Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

За социологията като за футбола - преди септември нищо сериозно

Или защо изследванията сега не могат да покажат нищо по-сериозно от "просто хипотези" Снимка: iStock
Или защо изследванията сега не могат да покажат нищо по-сериозно от "просто хипотези"

Фактът, че изборите за местна власт са на по-малко от 2 месеца разстояние, далеч не означава, че избирателите вече са се настроили за задаващата се тежка предизборна битка. Ако трябва да сме честни, дори и самите политически сили не изглеждат още съвсем в кондиция за това, което се задава като кампания около вота.

Вярно, кипи трескава подготовка, но дори в София - най-големия и политически значим град в България - не са обявени всички кандидати, включително и на двете големи партии. Иначе казано - засега обстановката е неясна и дори леко хаотична.

Но това не пречи да се появяват и първите социологически изследвания по темата.

Вече няколко такива показват подкрепа за омбудсмана на републиката Мая Манолова срещу настоящия кмет Йорданка Фандъкова при евентуален балотаж. Нито едната от двете не е обявила официално кандидатурата си.

Авторите на едно от тези изследвания - "Галъп Интернешънъл", дори предупредиха, че данните им са силно хипотетични и не трябва да бъдат приемани като прогноза. И все пак тяхното изследване породи спор в социалните мрежи между социолога и бивш член на Централната избирателна комисия Цветозар Томов и изпълнителния директор на "Галъп" Първан Симеонов (също социолог и политолог).

Ние няма да влизаме в този спор, но, ако не друго, той постави на дневен ред един интересен въпрос - доколко има смисъл от точно такива изследвания в сегашната лятна ситуация. Защото подобни проучвания са просто патрони на халос, които не ти показват тенденции, настроения и т.н. Те показват една неясна картина, която само за дни може да се промени значително.

Факт е, че "Галъп", а и други агенции редовно извършват своите проучвания за електорални нагласи и т.н. Те не са прогнози, а показват моментна снимка на настроенията сред обществото по актуални въпроси. Те нямат за цел да посочат какво ще се случи на изборите, макар и често политически да бъдат извъртани именно по този начин.

И все пак - доколко има полза от тях, когато основни кандидати категорично не са обявили, че влизат наистина в надпреварата? И то във време, в което хората са още по почивки и не мислят за политика, освен ако наистина не им се налага.

Някои кандидати действително започнаха с активната си кампания, но това определено не важи за всички. Все още няма нищо официално от ГЕРБ, БСП, ВМРО и много други по-малки формации. Съществуват само спекулации, които в зависимост от деня могат да натежат в една или в друга посока. Пример за това е как в началото се говореше, че Йорданка Фандъкова би имала преднина от N процента срещу Мая Манолова на евентуален балотаж, а сега изследванията показват обратното.

Именно това е големият проблем в случая - социологическите проучвания показват моментна картина, а към настоящия момент тя е все още твърде, твърде променлива.

Пример за това е изследването на "Галъп". Неговият терен е проведен между 5 и 9 август. Само няколко дни след това Демократична България обявяват кандидата си за кмет. Самото изследване е публикувано на 27 август, а актуалността му е за преди около 20 дни - време, напълно достатъчно нещата да се променят значително.

Те сега дори не могат да покажат адекватно с каква подкрепа влизат кандидатите в надпреварата или колко са популярни те, тъй като само след дни може да се окаже, че заявеното одобрение за тях се е прехвърлило към някой друг, обявил кандидатурата си просто на следващия ден.

Една от целите на социологическите проучвания е да покажат ясна и по-възможност малко по-трайна картина, която да не се изменя рязко при едно-две политически изказвания.

По-големият проблем в случая обаче идва не от самите изследвания и това колко мъглява картина те дават, а от това как биват интерпретирани и показвани - в повечето случаи като ясна прогноза и едва ли не откровение за това, което ще се случи.

При една кампания, която тепърва започва, проучвания като тези са просто пълнеж от съдържание.

Затова и публикуваните резултати от изследвания сега могат да служат само на някои предизборни щабове - едни да проверят как евентуално бива приет кандидатът им (ако нямат пари за собствено проучване), други - просто да се похвалят във Facebook.

В тази ситуация, подобно футбола, сериозна социология няма как да има през август, ако ще и да е 2 месеца преди избори.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените