малък.
Още за Jaguar - в галерията.