Илон Мъск често ни изглежда като луд гений, който успява именно заради шантавите си и смели хрумвания. Бизнесменът изглежда като пълна противоположност на педантичния, подреден и целеустремен изпълнителен директор на Apple - Тим Кук.
Въпреки това съдбата вече няколко пъти сближава Мъск и Кук, а слуховете, че компанията с нахапаната ябълка е искала да купи Tesla се появяват отново и отново. Сега Мъск разкрива за неподозиран момент от историята на бранда му за електромобили.
"Обадих се на Кук, за да обсъдим възможността Apple да придобие Tesla (за 1/10 от сегашната ѝ стойност). Той отказа срещата".
Това пише Мъск в профила си в Twitter. Изказванията му идват, след като стана ясно, че от Apple планират до 2024 г. да представят на пазара автономен електромобил със среден пробег. Според Мъск амбициите на Кук в областта на автомобилното строене са "странни, ако въобще са истина". Именно след тези думи той припомня и един непознат досега случай от 2017 г.
Годината е тежка за Tesla, както признава самият предприемач. Тогава компанията се оценява на 60 млрд. долара - десет пъти по-малко, отколкото струва в момента. Финансовите затруднения се трупат едно след друго, докато Мъск влага всичките си пари и усилия в производството на луксозния Model 3.
Във фабриката във Фримонт, щата Калифорния, цари невъобразим хаос заради аварии в продукцията, които само допълнително оскъпяват процеса по направата на електромобилите. Пред "Би Би Си" Мъск споделя, че по онова време е спял на покрива на завода, за да се опита да си събере мислите и да реши как да действа.
По негово мнение това са "най-тъмните дни на Tesla".
Тогава той взима тежко решение - да се свърже с Тим Кук и да обсъди с него вариант, при който да продаде бранда си за електромобили. Амбициите на Apple да произведат собствен електрически автомобил, който да предлага автономно самоуправление, са известни отдавна и се предполага, че Кук ще прояви интерес към офертата.
Последният обаче, по думите на Мъск, отказва въобще да се проведе дискусия на живо, по време на която да бъде обсъдена потенциална покупка.
Оттам нататък, както се казва, всичко е история. Tesla успява да се оттласне от дъното и да изплува, а в момента Model 3 е най-продаваният луксозен автомобил на територията на Америка. Проблемите в производството са преодолени и инцидентите са сведени до минимум, макар че самият Мъск признава, че Tesla е била на ръба на фалит поне няколко пъти в 17-годишната си история.
Колкото до отказа на Кук да преговаря - той не е особено изненадващ.
Той е имал интерес към сделка през 2014 г., когато заявява, че Илон Мъск е твърде безотговорен и че с шантавите си идеи по-скоро ще съсипе фирмата за електромобили, отколкото да я изведе до върха. Тогава евентуални преговори отново се провалят с гръм и трясък, този път заради ината на Мъск.
Кук е категоричен, че иска да купи Tesla, но само ако основателят ѝ се откаже от поста си на изпълнителен директор. Мъск заявява, че без него брандът няма да е същият и отсича, че не продава.
След всичко това много по-вероятно е скоро да видим сблъсък на титани в областта на иновациите, отколкото сливане на два технологични гиганта.