Тазгодишният военен парад на Червения площад няма да бъде запомнен със зрелищно шоу, но пък за сметка на това един малък танк прикова вниманието и предизвика куп шеги и мемета.
Мнозина помислиха, че миниатюрното бойно возило е някакъв колаж, докато други се сетиха за лейтенант Грубер от сериала "Ало, ало!" и репликата му "Искате ли да видите малкия ми танк".
Всъщност това е съвсем истински танк и е ценна историческа реликва за Русия.
Танк МС-1, както е официалната му номенклатура, датира от 1927 г.
Както немалка част от съветската военна техника, така и МС-1 е директно изкопиран от западен прототип.
В средата на 20-е години на миналия век СССР приема нова програма за строеж на танкове и като прототип е избран френския Renault FT-17.
Че руският вариант на двуместния танк е копиран от французите не е особена тайна и информацията за това е налична дори и на официалната страница на московския Музей на победата.
Все пак инженерите правят някои съществени промени като намаляват още повече габаритите на и без това компактния танк, но в същото време се опитват да направят двигателя му по-мощен. През 1927 г. е готов първият прототип, който в хода на тестовете започва да показва своите несъвършенства.
В бързината екипът, който работи по танка, не успява да постави истинско оръдие, затова при първите проби с МС-1 той е снабден с макет. Въпреки това военната машина е одобрена за серийно производство и така се превръща в първия съветски танк, стигнал до поточните линии.
Одобрението идва със забележката да бъдат направени някои подобрения.
МС-1 не е създаден с идеята да е пълноправен участник в битка, а е замислен като ескорт, който да оказва подкрепя при нужда.
Дори и името му подсказва какъв замисъл има зад него - МС-1 е абревиатура от "Малый сопровождения, первый". През 1929 г. той влиза в серийно производство с нанесени известни промени - мощността му вече достига 40 конски сили, трансмисията е четиристепенна и е измислено ново, по-мощно оръдие.
Оръдието би трябвало да бъде 37 мм скорострелно оръдие Хочкис. Двигателят на танка е в задната част, а отпред има място за двама войници - командир и водач, като първият е и в позицията на стрелец.
За по-висока проходимост е добавена и своеобразна метална "опашка", която да балансира танка в пресечен терен. В идеални условия МС-1 развива скорост до 22 км/ час, докато в труднопроходими местности стига до 16 км/ час. С един резервоар може да измине максимум 100 километра.
За целия период на производство от 1928 до 1931 г. са направени общо 959 танка от този модел.
The MS-1 tanks got their last mission #OTD in 1938. Orders were given to strip them of their armament, engines, and suspension, installing them as immobile firing positions. #tanks #history #ww2https://t.co/wFKTLkF2JJ pic.twitter.com/b7MKN6CMT9
— Tank Archives (@Tank_Archives) August 1, 2020
Въпреки много опити за модернизация и изменения МС-1 продължава да дава куп дефекти при изпитанията и в крайна сметка проектът за него е спрян.
Оцелелите бройки от бойната машина се намират в разнообразни военни музеи из Русия като Музея на победата в Москва и Музея на Отечествената война в Падиково. В различни години са откривани и дефектни бройки от танка в различни руски градове.
Така например през 1999 г. в Санкт Петербург е намерена машина без ходова част, двигател и трансмисия, а впоследствие образецът е дарен на местния музей.
Две години по-рано, отново в Петербург, е заловена контрабанда на друга бройка от МС-1, от която е останал почти само бронираният корпус.
В началото на новия век в Кубинка е открита програма за реставрация на съветски танкове към Министерството на отбраната, но допреди военния парад на 9 май 2022 г. никой не подозираше, че има образци от МС-1, които могат да се движат.