Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Няма чипове, няма нови коли - големият проблем на автомобилната индустрия

Забавени доставки водят до по-малко производство Снимка: Getty Images
Забавени доставки водят до по-малко производство

Кой е първият елемент, за който се сещате, когато си помислите за автомобил? Двигател? Гуми? Волан?

Големият проблем на автомобилната индустрия по света през 2021 г. въобще не е в традиционните елементи, които първи изникват в ума, а в недостига на чипове. Той доведе до забавено производство на коли, а в бъдеще - и до пропуснати ползи за милиарди.

А къде са чиповете? Не, не са използвани в плана на зъл гений, решил да пороби човечеството, колкото и някои конспиративни теории да се опитат да убедят наивните маси в това.

За недостига си има логично обяснение, но - както в случая с повечето обяснения - то не решава проблема.

Всичко започва от това, че много от компаниите в автомобилната индустрия работят със стегнатия модел "just-in-time" (точно навреме), посочва изданието Driving. Това означава, че поръчват точно толкова части и компоненти, колкото са нужни за създаване на предвидените автомобили. Презапасяването се избягва, за да се избегнат отпадъците и - естествено - да се ограничат разходите.

Същевременно поръчката на такива компоненти не е като тази на вечеря за вкъщи - пускаш заявка и след час вече консумираш поръчаното. Шон ДюБравак, икономист в неправителствената търговска асоциация IPC, обяснява, че когато една автомобилна компания поръча чипове, тя чака за тях поне 12 седмици.

Производителите на подобни части от своя страна също не обичат да се презапасяват, тъй като постоянното развитие в технологиите може да смъкне цената на по-стар продукт. Така и те процедират на принципа "произвеждаш това, което ти е поръчано".

В един нормално функциониращ свят този подход устройва всички, защото оптимизира производствата и разходите. Но в свят на пандемия не е толкова просто.

ДюБравак обяснява, че когато миналият февруари и март производителите са спрели да произвеждат коли, това е довело до спиране на заявките за чипове. Производителите на такива обаче не могат да стоят без работа и насочват вниманието си към следващата поръчка от следващия клиент. А такива клиенти има.

Пандемията доведе до скок на търсенето на най-различни джаджи - от смартфони до геймърски конзоли - и производителите на такива устройства се превърнаха в новия любим клиент на онези, които се занимават с производството на чипове.

И ето как автомобилните производители - от Volkswagen, през Honda до General Motors - останаха без източник на основен ресурс. Автомобилите днес могат да използват 100 и дори повече микропроцесори, а това прави тази индустрия особено чувствителна при забавяне на доставките. А такива са факт, защото дори след възобновяване на производството на коли, големите автомобилни компании вече трябва да чакат ред за получаване на нужните им чипове.

Някои от тях дори не разбират в каква ситуация са се озовали. Пред "Ройтерс" анонимен служител на компания за производство на чипове разказва абсурдна история.

"Обадиха ни се от един автомобилен производител, отчаян за доставки. Казаха ни: "Защо не ползвате нощни смени, за да повишите производителността?". Това, което не разбираха, е, че ние от самото начало имаме нощни смени", обяснява той.

Последствията за автомобилните производители са очевидни. General Motors затвориха няколко от фабриките си заради проблемите с доставките, което не само се отразява на приходите (спад с 2 милиарда долара), но и върху работещите там.

Honda коментираха тази седмица, че продължават да се сблъскват с проблеми с доставките, причинените от последствията от пандемията, задръствания на някои пристанища, недостигът на чипове и лошото време. Посочиха, че по един или друг начин всичките им заводи в САЩ и Канада ще бъдат засегнати, като повечето от тях временно ще спрат производството.

От компанията очакват и да продадат до 100 000 автомобила по-малко през тази година само заради недостига на чипове.

Volvo също търпят последици, като посочват, че ситуацията ще даде "значително отражение върху производството на Volvo Group във второто тримесечие" на годината. Т.е. очаква се проблемите да продължат и през следващите месеци.

Забавена е продукцията и при някои модели на Ford, сред които популярния отвъд Океана модел F-150. От компанията посочват, че техните приходи могат да се свият с между 1 млрд. и 2,5 млрд. долара.

Изследователската фирма IHS Markit прогнозира може да се стигне до 672 000 по-малко произведени коли за първото тримесечие на 2021 г.

А чиповете не са единственият проблем. Снежната буря в Тексас например доведе до затварянето на фабрики за производство на базирани на петрол продукти, което може да създаде недостиг и на други елементи, използвани в автомобилостроенето - пластмаси и дори пяна за седалки.

Опитът на автомобилната индустрия да навакса пропуснатото през 2020 г. само влошава ситуацията с липсата на чипове, а същото важи и за поведението на потребителите. Обикновено при рецесия, хората започват да пестят, като ограничават покупките на скъпи стоки.

В случая с пандемията обаче хората бяха лишени от достъпа си до различни услуги и тези пари бяха пренасочени именно към покупката на уреди за дома - често технологични, че понякога и автомобили.

Но до какво води за обикновения човек недостига на чипове? Според ДюБравак няма да се стигне до поскъпване на колите, а по-скоро до орязано производство, т.е. до по-малък избор за онези, които са решили да си купят кола. Това важи както за търсенето на определени модели, така и за такива с определен цвят, функционалности и пр.

А не е изключено и да намалеят отстъпките, които търговците правят - ако търсенето се задържи, а предлагането намалее, няма да има причина да се правят такива.

 

Най-четените