Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Електромобилите като бомба със закъснител

Ford и Hyundai изтеглят от пазара свои коли заради спонтанно самозапалване Снимка: iStock
Ford и Hyundai изтеглят от пазара свои коли заради спонтанно самозапалване

На 12 октомври Hyundai обяви, че изтегля от пазара над 75 хил. електромобила.

На същата дата от Ford обявяват, че ще сторят същото с 30 хил. бройки от хибридния Kuga, въпреки че моделът се продава изключително добре, особено на територията на Европа.

Причината са тежки инциденти, при които тези брандове електромобили са се запалили.

От Hyundai казват, че ще спрат от продажба такова колосално количество коли от модел Kona, тъй като те крият рискове от спонтанно запалване заради дефект в батериите. Това доведе и до спорове с LG - компанията, която отговаря за производството на въпросните батерии.

В свое официално изказване, цитирано от изданието Electrek, автомобилният гигант заявява, че е уверен в източника на проблема и работи упорито по неговото отстраняване, въпреки че тези думи едва ли успокояват потребителите, чиито коли са избухнали в пламъци наглед безпричинно.

Пример за последното е инцидент от канадския град Монреал, при който Hyundai Kona се самозапалва в гаража и впоследствие избухва. Експлозията, посочват от Electrek, е била толкова силна, че е отнесла вратата на гаража, а единствено своевременната намеса на пожарникарите е предотвратила по-тежки щети.

Разследването установява, че по време на инцидента електрическият автомобил не е бил включен да се зарежда, така че късо съединение отпада като версия. Тогава от Hyundai не са сигурни какво точно се е случило с електромобила и защо още поне 20 такива модела са последвали неговата съдба.

Разбира се, шансът кола с двигател с вътрешно горене да избухне е далеч по-голям. Електромобилите обаче явно също не са застраховани точно от това.

След проведено собствено проучване къде може да се корени проблемът, южнокорейската фирма стига до заключението, че причината е дефект в сепаратора на батерията, заложен още при производството. Националната съдебна служба на Южна Корея потвърждава тази версия.

Не такъв е недостатъкът на новия Ford Kuga, който е на пазара от април месец тази година и на който фирмата залага големи надежди. Хибридът тръгна уверено и продажбите бързо скочиха заради приличното представяне на електромобила и сравнително достъпната за масовия потребител цена.

После идват новините за седем пожара с Kuga, избухнали най-вече на територията на Великобритания. И тук се тръгва по стъпките на разследването и проучването каква може да е причината за спонтанните запалвания на автомобилите.

Най-накрая експертите на Ford стигат до заключението, че двигателят е твърде близо до батерията и така се получава прегряване.

Според компанията такова избухване в пламъци се случва, ако електромобилът стои твърде дълго включен в електрическата мрежа за зареждане. Все пак добавят, че проблемът не е в потребителите, а е производствен и се дължи на липсата на достатъчно стабилна изолация между отделните части.

Клиентите, които вече са си купили Ford Kuga, са посъветвани да го използват единствено на точно определен режим на шофиране, който изцяло изключва карането в чисто електрически вариант. Като компенсация им се предлагат три години безплатно обслужване, както и ваучери за гориво.

Междувременно според "Car and Driver" 31 процента от пожарникарите в САЩ въобще не се обучават как да реагират при пожар в електромобил. Със сигурност ситуацията в Европа не е много по-различна, докато правителствата опитват да налага електрическите коли като екологична опция да предпазим природата.

Редица потребители, които вече притежават електромобил, независимо дали е Hyundai, Ford, или друга марка, обаче сигурно също вече се чудят дали в гаражите им не цъка бомба със закъснител.

 

Най-четените