Не, това на снимката по-горе не е играчка или странна концептуална кола. Това е Zetta - първият руски електромобил, който ще влезе в серийно производство.
Освен пионер в областта си, електрическият автомобил има още две големи амбиции - да е най-евтиният в своя ценови клас, но едновременно с това да бъде реален конкурент на лидера в този бранш в лицето на Tesla.
Идеята за Zetta идва директно от руското Министерство на търговията и индустрията.
Още през 2019 г. бяха представени продуктови снимки и идеи как да изглежда прототипът на електромобила. А преди това са изминали и няколко години в планиране, разработка и изпипване на дизайна.
Последното не е особено сигурно дали е било успешно, защото външният вид на компактната кола е леко озадачаващ. Отпред поразително много напомня на електрическата Honda E, но електромобилът завършва някак неочаквано с почти вертикално отсечена задна част.
Подобни детайли обаче не пречат колата да се е запътила към серийно производство.
Както посочва The Moscow Times, то ще се осъществява от Руската компания за инеженеринг и индустриално производство (РЕМС), а заводът се намира не къде да е, а в Толиат, област Самара.
Градът е своеобразна столица на руското автомобилно производство, защото там се намира и АвтоВАЗ - фирмата, която произвежда "Лада". РЕМС обаче ще разчита предимно на частно финансиране. За да започне дейността си обаче, преди три години компанията получава инвестиция в размер на 7 млн. долара от руското правителство.
Единственият чуждестранен компонент в Zetta ще са батериите, които са произведени в Китай. Абсолютно всички други части са направени в руски фабрики. За сметка на това по думите на изпълнителния директор на РЕМС - Денис Шуровски - две трети от електромобилите, сглобени през 2020 и 2021 г. са предназначени за износ.
Zetta би трябвало да привлече купувачите си с изключително ниската си цена - около 7 хил. долара.
За сравнение, доста популярното напоследък Renault Zoe идва на базова цена от 10 хил. долара. Уловката е, че възможностите на руския електромобил са сходни с размерите му и са наистина скромни. При максимално добро представяне на пътя той достига до 97 конски сили, но обикновено поддържа около 50.
Батерията е 10 kWh, а пробегът с едно зареждане е до 200 километра в идеални условия. Скоростта, която Zetta вдига, е до 120 км/ час, но при заредена догоре батерия. Предстои да бъде разработена и версия с малко по-мощна батерия и съответно - по-добри показатели.
Капацитетът за производството на компактния електромобил, който производителят определя като "градски", е до 15 хил. бройки годишно. За да влезе в поточните линии на фабриката в Толиати обаче, електрическата кола има да премине още няколко хода на сертифициране.
Шурвоски посочва, че това би трябвало да стане до края на 2020 г. и то не без помощта и лобизма на руското правителство, което също иска да забърза производството. Междувременно заводът вече е направил няколко пробни бройки, за да установи дали оборудването работи и дали няма финални проблеми за отстраняване.
Да се опита да конкурира Tesla поне в Азия е една от огромните амбиции на РЕМС.
Все пак най-бюджетният модел на компанията от Калифорния се предлага на базова цена от около 37 хил. долара - с 30 хил. повече, отколкото клиентът ще плати за Zetta.
Ясно е, че този малък, компактен електромобил няма да се превърне в любимата кола на руските олигарси, но и целта не е такава. Те със сигурност гледат към новите луксозни предложения от Tesla, Maserati и Mercedes-Benz, ако въобще са решили да си купуват електрически автомобил.
Но не е случайно, че огромна част от електрическите коли, произведени в Толиат, ще се изнасят към Казахстан, Африка и Близкия Изток. Електромобилите никак не са популярни на територията на Русия и няма изгледи скоро това да се промени.
За 2019 година в Руската федерация са регистрирани не повече от 1100 електромобила, като най-популярният модел е Jaguar I-Pace (цена - около 70 хил. долара). Тепърва Министерството на търговията и индустрията ще мисли начини да насърчи търсенето и да го насочи към Zetta.
Но дали това ново чудо на руското автомобилостроене ще грабне сърцата на руснаците, а защо не и на европейците?
За момента единственият фактор, който би могъл да привлече повече купувачи, е ниската цена, която реално е без конкуренция. Спорният дизайн и посредствените показатели на пътя обаче най-вероятно ще разколебаят мнозина да посегнат точно към руска електрическа кола.