Електромобилите не били подходящи за студено време. И дори не било сигурно, че имат бъдеще.
В Норвегия категорично не са съгласни и с двете твърдения. По данни на норвежката Пътна федерация автомобилите с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) вече официално са по-малко от електромобилите - 753 905 на 754 303.
От федерацията също така затвърждават плановете си до края на 2025 г. в страната да не се продават никакви коли с ДВГ.
Така Норвегия се превръща в северно чудо при електромобилите и прехода към тях.
Успехът обаче никак не е случаен, а е плод на упорити усилия от страна на държавата.
Първата стъпка е норвежците да са сигурни, че ще е по-евтино да си закупят електрическа кола, отколкото такава с ДВГ, и затова са въведени някои важни данъчни облекчения при покупката и притежанието на електромобил.
Електрическите автомобили се продават без ДДС и за тях не се дължи еднократният данък при закупуването на нова кола. Последният възлиза на 20 до 30 процента от цената на колата, ако тя е с двигател с вътрешно горене.
Притежанието на електромобил е по-евтино и след покупката - тол таксите, фериботните такси и застраховките са чувствително по-ниски от тези за превозно средство с ДВГ.
В зависимост от годината, в която е произведен електромобилът, собствениците биха могли да получат и допълнителни отстъпки и намаления.
Второ, властите в Осло се стараят да покажат на норвежците, че електрическите коли са готини и модерни.
Норвегия използва поп-легендите A-ha, за да рекламира шофирането на електромобили. Пред "Би Би Си" от бандата посочват, че приемат изключително сериозно ролята и отговорността си да помогнат на сънародниците си да сменят колите си с електрически автомобили.
"Вече сме големи хора, имаме семейства, имаме деца и имаме отговорности", обяснява вокалистът Мортен Харкет.
Той и колегите му участват в редица интервюта и рекламни клипове, в които подчертават предимствата на електромобилите и то не само от екологична гледна точка. От A-ha припомнят, че електрическите коли са по-икономични за притежание, бързи са и стават с все по-голям пробег.
През 2021 г. General Motors избират именно Норвегия, за да снимат супербоул рекламата си с актьора Уил Феръл и новия им електрически Cadillac. Клипът води до бум в продажбите на електромобили на норвежка почва.
Не на последно място, в Норвегия инфраструктурата за зареждане на електромобили е много добре развита.
На територията си от 385 199 кв. километра страната има повече от 22 000 зарядни станции, както сочи приложението Charge Finder. Огромна част от станциите са безплатни или налични при пазаруване от обекта, към който принадлежат.
Само в Осло зарядните станции вече надхвърлят 2000.
Затова и не е случайно, че 80 процента от новите закупени коли са именно електромобили.
С този концентриран подход Норвегия би могла да е първата европейска държава, която наистина ще постигне целите си за въглеродна неутралност на пътя.