Възможно ли е Lada Niva - кола, която буквално десетки години не е минавала през сериозни промени - да е следващият любим високопроходим автомобил на Европа?
За руснаците "Нивата", както обичат да ѝ казват, може би завинаги ще си остане най-великият руски автомобил, излизал някога от завода АвтоВАЗ.
Европейците най-често гледат на колата като на "Lada 4x4" - всъдеход, който се среща често из европейските офроуд трасета, но не чак толкова често, колкото на автомобилен производител би му се искало.
От Renault обаче вече имат разработена амбициозна бизнес стратегия, която да издигне Lada Niva до ново ниво на популярност.
В официалното съобщение, което е публикувано на сайта на АвтоВАЗ, се посочва, че руският завод постепенно преминава под контрола на Groupe Renault, за да може автомобилите му да станат конкурентни на световния пазар.
Основната колаборация, както се уточнява в същото съобщение, ще бъде между Dacia от европейска страна и АвтоВАЗ от руска.
Преминаването на руската компания под европейска "шапка" започва още през 2014 г., когато Renault успява да придобие 50 процента от акциите. Постепенно този акционерен дял нараства, макар и около 30 процента да си остават притежание на руската държавна корпорация "Ростех".
Въпреки това оттук нататък французите ще определят какви автомобили да се произвеждат под бранда Lada. Те побързаха да назначат като директор на проекта Dacia-Lada Денис льо Вот, който до момента заемаше поста на търговски директор и ръководител на маркетинговите стратегии на компанията.
Във вече споменатото официално обръщение Льо Вот подчертава, че неговият подход ще е Dacia и Lada да си останат отделни брандове със своя собствена история и стратегия, но и двете фирми ще се възползват от по-целенасочено и координирано управление. Най-важното, заявява той, е, че и двете компании ще бъдат "по-добре интегрирани в рамките на Groupe Renault".
Сред смелите задачи, с които се е нагърбил Льо Вот, е до 2024 г. да представи изцяло нова, напълно променена Lada Niva.
И докато явно никой в Renault няма намерение да консолидира напълно Dacia с руския бранд, то бъдещата "Нива" ще бъде изградена на платформа, която вече се използва в румънските заводи на компанията. Тя ще позволи от поточните линии да излизат над 1 млн. автомобила годишно, една част от които със сигурност ще бъде от новото поколение Lada Niva.
Това подсказва и тийзърът, който ни позволява да видим как ще изглежда високопроходимият автомобил. Немалка част от клипа показва досегашната Niva и как тя се справя с всякакви предизвикателства като насечен терен, заледен път и резки завои някъде из планините. Накрая обаче видеото предоставя поглед в бъдещето и по-точно - в 2024 г.
Lada Niva явно ще претърпи сериозни промени в дизайна, за да влезе най-накрая в новия век с подходящ външен вид. Така необходимият ѝ футуристичен облик ще дойде от L-образни предни фарове, които ще заместят емблематичните си кръгли предшественици. Предната решетка също е напълно изменена, а купето е по-скосено за повече аеродинамика.
От Jalopnik определят бъдещата Lada Niva като "Dacia с руски привкус" и подобно описание доста отговаря на истината. Да, колата ще изглежда далеч по-фино и по-европейски, но запазва агресивния си мускулест вид и огромните си гуми, които ще напомнят коя е родината на "Нивата".
"Но това не е всичко приятели", както биха казали по анимационните филми. Планът е до 2025 г. да видим поне още три автомобила с марка Lada и производител - Dacia.
Един от тези модели със сигурност ще е в SUV сегмента и ще е изграден на същата платформа, на която и Lada Niva (и редица модели на Dacia, разбира се). Всички тези автомобили, плод на френско-руското сътрудничество, са предвидени да покорят както азиатския, така и европейския, а защо не и американския пазар.
Льо Вот не крие амбициите си Lada Niva и останалите коли с бранда Lada да са "глобални автомобили".
Неговите думи означават, че на Dacia ще ѝ се наложи да преизпълни петилетката за най-много три години, защото 2024 г. не е чак толкова далеч във времето.