Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Искате ли да видите малкия ми танк..."

МС-1, който видяхме на военния парад в Москва, е съвсем истински танк и е ценна историческа реликва Снимка: Стопкадър @ YouTube
МС-1, който видяхме на военния парад в Москва, е съвсем истински танк и е ценна историческа реликва

Тазгодишният военен парад на Червения площад няма да бъде запомнен със зрелищно шоу, но пък за сметка на това един малък танк прикова вниманието и предизвика куп шеги и мемета.

Мнозина помислиха, че миниатюрното бойно возило е някакъв колаж, докато други се сетиха за лейтенант Грубер от сериала "Ало, ало!" и репликата му "Искате ли да видите малкия ми танк".

Всъщност това е съвсем истински танк и е ценна историческа реликва за Русия.

Танк МС-1, както е официалната му номенклатура, датира от 1927 г.

Както немалка част от съветската военна техника, така и МС-1 е директно изкопиран от западен прототип.

В средата на 20-е години на миналия век СССР приема нова програма за строеж на танкове и като прототип е избран френския Renault FT-17.

Снимка: Wikimedia Commons

Че руският вариант на двуместния танк е копиран от французите не е особена тайна и информацията за това е налична дори и на официалната страница на московския Музей на победата.

Все пак инженерите правят някои съществени промени като намаляват още повече габаритите на и без това компактния танк, но в същото време се опитват да направят двигателя му по-мощен. През 1927 г. е готов първият прототип, който в хода на тестовете започва да показва своите несъвършенства.

В бързината екипът, който работи по танка, не успява да постави истинско оръдие, затова при първите проби с МС-1 той е снабден с макет. Въпреки това военната машина е одобрена за серийно производство и така се превръща в първия съветски танк, стигнал до поточните линии.

Одобрението идва със забележката да бъдат направени някои подобрения.

МС-1 не е създаден с идеята да е пълноправен участник в битка, а е замислен като ескорт, който да оказва подкрепя при нужда.

Дори и името му подсказва какъв замисъл има зад него - МС-1 е абревиатура от "Малый сопровождения, первый". През 1929 г. той влиза в серийно производство с нанесени известни промени - мощността му вече достига 40 конски сили, трансмисията е четиристепенна и е измислено ново, по-мощно оръдие.

Оръдието би трябвало да бъде 37 мм скорострелно оръдие Хочкис. Двигателят на танка е в задната част, а отпред има място за двама войници - командир и водач, като първият е и в позицията на стрелец.

За по-висока проходимост е добавена и своеобразна метална "опашка", която да балансира танка в пресечен терен. В идеални условия МС-1 развива скорост до 22 км/ час, докато в труднопроходими местности стига до 16 км/ час. С един резервоар може да измине максимум 100 километра.

За целия период на производство от 1928 до 1931 г. са направени общо 959 танка от този модел.

Въпреки много опити за модернизация и изменения МС-1 продължава да дава куп дефекти при изпитанията и в крайна сметка проектът за него е спрян.

Оцелелите бройки от бойната машина се намират в разнообразни военни музеи из Русия като Музея на победата в Москва и Музея на Отечествената война в Падиково. В различни години са откривани и дефектни бройки от танка в различни руски градове.

Така например през 1999 г. в Санкт Петербург е намерена машина без ходова част, двигател и трансмисия, а впоследствие образецът е дарен на местния музей.

Две години по-рано, отново в Петербург, е заловена контрабанда на друга бройка от МС-1, от която е останал почти само бронираният корпус.

В началото на новия век в Кубинка е открита програма за реставрация на съветски танкове към Министерството на отбраната, но допреди военния парад на 9 май 2022 г. никой не подозираше, че има образци от МС-1, които могат да се движат.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените