Слуховете за смъртта на Alpine, дъщерната компания на Renault за спортни автомобили, се оказаха силно преувеличени. В края на май месец тази година излезе новината, че компанията мисли да преоборудва фабриката във френския град Диеп и през 2023 г. производството на Alpine A110 да бъде окончателно прекратено.
Целта беше да се съкратят около 15 хил. работни места, защото Renault не прави изключение от фирмите, пострадали от пандемията от коронавирус и търсещи начини да оптимизират разходите си във времената на "новото нормално".
Опровержение на твърденията, че идва краят на Alpine, дойде през тази седмица лично от председателя на бранда - Жан-Доминик Сенар.
По неговите думи пред "Car and Driver" спортните автомобили Alpine са "невероятно красиви и на тяхното бъдеще трябва да се гледа много, ама много сериозно". Сенар уточнява, че фабриката в Диеп може би ще претърпи сериозни промени, но със сигурност 2023 г. няма да сложи край на производството на спортните автомобили на марката.
Освен това тепърва ще се търси начин Alpine да допринесе за успеха на целия концерн Renault-Nissan-Mitsubishi. Може би отговорът ще дойде от Лука де Мео - новият изпълнителен директор на Renault, който преди да поеме поста, превърна Seat Cupra в доста успешно реализиран проект със завидни продажби.
Де Мео явно гледа към едно малко по-различно бъдеще за Alpine, което вече няма да използва четирицилиндровия 1,8-литров двигател с турбокомпресор, нито пък двигателя от концептуалния Alpine ZAR, който беше шестцилиндров. Вместо това той обмисля във фабриката в красивия град в Северозападна Франция да започнат да се произвеждат стилни спортни електромобили.
Идеята е Alpine да преодолее кризата и да се превърне в привлекателен бранд именно чрез "електрификация".
Лорънс ван ден Акер, шефът на отдела по дизайн в Renault, е категоричен, че подобен ход е напълно неизбежен.
Пред "Autocar" той подчертава, че в момента Alpine е във фокуса на вниманието в компанията, защото това са коли, които по възможно най-добрия начин свързват миналото с бъдещето на автомобилизма. Ван ден Акер допълва, че Дизелгейт, климатичните промени и коронавирусът са показали, че въпросното бъдеще задължително ще принадлежи на електромобилите.
На думи звучи прекрасно, но да превърнеш спортна марка коли в електрически автомобили със също толкова примамливи дизайн и показатели на пътя никак не е лесно и евтино. Единият вариант е да бъдат вложени огромни средства в преустройство на завода в Диеп, за да може той да произвежда електромобили.
Друга опция, която съществува пред екипа на ван ден Акер и пред де Мео, е новите коли Alpine да използват същата платформа, на която в момента се произвежда електрическият Renault Zoe. Каквото и решение да предприеме компанията, тя трябва да измисли начин спортния под-бранд да продава доста повече автомобили, отколкото успява в момента.
Преди три години Renault си постави като цел да продава по 6000 коли Alpine годишно - амбиция, която се оказа невъзможна.
За 2019 г. са продадени по-малко от 4500 автомобила с този бранд, а тенденцията за 2020 г. би била още по-съкрушителна, освен ако не се предприемат решителни рокади. След няколкомесечна пауза, наложена от коронавируса, конкуренцията в бранша отново започва да става ожесточена, а спортните модели електромобили само ще стават по-търсени.
Огромното предимство, което Renault може да си спечели, е да превърне Alpine в едновременно красив като дизайн, но и достъпен и сравнително бюджетен електромобил. Все пак концернът вече е доказал, че може да прави стилно изглеждащи коли на приемлива цена - остава само да приложи знанията си и върху спортния си бранд.