Те са красиви, умни, успешни и работят в реалност, различна от нашата - в света на компютрите. Те са нашите smart girls до мъжете на технологиите, които заедно с умните телевизори на Samsung успяхме да открием и уговорим да разкажат за тайните на виртуалната реалност.
Те са цветни, ясни и впечатляващи като новия модел на телевизори Samsung.
Tретият посланик и представител на женската мощ в проекта на Webcafe и Samsung е Рафаела Рафаелова. Тя е художничка-дизайнер по образование и душа и до скоро не вярваше, че може да рисува без хартия и четки. Днес твори във виртуална реалност и създава цветен свят, в който героите могат да бъдат разтворими витамини, неодухотворени предмети и мистични създания.
В студио VR Express тя създава всичко онова, което виждате пред виртуалните си очила и което може да оживее на екрана на новия Samsung телевизор, където чака с нетърпение да види творенията си. VR Express вече има своя опит със Samsung България, с които реализират редица проекти на партньорска база.
Подкрепата от Самсунг се е oсъществявала в предоставянето на хедсети за мобилна виртуална реалност - Samsung Gear VR. Това са VR очила, които са съвместими със смартфоните от серията Galaxy S6 Edge. S6 Edge+, S7, S8, S9, Note8, Note9, както и с новите телевизори на Samsung.
Рафаела Рафаелова винаги е рисувала. Но не и по този начин. Не и без истински четки и бои, не и без хартия. Прави го от година - откакто е част от VR Express - агенцията на Георги Стоянов и Илиян Райков, за които ви разказахме миналото лято.
"Когато дойдох за първи път във VR Express, нямах усещане, че ще се занимавам с дигитално рисуване. Предпочитах допира с молива и листа. Пробвах да рисувам с Tilt Brush и VR очила и останах изумена. Когато рисуваш във виртуална реалност, рисуваш в пространство, в което правиш черта и можеш да я обиколиш, да я видиш от всички страни. Стори ми се и интересно, но и трудно.
Екипът на VR Express ми изпращаха различни материали за експерименти в рисуването с Tilt brush и любопитството ми се засилваше все повече. Помня ясно, че гледах една картина на Салвадор Дали. И просто човек може да влезе в нея, да я види отзад, отстрани и по този начин да влезе в главата на художника и види през неговите очи. Това беше момента, в който реших, че чрез рисуването във виртуална реалност може да изразяваш магията на собствената си фантазия".
Така Рафаела започва да идва във VR Express, за да разучи програмата за рисуване. Първоначално по няколко пъти в седмица, след това рисува с часове.
"Пробвам различни сцени, различни идеи. Развивам уменията си в програмата и се стигна до там да разработваме сцени, които да се предлагат на фирми с рекламна цел", казва Рафи.
Рисува всичко онова, което виждате, когато сложите VR очила. Най-трудният й проект до сега е рекламата за фармацевтична компания.
"По идея на Георги от VR Express направихме кутийки за хапчета против настинка в човешки размери. Те са живи и анимирани, но само когато сложиш очилата. Облечени с шалчета, якета и шапчици. Трябва да изкачат една зимна планина с болно гърло и да я излекуват. В небето се носят бацилчета и грипчета, които хвърчат към гърлото и го разболяват, а техните хапченца, които се изстрелват от кутийките го лекуват. Стана доста интересна анимация. Отне ми около една седмица".
Казва, че най-трудното е да изградиш 3D обект с плоски четки и да съобразиш размера на обектите един към друг, защото реално нямаш граници или помощно разграфяване, сам създаваш перспективите и съотношенията.
"Правих една сцена за рождения ден на моята спортна марка - KOREN, толкова се олях да изграждам, че излязох извън границите на очертаната пространство. Компютърът заби, а той е силна машина, и ми се смяха доста колегите. Наистина влизам в друг свят, слагам слушалките и съм само аз и фантазиите в другата реалност".
Като малка е мечтала да стане археолог, но след гимназията и Националната художествена академия за нея няма друг път освен този на изкуството.
Завършва "Мода", започва докторантура в същата специалност, преподава Моден дизайн и в Национална гимназия по Приложни изкуства „Св. Лука" и е съсобственик на спортна марка дрехи. Мечтае с възможностите, които й дават новите технологии, да направи и виртуално ревю на марката си. Или да има бутик, в който клиентите да застават пред пана, да слагат очилата и да сменят дрехите от магазина виртуално - без да се налага да се преобличат.
"Абсолютно възможно е и дори в чужбина се практикува вече. След като дойдох в София от Добрич, завърших бакалавър и магистър и записах докторантура. Вече съм в края на третата си година и скоро ще защитавам научен труд - около 300 страници, за да стана доктор по мода. Научният ми труд проучва символите и значението на българската риза и шевиците в нея. Разглеждам как традициите могат да бъдат запазени и предадени чрез модата по по-нов и деликатен начин.
Много неща са се забравят с времето. А шевиците могат да ги припомнят. Те са нещо като йероглифи, код, който разказва истории. Навремето са се казвали "пис" от писмо. Самата носия и шевица е като една Facebook страница на модерния човек. Защото едно време са знаели по носията дали човека е женен, с колко деца е, сгоден ли е, от какъв род е".
Всичко за Рафаела напоследък минава през призмата на технологиите.
Вижда шефиците като социални мрежи, а бъдещето - като виртуална реалност. Може дори да нарисува човека, в който би се влюбила, и да застане до него. Както и да ви срещне с всеки герой от приказка или филм, който си представяте. Тя всъщност среща собствените си рисунки, колкото и страшни да са те.
"Има хора, които се плашат от едната сцена с кукер и триглава змия. Радвам се, че се страхуват, защото съм постигнала целта си. Идеята зад една от най-големите ми сцени - Кукери и Самодиви - е да срещнем първите герои на марката ни с нашите клиенти и приятели, искахме да ги изправим очи в очи с митичните герои, които носят на тениските ни, в техният вълшебен свят".
Като жена на технологиите, Рафаела се чувства уверена и силна.
Довежда дори родителите си във VR express, за да им покаже свят, за който не са и мечтали и такъв, който мечтаят да видят.
"Toва може да се случи дори през телефон на Samsung, по-новите модели имат и жироскоп. Може да гледаш 360-градусово видео. Със сигурност това е бъдещето. След няколко години всички ще сме във виртуалната реалност. Особено полезно е за хора, които са трудно подвижни. Ще могат да посетят места, които не биха могли иначе. Може би и аз нямаше никога да мога да погледна от връх Еверест надолу, но ми се случи. Но не трябва да се бяга от реалността прекалено. Може да бъде опасно".
"Мозъкът така добре се лъже от очите и от VR, че хем знаеш, че не си в реалността, хем те хваща страх. Лично аз съм изпитвала това усещане в моя рисунка, когато рисувах върха на една планина. Поглеждам надолу и ми става наистина лошо, макар да знам, че съм в собствената си рисунка", спомня си Рафи.
Никога не си е представяла, че ще е първият VR артист у нас.
"Просто в това, което досега съм рисувала, винаги виждах линиите, пълнежа... А виртуалната реалност ти дава възможност да е по-магична самата сцена, която всъщност представлява голяма, триизмерна картина".
Напредва бързо - за година - и учудва всички, дори себе си.
"Мисля, че програмите за VR са направени, за да се схващат лесно, някак интуитивно. Но изисква много да можеш да си представяш триизмерно обектите и перпективите да са ти много ясни. Защото нямаш никакъв ориентир във виртуалната реалност и няма как да знаеш колко голям правиш даден обект.
Просто трябва да намериш начин да го изпипаш. Водих учениците си от 11-и и 12-и клас от Националната гимназия по Приложни изкуства във VR express, за да могат да видят новите технологии, с които се рисува, защото те са деца на технологиите реално. Много по-бързо схващат принципа на рисуване, затова мисля, че наистина е бъдещето", казва Рафаела.
Благодарна е на съдбата, че я е срещнала с абсолютното бъдеще в рисуването, за да стане част от него. Има възможността не само да се развива, но и да среща чужди артисти, които се занимават с този вид изобразително изкуство.
"Чувствам се може би като иноватор в България, като късметлийка, че мога да се занимавам с това в момента. Все по-интересно ми става, все по-грандиозни обекти си представям. Все повече разбираме как можем да използваме и прилагаме VR рисуването в рекламата.
Идеите й обикновено я спохождат в градския транспорт. Даваш й тема, слушалки и метро. Може и трамвай.
"Когато ми хрумне образ, знам дори с кои четки ще го рисувам. Прекарвам около половин работен ден с очилата. Рисувала съм и по 4-5 часа, но трябва почивка. Много разчитам и на професионалното мнение на момчетата от VR Express. Винаги в процеса обсъждаме и естествено те първи тестват готовите сцени."
Понякога остава сама в офиса, слага очилата и влиза в света си.
"И тук първите дни, когато идвах, ми се случи нещо много забавно. Рисувам аз в моя свят и изведнъж от някъде се чува стара градска песен, като от шлагер. Със звук като от грамофон. Оглеждам се, махам очилата, а в стария, типично столичен апартамент с дървен паркет се чува скърцане. Оглеждам се, заключена съм, знам...
И осъзнавам, че в съседния офис радиото е оставено включено на някаква радиостанция, по която се чуват стари градски песни. Изплаших се, но си сложих отново очилата - като си вляза в другата реалност няма страхове".
Снимки: Мирослава Дерменджиева
Грим: Росина Георгиева