3 цилиндъра, по-малко от 1000 кубически сантиметра работен обем - звучи като реплика за автомобил от 70-те години, създаван в някои от заводите, гордост на социалистическия строй.
След това обаче продължаваме: 30% по-нисък разход на гориво, мощност 100 или 125 конски сили, отлична динамика, благодарение на турбото и нова стъпка в развитието на даунсайзинга. И това ни връща в XXI век, времето, когато идва ред на следващия голям скок в развитието на автомобилите.
Неизбежното смаляване
От известно време насам думичката „даунсайзинг" се търкаля из почти всички речи на важни фактори в автомобилостроенето, отговарящи за създаването и развитието на модерни двигатели. Оттам я поемат медиите, прес отделите и т.н, а за клиентите остава да се чудят кога точно ще го видят и те това чудо и как то ще се отрази на живота им.
В интерес на истината, досега като успешна формула се е наложило следното: намаляване на работни обем и инсталиране на турбо - разходът на гориво пада, а динамиката остава приятно добра. Правят го почти всички - 1,6-литровите турбо мотори вече изместват 2-литровите атмосферни, 1,4-литровите с турбо заместват 1,6-литровите, при дизелите също върви такава тенденция - от 2 литра работен обем на 1,5 или 1,6, като тук турбото е неизменен елемент и т.н.
Но, истината е, че Ford първи направи важна крачка към психологическата граница от 1 литър работен обем. Съвсем доскоро в Европа се смяташе, че двигатели с такива обеми са предназначени за японски мини чудовища или пък за бюджетни малки автомобили, където моторът изпълнява функцията „задвижване" и нищо повече. За САЩ да не говорим - там като чуят за такъв мотор и питат дали става въпрос за моторна косачка или нещо подобно. Горе-долу същото важи и за България и Европа, та тук бирата се продава в пластмасови шишета с по-голям обем.
И за да бъде преодоляна тази психологическа граница решително и от раз, Ford представя новия шедьовър в областта на двигателостроенето - 1-литровият Ecoboost.
Как красиво звучи
Как ви се вижда 1-литров бензинов двигател с максимален въртящ момент 170 Nm в диапазона 1400-4500 оборота в минута? А версията с мощност 125 конски сили предлага и опцията Overtorq - максималният въртящ момент отскача на 200 Nm когато ви е необходим, основно при изпреварване. Средният разход на гориво за версиите 100 и 125 конски сили е между 4,8 и 5 литра на 100 км.
Вярно е, че при подобно изброяване, икономичните и динамични дизели някак си остават встрани от темата и леко интересът ни към тях изчезва. Но това не е всичко.
PR специалистите на Ford съобразително отличават факта, че блокът на новия мотор е с размерите на лист А4, така всеки може да си представи колко е компактен моторът. Който освен това е буквално изпълнен с нови технологии - система за директно впръскване на горивото, която работи при напрежение 150 бара, нискоинерционно турбо за сериозно ограничаване на т.нар. „турбо дупка", система за двойно безстепенно регулиране на времето за отваряне на клапаните (Ti-VCT) и т.н.
В новия двигател са намерили място и много решения, които спомагат за намаляване на разходите при продължителна експлоатация - вътрешното триене се намалява от специалното покритие на буталата, уплътнения на коляновия вал с понижено съпротивление и др. Ангренажният ремък е „вечен", тъй като е потопен в масло, тук присъства и система за регенеративно зареждане на акумулатора, маслена помпа с променлив обем - според нужното количество масло и др. Допълнително конструкторите са осигурили възможност на 1-литровия Ecoboost да достига по-бързо оптимална работна температура, а серийната система Старт/Стоп сваля разхода с до 10% при шофиране в града.
Как е на практика
Първите впечатления от трицилиндровия мотор са повече от положителни - двигателят работи балансирано, леките доускорения в градски условия не са трудна задача и тестовият Ford Focus, оборудван с новият мотор се движи бързо между кръстовищата.
Съвременните технологии бързо си казват думата - новият двигател демонстрира много добра динамика, при по-висока скорост работи на по-ниски обороти в сравнение с атмосферния 1,6-литров мотор, който заменя и естествено, е по-икономичен. При нормално шофиране 6-степенната предавателна кутия осигурява много добро ускорение, а на по-висока предавка липсва типичната „немощ" за вече познатите двигатели с по-малък работен обем.
Същото важи и за разхода на гориво - малко над 5 литра на 100 км при смесен цикъл на движение - в натоварения софийски трафик и пътуване извън града, но не по магистрала. И това при работещ климатик и активиран круиз контрол, което също е важно уточнение.
