Влиянието, което Китай оказва на Холивуд може да нарасне драстично през тази година, след като президентът Ху Дзинтао обяви, че страната трябва да засили културната продукция, за да се предпази от вредното влияние на Запада.
Според текст в политическо издание на комунистическата партия Seeking Truth, цитиран от в."Ню Йорк Таймс", новата политическа инициатива на президента за културно развитие, започната през миналата година, ще бъде продължена и през 2012 г.
Подписаният от Ху текст разделя културите на Запада и на Китай, като подчертава, че двете страни са въвлечени в ескалираща война: "Трябва ясно да видим, че международните вражески сили затягат стратегията си за въвеждане на западен модел и разделение на Китай, а фокусът на дългосрочното им инфилтриране е върху културата и идеологията".
Ху пише още, че докато западната култура е силна, Китай е слаб. „Трябва да се обърне сериозно внимание върху сложността на идеологическата борба, да се взимат предвид предупрежденията за опасността и да се предприемат засилени мерки за реакция".
Според Ху Дзинтао тези мерки трябва да бъдат концентрирани върху развиването на културна продукция, която може да привлече интереса на китайците и да посрещне "нарастващите духовни и културни търсения на хората".
Китай от дълго време се оплаква, че западната култура засенчва китайската. Въпреки строгите ограничения - позволява се достъпа само на 20 филма в страната - китайската публика проявява все по-нескрит интерес към международното кино.
Холивуд критикува това ограничение и лобира пред правителството на САЩ и международните организации да приложат натиск над Китай, за да се откаже от тази квота или да я промени.
Според президентът на Warner Bros International Милърд Окс обаче падането на годишния лимит от 20 филма още повече ще засили "китайския ефект." „Дори и квотата да бъде премахната изцяло, политиката на Китай по отношение на цензурата едва ли ще се промени. И товао ще насърчава Холивуд да се съобразява с китайските предпочитания. Докато Китай отваря все повече кинопазара си, броят филми, които противоречат на идеологията му, вероятно ще продължава да намалява.
Така широко разпространеното мнение на китайските творци и интелектуалци, че това, което пречи на страната да развие пълния си културен потенциал, е цензурата, може да се окаже валидно и за Холивуд.
Китай не разполага със система за рейтинги на филмите; всички те подлежат на одобрение от правителствените цензори, преди да станат достъпни за масов показ. Въпреки това има някои сигурни признаци, че даден филм няма как да премине през ситото на цензорите. Спорните филми, както и тези, които съдържат съмнителни тематични елементи - например ужаси, имат много по-малък шанс да достигнат до китайските кинозали, а филмите, които съдържат деликатни социополитически теми - като Тибет или площад "Тянанмън", са абсолютно табу.
Въпреки че раздразнението на Китай от филмови продукции като "Седем години в Тибет" вече е позатихнало, след като Холивуд охотно се дистанцира от протибетската тематика, политиката на комунистическата партия спрямо филмите и публичните личности, смятани за антикитайски, остава непроменена.
Когато продукцията на DreamWorks - "Кунг-фу панда", бе представена в китайските кинозали през 2008 г., тя бе залята от вълна остри критики и призиви за бойкот - не заради изобразяването на превърналото се в своеобразен национален символ животно, а главно заради съоснователя на DreamWorks Стивън Спилбърг.
Месеци по-рано той бе напуснал позицията на творчески съветник за летните олимпийски игри в Пекин, защото не успя да убеди Ху Дзинтао да окаже натиск за прекратяване на суданския геноцид в Дарфур. Въпреки силните взаимоотношения между двете държави, Дзинтао не оказа значимо влияние върху Судан.
Същата година актрисата Шарън Стоун нетактично отбеляза, че земетресението в Сечуан, при което загинаха десетки хиляди хора, е "кармата" на Китай, последвала в резултат на грубото потискане на тибетските бунтове. Този коментар предизвика национално възмущение - всички реклами с актрисата бяха свалени от ефир, а филмите с нейно участие все още са забранени в големите вериги киносалони.
Холивуд обаче не може да пренебрегне капризите на Китай, тъй като глобалният боксофис играе все по-голяма роля в годишните му печалби. А Китай се е превърнал в една от основните движещи сили в него.
Президентът на Artisan Gateway Ранс Поу коментира, че много фактори допринасят за начина, по който Холивуд произвежда филмите си - но признава, че киностудията "ще бъдат особено селективни по отношение на всичко, което е предназначено за китайския пазар".