Ако има нещо от пандемията, което особено тежко удари автомобилния сектор, това беше недостигът на чипове.
Шегите с това, че милиардерът Бил Гейтс е изкупил всички налични количества, за да чипира населението с ваксините си, вече не са особено смешни с оглед на това какъв наистина реален проблем за бранша представлява този недостиг.
Веригите за доставки на чипове се оказаха под истинско изпитание, след като първоначалният страх от непознатата болест отмина и поръчките към автомобилния сектор заваляха отново, само за да стане ясно, че производителите на чипове са пренасочили продукцията си към други сектори и се задъхват да изпълнят всички поръчки.
Големият въпрос сега е докога ще продължат тези проблеми? Според Ола Келениус, председател на управителния съвет на концерна Daimler, не трябва да се очаква ситуацията да се разреши през 2022 г.
Самият проблем засяга не само автомобилостроенето, но и още по-широк спектър от индустрии - от производителите на игрални конзоли до направата на всевъзможни уреди за дома, което създава огромна "опашка" от чакащи за чипове и полупроводници.
По думите на Келениус производителите смятат, че сегашната ситуация ще се нормализира през 2022 г., но дори това да стане за бизнеса ще е необходимо още време, за да се върне към нормално положение.
Според него обаче е напълно възможно недостигът да продължи и през 2023 г., но просто тогава да не е толкова сериозен, както през последните няколко месеца.
Келениус е на мнение, че коронавирусът е изиграл ролята на "стрес тест" за автомобилната индустрия.
"Ще отнеме известно време, докато всичко се раздвижи отново", добавя още той, като обещава, че поне неговата компания ще се възползва от ситуацията, за да "заздрави" веригите си за доставки.
Истината обаче е, че недостигът на чипове и полупроводници доведе до сериозни проблеми за автомобилната индустрия, която е сред най-засегнатите от този проблем. Дисбалансът между търсене и предлагане принуди редица автомобилни концерни, сред които General Motors, Ford, Nissan, Volkswagen, Toyota, Mazda и Subaru да обявят спиране на производството и сериозни забавяния на вече направени поръчки към тях.
Данните на американската компания за оценка и превоз на автомобили Kelley Blue Book показват, че на фона на спада в продажбите на новите превозни средства през август тази година в САЩ с почти 18% заради недостига на чипове, средната цена на сделките за автомобили се е вдигнала с 8% до 42 736 долара спрямо същия период за 2020 г.
Междувременно ново проучване на IHS Markit показва, че недостигът на чипове ще доведе до производството на 700 000 превозни средства по-малко в световен мащаб през настоящото тримесечие. Що се отнася до загубите за автомобилните компании от изпуснати приходи, до края на годината те могат да достигнат 61 милиарда долара.
Всичко това поражда възможността за сериозен ръст в цените на автомобилите - както нови, така и втора ръка през следващите няколко години, породен от намаленото предлагане, както и от ръста в самите части. Все пак, както отбелязват от GM, 40% от един модерен автомобил вече е електроника.
Самите причини за недостига се предопределят не толкова от заниженото предлагане, колкото от факта, че търсенето се е повишило неимоверно. Покрай началото на пандемията търсенето на автомобили се сви заради страха от вируса, но постепенно то се възстанови до нормални нива.
Същевременно с това обаче търсенето на техника за дома, умни джаджи, таблети, телефони и компютри покрай локдауна се е увеличило многократно, както обяснява пред Би Би Си Харалд Крьогер, член на борда на директорите на компанията Bosch - един от най-големите доставчици на части в света.
Според Пьотр Есден-Темпски, основател и собственик на американската компания за производство на хардуер 1bitsquared, всичко това е част от дългогодишен проблем, който дълго време е бил игнориран.
Неговата компания има записани поръчки за месеци напред, които той не може да изпълни заради забавяния с доставките на необходими части. Някои компоненти, съдържащи полупроводници, няма да бъдат налични за 12 месеца или дори повече, обяснява той. Съответно проблемът може да се развива още дълго време.
По-рано тази година редица сенатори от САЩ призоваха администрацията на президента Джо Байдън да подкрепи допълнително финансиране за разширяване на производството на чипове в страната.
Самият Байдън вече заяви през февруари тази година, че за него местното производство на полупроводници е важен приоритет в задачите на Белия дом. Той също така подписа изпълнителна заповед, предназначена за справяне с глобалния недостиг на чипове.
През юни Сенатът одобри Закона за иновациите и конкуренцията на САЩ (USICA), целящ да повиши конкурентоспособността на САЩ спрямо Китай. С това той ще осигури 52 милиарда долара за финансиране на полупроводникови изследвания, проектиране и производствени инициативи.
За инвеститорите това означава, че е време да преразгледат тези акции и не е късно да се включат в тази игра. Дори и да забележим ръст в производството на чипове, ще отнеме доста време, за да отстраним изоставането, защото тази верига на доставки изостава.
Междувременно в първата седмица на септември Intel обяви намеренията си да инвестира 95 милиарда долара в Европа за нови фабрики за производство на чипове. През пролетта от компанията заявиха още, че инвестират 20 милиарда долара в изграждането на две нови фабрики за чипове към завода си в Чандлър, Аризона, за да се конкурират с азиатското производство, което доминира на пазара.
Това, което предстои обаче на автомобилния сектор, безспорно са няколко сложни години.