Като всеки нов двигател, който предлага нещо по-различно, 1-литровият Еcoboost изисква известно време за привикване - а това означава и някои промени при навиците на шофиране - вече няма смисъл да натискате педала на газта „до дъно", както и трябва да се прецизира момента на превключването на предавките, все неща, които се отразяват много добре на разхода на гориво.
Сега новият двигател се предлага при Focus, а за версията с мощност 100 конски сили цената тръгва от по-малко от 29 000 лева. Доста по-интересно ще бъде обаче когато този агрегат се появи при компактния Fiesta. Тогава и разходът, и динамиката ще са още по-добри. Освен това, двигателят ще се предлага и при моделите B-Max и C-Max. И с него наистина може да получите качествена и по-евтина алтернатива на модерните дизели.
качествена и по-евтина алтернатива на модерните дизели, обаче харчи 4,9. Аналогичен дизел , т.е. харчещ 4,9 е 2 литров 163кс , докато 1 литровия бензинов има едва 100кс. Пък и дизела е по-евтин. И то какво остана - един вечен адренажен ремък, с масло...
Всичко написано от Aaauaa е ОК. Но да не забравяме, че в цяла Европа /ЕС/ дизелът е дотирано гориво. Преди месец за малко да мине поправката, която му отнема това предимство и тогава.... тези с дизелите ще са аут. А от друга страна също да не се забравя, че дизелът е адски, ама адски по канцерогенен от бензина. Аз не знам в БГ здрав дизел с катализатор. А някой да е чувал в две страни започващи с Ш как са нещата. Демек Швеция и Швейцария. Що не карате дизели там, а? Крайно време е дизелът като гориво да престане да се субсидира. Чисто формално погледнато също, от единица петрол изилза след преработка доста по-малко дизел отколкот обензин. Това и ако продължава да нараства броят на дизеловите автомобили, последните да му мислят.
дрън дрън.иначе визията е впечатляваща
Мога да кажа само, че новите им машинки (след 2009) са много добри. И се оттърваха сравнително леко от кризата в бранша
Ам не сте карали Тойота май.Няма такова издържливо говедо.400 000 километра за 4 години.Виждало е дупки от ония къде полицаите се крият в тях.И нищо му няма на окачването.Два тампона са сменяни от как е купена.Изверг на колела.Няма да скръцне,да тропне и така нататък.Ако някой знае пътя Борован -Бяла Слатина - Кнежа -та чак до разклона за Плевен.Там е летяла със 140-160 навсякъде.
То и при Форд-а си има ъначение къде е проиъведен де. Едно е да е направен в Кьолн за западна Европа, друго е да е направен в Всеволожск, в Русия за източна Европа...
Теодора, не знам откъде си прихванала тоя квартален мит, че колите сега са боклуци и вече не ги правили като в доброто старо време, но това е точно обратното на истината. Модерните автомобили са изключително издържанти технически и издържат без проблем стотици хил. км., което преди е било абсолютно непосилно. Сега 100 хил. км. не се усещат от машината, на времето малциана изобщо достигаха такъв преклонен пробег и на тези герои им подаряваха златни часовници. Колосалните разлики в безопаснсотта, комфорта, поведението на пътя и т.н. започват оттук нататаък. Все едно да сравниш 40 инчовата си плазма с чернобелия Юност на баба ти... А специално тия, все се намират да критикуват неосведомени, този двигател насокоро спечели приза "Световен двигател на годината", оставяйки след себе си мотори на БМВ и Ферари. Наистина е технически шедьовър, при това в автомобил, който можем да си позволим. Ако ще се сравнява с дизел, редно е това да 1.6 литровия с подобна мощност. Дизелът наистина харчи няколко десети по-малко, но забравяте разликата в цената при покупка (3-4 хил лв. е по-евтин бензиновия) и по-евтината поддръжка на бензина. Дизелът ще избие тези разлики с по-ниския си разход точно никога....
@RS1600 АКо трябва да гласувам, кой по-разбира бих заложил на Теодора. Нещата за които пишиш са факт, но в двигателите за Ф1, за масовите модели в т.ч. и споменатия, Теодора е абсолютно права. Този двигател се изхвърля след 150 000 км, ако ги доживе. Това са коли и двигатели за еднократна употреба, забрави за основен ремонт или да ги караш 10 години при над 15 хил. км/годишно. И понеже изръси голяма смешка по отношение на дизелите, направи си труда да сравниш КПД-то на двата мотора и ще разбереш откъде идва разликата в разхода. Да не говорим за надеждността, която за мен е основен показател при положение, че тези автомобили не се произвеждат тук и "официалния" сервиз е по-скоро нарицателно за кожодери, отколкото за професионалисти познаващи марката.