Трафикът в големите градове е ад, а компактните автомобили все още са на цена, която не всеки може да си позволи дори и в Европа и САЩ. Представете си как в тази ситуация от IKEA са се замислили не може ли човек да си напазарува необходимите части и да си сглоби собствена кола, точно както се случва и с практичните мебели на бранда.
Такава идея идва на находчив бъдещ дизайнер от САЩ на име Райън Шлотхауер.
Той измисля Höga - концептуален електрически автомобил от 374 части на предполагаема цена от 5200 евро.
Ироничното в случая е, че думата означава "висок" на шведски. Както съобщават от немското издание на Business Insider, концептуалната кола на Шлотхауер е замислена да бъде произвеждана съвместно с Renault, като целта е да се спазват всички отличителни черти и на IKEA - ниска цена, практичност и лесна употреба.
Логично е да се предположи, че именно френската фирма би могла да стои зад подобна идея - автомобилната марка има богат опит в разработката на компактни градски коли с модели като Twingo, Clio и Zoe, които се радват и на сериозно потребителско одобрение.
Прототипът на Höga е дълъг 2,3 метра и висок 1,8 метра и понеже е твърде малък, предното и задното стъкло служат и за врати.
Подобно решение сме виждали при любопитния BMW Isetta, произвеждан от компанията от 1953 до 1958 г.
Въпреки това електромобилът е със задвижване едновременно на четирите гуми и явно е намерено достатъчно място за батерия, а на предното табло - за малък дисплей на инфотейнмънт система. Всъщност купето на колата е достатъчно просторно, че да събере сгъната бебешка количка или не много голям велосипед.
Както се досещате, колата би трябвало да се продава разглобена, а частите ще пристигат в кутия.
Все пак някои от детайлите ще са предварително съединени, особено ако изискват запояване или друга фабрична дейност. За 114 от елементите обаче ще се наложи клиентът да ги съедини и сглоби абсолютно сам с помощта на няколко инструмента, които също ще бъдат добавени в кутията.
И ако всичко дотук ви звучи твърде хубаво, за да е истина - ще се окажете прави.
Всъщност концепцията за Höga е дипломна работа на Шлотхауер.
Студентът действително се вдъхновява от принципа на IKEA да продава лесно сглобяеми продукти, но пред L'Automobile уточнява, че докато пише работата си, не се е свързвал нито с мебелния бранд, нито с Renault.
Той обяснява и че да бъде пусната подобна кола на пазара, която изисква "направи си сам" умения, би противоречало на стандартите за безопасност в редица западни държави.
От Renault и IKEA на свой ред посочват, че не са участвали в създаването на концепцията за Höga, но и двете фирми намират хрумването за интересно и забавно.
Те пожелават успех на Шлотхауер със завършването на висшето си образование, но бързат да допълнят, че нямат планове неговият електромобил да се запъти към серийно производство. Фенове на компаниите обаче вече изказаха съжаления, че Höga ще остане на ниво студентска концепция, въпреки че създателят ѝ най-вероятно ще се дипломира с пълно отличие.